آفتاب

اخراج نیروهای نظامی اعزامی به شهر خاروغ بدخشان

اخراج نیروهای نظامی اعزامی به شهر خاروغ بدخشان

دوشنبه ـ ایرنا ـ نمایندگان مجلس شهر ˈخاروغˈ استان ˈبدخشانˈ تاجیکستان، تصمیم گرفته اند که تمام نیروهای اضافی نظامی و کارمندان دیگر نهاد های انتظامی را که اخیرا به این استان اعزام شده اند، از شهر بیرون کنند.

به گزارش ایرنا، به نقل از رسانه های مستقل تاجیکستان، این تصمیم یک روز قبل، در جریان جلسه نمایندگان مجلس شهر خاروغ گرفته شده و به گفته یک منبع از استان بدخشان، از امروز (جمعه 17مرداد/هشتم آگوست) خروج گروهی از نظامیان اضافی ارتش تاجیکستان از این شهر آغاز شده است.

نمایندگان مجلس شهر خاروغ این تصمیم را در پی درخواست نمایندگان جامعه مدنی اتخاذ کرده اند، ولی مقامات رسمی تاجیکستان این خبر را هنوز تایید نکرده اند.

در بیانیه ای صادره از سوی نمایندگان جامعه مدنی، علاوه بر درخواست خروج نیروهای نظامی از شهر دعوت شده است که وضعیت اجتماعی مرکز استان بدخشان و قضیه فاجعه بار سال 2014میلادی در این شهر به طور فوری و برای رسیدن به ثبات کامل ارزیابی شود.

نمایندگان جامعه مدنی از مجلس شهر تقاضا کرده اند که برای تحقیق درباره حادثه قتل دو ساکن جوان این شهر، کمیسیون ویژه ای تاسیس شود.

همچنین، این نمایندگان درخواست ملاقات با ˈامامعلی رحمانˈ رییس جمهوری تاجیکستان را دارند.

هدف از پخش این بیانیه در روز پنج شنبه هفته جاری (16مرداد/هفتم) به منظور جلوگیری از تنش های بیشتر در مرکز این ولایت بوده که پس از انتشار آن گردش نظامیان در شهر با لباس های ویژه نظامی و اسلحه ممنوع شده است.

ˈفراموز امام بردی افˈ شهردار خاروغ در پی بروز نا آرامی های ماه می (اردیبهشت) در این شهر، روز 24 ژوئیه (دوم مرداد) ضمن انتقاد از فعالیت نهادهای انتظامی و امنیتی در این شهر با انتشار مقاله ای زیر عنوان ˈتو وحدت از دل بیکینه آموز ... ˈ در نشریه ˈپارلمان صدای مردمˈ در این باره ابراز نظر کرد.

این نا آرامی ها از ماه می در پی درگیری میان پنج نفر که منجر به کشته شدن دو مامور پلیس شد، آغاز شده است.

امامعلی رحمان رییس جمهوری تاجیکستان، برای تحقیق درباره این حوادث کمیسیون ویژه ای با رهبری ˈشیر علی خیرالله افˈ وزیر سابق دفاع و مشاور دولتی رییس جمهور در مسایل امنیت تشکیل داد که نمانیدگان جامعه مدنی شهر خاروغ نیز در این کمیسیون حضور دارند، اما این کمیسیون تاکنون نتایج تحقیقات خود را منتشر نکرده است.

طبق اطلاع رسانه های خبری روز پنجم آگوست (14مرداد) جسد دو نفر از ساکنان شهر خاروغ ، مرکز ولایت خودمختار کوهستان بدخشان در حومه این شهر با نشانه شلیک گلوله از ناحیه سر پیدا شده است.

ˈرمضان رحیم افˈ وزیر امور داخله تاجیکستان، برای تحقیق درباره این حادثه یک هیات از کارمندان این وزارت خانه را به شهر خاروغ اعزام کرده است.

استان بدخشان از مناطق راهبردی تاجیکستان با چین، افغانستان و قرقیزستان هم مرز است و در مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان قرار دارد.

بدخشان که در شرق تاجیکستان واقع است، یکی از فقیرترین مناطق این کشور با بالاترین سطح بیکاری به شمار می آید.

اساق ** ه . ص **7074**1566
کد N432039

وبگردی