آفتاب
مسجد جامعی:

خانه تاریخی بهبهانی حفظ و ثبت شود

خانه تاریخی بهبهانی حفظ و ثبت شود

خانه تاریخی بهبهانی که بخش بیشتر آن به پاساژ تبدیل شده قرار بود توسط شهرداری تملک شود ولی این کار هنوز انجام نشده است. رئیس شورای شهر تهران پیشنهاد داد این بنا ثبت ملی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، برنامه کشف تهران با حضور رئیس شورای شهر تهران و خبرنگاران هر دو هفته یک بار در یکی از مناطق تهران برگزار می شود، این بار نیز در منطقه 12 به مناسبت هفته مشروطه و بازدید از بناهای تاریخی این منطقه برگزار شد.

در این برنامه احمد مسجدجامعی به کوچه بهبهانی رفت و از بنای تاریخی خانه بهبهانی دیدن کرد. این بنا که اکنون در دست مالک خصوصی است و درب آن بسته بود مورد غفلت قرار گرفته چرا که مدتها است ثبت ملی نشده است به همین علت مسجدجامعی در حاشیه بازدید از این بنا به مسئولین میراث فرهنگی استان تهران که در این برنامه او را همراهی می کردند گفت: قبلاً مصوبه ای وجود داشت تا شهرداری این بنا را تملک کرده و تغییر کاربری دهد ولی تا کنون این جا نه از سوی سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث ملی قرار گرفته و نه توسط شهرداری خریداری شده است. بنابراین برای حفظ این خانه بهتر است که هم ثبت و هم تملک شود.

وی ادامه داد: این خانه محل ملاقات های آیت الله بهبهانی و طباطبایی بود، بعدها این خانه را پسر آیت الله بهبهانی دوباره ساخت. محل ترور آیت الله بهبهانی در حیاط اندرونی این خانه قرار داشته که اکنون از بین رفته است و به پاساژ تبدیل شده.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: این خانه راهی به مسجد داشته است و هنوز روضه بهبهانی توسط نوادگان در این مسجد خوانده می شود.

خانه بهبهانی اکنون در محله سرپولک قرار دارد. اهالی محله سرپولک وقتی متوجه حضور رئیس شورای شهر شدند به او گفتند در طرح ساماندهی شهرداری تهران، تمام کوچه های اطراف را ساماندهی کردند به جز کوچه بهبهانی . آنها گفتند جلوی درب خانه آیت الله بهبهانی معتادان زیادی تجمع می کنند که آثار حضور آنها از دیوارهای بیرونی این خانه قابل مشاهده است.

 

کد N432138

وبگردی