آفتاب

رژیم صهیونیستی عامل سرقت اورانیوم غنی شده آمریکا در دهه 1960

رژیم صهیونیستی عامل سرقت اورانیوم غنی شده آمریکا در دهه 1960

اسنادی که از دهه 1970 از رده اسناد محرمانه خارج شده است، نشان می‌دهد که مقام‌های دولت فدرال آمریکا معقدند اورانیوم غنی سازی شده که از تاسیسات هسته‌ای پنسیلوانیا در دهه 1960 مفقود شده بود، احتمالا برای استفاده در برنامه تسلیحات اتمی محرمانه اسرائیل به کار برده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، این اسناد همچنین نشان می‌دهد که مقام‌های ارشد دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کرده‌اند تا این مساله را فاش نکنند چرا که از تضعیف تلاش‌های صلح خاورمیانه آمریکا هراس داشته‌اند.

در یکی از نامه‌های محرمانه کارمند شورای امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر در 28 ژوئیه 1977 آمده است: پرونده سیا درباره سارق مظنونان جامع نیست و من گمان نمی‌کنم که رئیس جمهور دلیل رد قابل قبول و معقولی درباره این پرسش داشته باشد. چند روز پس از آن در یکی از نامه‌های محرمانه شورای امنیت آمریکا به کارتر باز هم نسبت به اینکه آیا سرقت رخ داده است یا خیر گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفت اما وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سفر به خاورمیانه بر لزوم دور نگاه داشتن سیا از این مساله و ادامه رایزنی‌ها در این باره با مقام‌های رژیم صهیونیستی تاکید کرد.

این مساله که آیا برخی از ارزشمندترین و خطرناک‌ترین مواد در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای از سوی نزدیکترین متحد آمریکا ربوده شده است یا خیر، همواره از دهه 60 محور کار سه رئیس جمهور آمریکا و مقام‌های ارشد بوده است.

زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی کارتر اخیرا در مصاحبه‌ای گفت: این مدارک نشان می‌دهد که چیزی فاش شده‌اند. اما تا زمانی که مدارک مدارک جامعی به دست بیاید، نمی‌توانید که یک رویداد بین‌المللی ایجاد کنید. این قطعا مساله‌ای جنجالی و انفجاری است. حتی اگر این سرقت تایید شود، ما می‌خواهیم چه چیزی به اسرائیلی‌ها بگوییم؟ بگوییم آن‌ها را پس بدهید؟ اسرائیل هیچ گاه رسما به تسلیحات اتمی خود اعتراف نکرده است و یکی از سخنگوهای سفارت اسرائیل در واشنگتن از اظهارنظر درباره این گزارش امتناع کرد. سخنگوی دولت اوباما نیز در این باره سکونت اختیار کرد.

سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز در این باره اظهار نظری نکرد. حتی جیمی کارتر که در سال 2008 در نشستی در انگلیس گفته بود که وی معتقد است که اسرائیل تسلیحات اتمی دارد، از مصاحبه در این خصوص خودداری کرد.

میزان اورانیوم غنی شده سرقت شده 200 پوند است که برای ساخت چندین بمب به قدرت بمب‌های هیروشیما کافی است.

انتهای پیام

کد N432407

وبگردی