آفتاب
یک حقوقدان:

قوه قضائیه با متخلفان دولت دهم جدی برخورد کند

قوه قضائیه با متخلفان دولت دهم جدی برخورد کند

یک حقوقدان گفت: قوه قضائیه باید با قدرت، جسارت و جرات در رابطه با کسانی که در دولت گذشته نسبت به بیت‌المال دهن‌کجی، بی‌احترامی و یا حیف و میل انجام داده‌اند برخورد کند.

نبی‌الله احمدلو در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در استان چهارمحال و بختیاری درباره فساد سال‌های اخیر، اظهار کرد: وظایف قوه قضائیه همیشه در جامعه مستمر و با دوام است، بنابراین حضور این قوه نیز باید به صورت شفاف و فعال در کشور مطرح باشد.

وی ادامه داد: مجموعه وظایفی که در قانون اساسی برای قوه قضائیه در نظر گرفته شده پیشگیری از جرم، تنبیه و مجازات مجرم و اجتماعی کردن مجرم است. بر اساس همین دیدگاه با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور، قوه قضائیه باید در هر جا که جرمی اتفاق می‌افتد حضور داشته باشد.

این حقوقدان تصریح کرد: با توجه به عملکرد دولت دهم نمی‌شود پاک بودن آن دولت نسبت به بیت‌المال را پذیرفت، لذا باید قوه قضائیه با قدرت، جسارت و جرات در رابطه با این موضوع ورود پیدا می‌کرد و با کسانی که در دولت گذشته نسبت به بیت‌المال دهن‌کجی، بی‌احترامی و یا حیف و میل انجام دادند برخورد جدی صورت می‌گرفت، بنابراین می‌توان مدعی شد که قوه قضائیه با جدیت برخورد نکرده است و ما تا امروز این جدیت را مشاهده نکرده‌ایم.

احمدلو تصریح کرد: دولت یازدهم اعتقاد دارد که می‌خواهد نسبت به بیت‌المال‌ پاکی را رعایت کند. در واقع زمانی که بحث دولت مطرح می‌شود رئیس‌جمهور یک شخص است و این شخص را افراد دیگری نیز همراهی می‌کنند که در واقع این همراهان همان کسانی هستند که رئیس‌جمهور آنها را به عنوان اعضای هیات دولت انتخاب می‌کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم عملکرد هیات دولت و وزرا به رئیس‌جمهور باز می‌گردد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در دولت گذشته بعضا افرادی که دست‌شان نسبت به بیت‌المال آلوده بود انتخاب شده‌ بودند و ما تا الان برخورد جدی را در رابطه با آن افراد مشاهده نمی‌کنیم.

این حقوقدان با بیان این‌که «قوه قضائیه متاسفانه آن جسارت و شجاعی که باید در برخورد با مجرمین دانه درشت و مسئول داشته باشد را ندارد» گفت: متاسفانه همیشه محافظه‌کاری و مصلحت سیاسی در برخورد با مجرمین دانه درشت مطرح بوده است زیرا عدم برخورد با مسئولین دانه درشت باعث شده که مردم نسبت به نظام بدبین شوند.

وی افزود: تا امروز می‌توان به جرات ادعا کرد که مردم اجرای عدالت و برخورد با متهم در قوه قضائیه را به صورت ملموس مشاهده نکرده‌اند.

وی با اشاره به این‌که «در دولت دهم بسیار به بیت‌المال دست‌درازی شد» گفت: اگر برخورد جدی نسبت به افرادی که در دولت گذشته دست درازی به بیت المال داشته‌اند، انجام نشود دولت یازدهم نیز ممکن است آن اشتباهات را تکرار کند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: زمانی که با یک مجرم به صورت جدی برخورد نشود باعث سرشکستگی افراد سالم و نخبه در جامعه می‌شود زیرا وقتی افرادی که می‌خواهند سالم زندگی کنند مشاهده می‌کنند برای جامعه فرقی ندارد که متهم باشی یا سالم، قطعا سرشکسته می‌شوند.

احمدلو گفت: دولت یازدهم کار خود را تازه آغاز کرده است و قضاوت در این راستا زود است اما خودشان مدعی هستند که می‌خواهند دست پاک داشته باشند بنابراین قطعا قوه قضائیه مکلف است که از آنها حمایت کند. سازمان بازرسی کل کشور نیز باید صادقانه، مقتدرانه، روشن‌بینانه و بدون اغراض سیاسی و جناحی دولت را یاری کند.

وی افزود: دولت یازدهم باید از افرادی که سلامت هستند و واقعا هدف‌شان خدمت به مردم است استفاده کند و از آنها بخواهد که برای انتصاب مدیران‌شان از یکسری شاخص استفاده کند که قطعا تفاوت‌های دولت نهم و دهم با دولت فعلی مشخص می‌شود.

این حقوقدان اظهار کرد: وقتی که در عمر باقیمانده از دولت یازدهم مشاهده کنیم که هیچ پرونده‌ای اختلاس و دست‌درازی به بیت‌المال وجود ندارد مردم متوجه می‌شوند در دولت دهم چه غوغایی وجود داشته است.

انتهای پیام

کد N431909

وبگردی