آفتاب

نخستین جلسه مجلس موقت تایلند برگزار شد

نخستین جلسه مجلس موقت تایلند برگزار شد

مجلس موقت تایلند که کنترل آن عمدتا از سوی نظامیان این کشور صورت می‌گیرد، امروز (جمعه) نخستین نشست خود را تشکیل داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نخستین باری است که اعضای این مجلس که توسط خونتای تایلند و در پی کودتای دو ماه گذشته در این کشور سر کار آمده با یکدیگر دیدار می‌کنند.

مجمع قانونگذاران ملی تایلند که متشکل از 197 عضو است، قوانین را به اجرا در خواهد آورد و نخست‌وزیر موقت این کشور را که در آینده اعضای کابینه را انتخاب می‌کند، معرفی می‌کند.

تصویب تشکیل این مجلس در ماه گذشته بخشی از نقشه راه خونتای تایلند به منظور بازگرداندن این کشور به روند انتخابات دموکراتیک است که قرار است اکتبر 2015 صورت گیرد.

این خونتا که به طور رسمی شورای ملی صلح و نظم نام دارد به خود این اجازه را داده تا در خصوص تحولات سیاسی در قانون اساسی موقتی که توسط خود تنظیم کرده نظارت داشته باشد.

خونتای تایلند قرار است شورای دیگری را در ماه اکتبر تشکیل دهد تا با یک کمیته تنظیم پیش‌نویس قانون اساسی در خصوص تدوین یک منشور دائمی در ماه ژوئیه سال آینده همکاری کند.

حضور گسترده افسران نظامی بازنشسته و فعال در مجلس قانونگذاران تایلند تلاش گسترده ارتش این کشور برای حفظ قدرت در انتخابات سال 2015 را مستحکمتر می‌سازد.

اعضای این مجمع که شامل 100 نیروی نظامی و پلیس بودند، در نشست افتتاحیه خود به اتفاق آراء پورنپتک ویچیتچولچای قاضی پیشین دادگاه عالی این کشور را که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد بود، به عنوان رئیس مجلس انتخاب کردند.

ژنرال پرایوس چان-اوچا، رهبر خونتا اعلام کرد که کودتای بدون خونریزی که در 22 ماه مه رخ داد و منجر به برکناری دولت منتخب پیشین تایلند شد، برای بازگرداندن نظم پس از شش ماه اعتراضات ضد دولتی و بحران سیاسی نیاز بود.

در این درگیری‌ها دست کم 28 تن کشته و ارگان‌های دولتی فلج شدند.

انتهای پیام

کد N432580

وبگردی