آفتاب

دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی: یک مورد تخلف روغن پالم داشتیم ولی صنعت لبنیات میلیاردها ضرر کرد

دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی: یک مورد تخلف روغن پالم داشتیم ولی صنعت لبنیات میلیاردها ضرر کرد

ایسنا نوشت:

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با اشاره به اینکه هیچ محصول لبنی بدون مجوز تولید نشده است، گفت: وزارت بهداشت اگر اطلاعاتی در زمینه استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات دارد بهتر است به جای هجمه علیه کل صنعت لبنیات با متخلفان برخورد کند.

کاوه زرگران ‌با اشاره به اینکه طبق قانون استاندارد از حدود 300 فرآورده لبنی مجوز استفاده از روغن نباتی در تولید 8 فرآورده صادر شده است‌ و کلیه واحدهای تولیدی نیز از وزارت بهداشت پروانه دارند، گفت: اگر وزارت بهداشت اطلاعات خاصی درباره تخلفات احتمالی در این زمینه دارد بهتر است اعلام کرده و حتی اسامی برندهای متخلف را نیز اعلام کند که ما نیز از این کار استقبال می‌کنیم.

او گفت: هیچ شیر و ماستی مجوز استفاده از روغن پالم را ندارد و همه واحدها نیز این قانون را رعایت می‌کنند و واحدهای لبنی نیز برای صیانت از سلامت مردم و برند تجاری خود از حریم قانونی پای خود را جلوتر نمی‌گذارند. پس کلیه شیر و ماست‌های موجود در بازار سلامت بوده و از استانداردهای لازم برخوردارند.

او گفت: مخاطراتی بسیار ضروری در حوزه سلامت غذای مردم وجود دارد که هیچ‌گونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و اینگونه زیر سوال بردن تمامی واحدهای یک صنعت کشور که دارای پروانه، شناسنامه و نظارت روزانه هستند بدون داشتن مدرک مستند اشتباه بزرگی است که خسارات سنگینی بر بدنه صنعت وارد کرده است. به عنوان مثال محصولات خام کشاورزی از مزارع برداشت می‌شوند و بدون هیچ نظارتی به دست مردم می‌رسند. نشانه ناسالم بودن برخی از این محصولات را می‌توانیم در مرجوع شدن برخی از همین محصولات از بازارهای صادراتی به دلیل بالا بودن آلاینده‌ها مشاهده کنیم.

زرگران با بیان اینکه واردات روغن پالم در هشت سال گذشته بیش از دو برابر شده است، توضیح داد: واردکننده اصلی روغن پالم دولت بوده است. باید از دولت پرسید این روغن بر مبنای چه تقاضایی وارد کشور شده است. سیاستگذاری در این زمینه مربوط به حوزه کلان بوده و ربطی به واحدهای لبنی و روغن ندارد.

او گفت: واحدهای صنایع غذایی کشور در گذشته در راستای حفظ سلامت مردم فعالیت کرده‌اند و حالا نیز در راستای صیانت از سلامت مردم آماده هرگونه همکاری هستند.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی با بیان اینکه سوال اصلی اینجاست که چه کسی پاسخگوی خسارت وارد شده به صنایع لبنی به دلیل شایعات و هجمه‌های اخیر است، گفت: رئیس سازمان ملی استاندارد نیز در نشست خبری اخیر خود با حمایت از عملکرد صنایع لبنی تاکید کرد که فقط یک مورد تخلف استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات کشف شده که با آن یک مورد نیز برخورد شده است. بنابراین هجمه‌های اخیر علیه صنایع لبنی‌ کاملا بی‌دلیل و مدرک بوده است. لازم به ذکر است صنعت لبنیات در سال گذشته نزدیک به ٦٠٠ میلیون دلار صادرات داشته است و این هجمه‌های بی‌دلیل بازار صادراتی آن‌را در حطر قرار داده است و باید هرچه سریعتر سلامت این محصولات تایید مجدد شود.


23231

 

کد N432508

وبگردی