آفتاب

استانداران اصلاح طلب و اصولگرای قزوین گردهم آمدند

استانداران اصلاح طلب و اصولگرای قزوین گردهم آمدند

قزوین-ایرنا- استانداران ادوار گذشته قزوین روز پنجشنبه در نشست شورای اداری این استان گردهم آمدند.

به گزارش ایرنا، در این نشست استانداران ادوار گذشته قزوین به بیان کارها و اقدامات انجام شده در دوران مسوولیت خود پرداختند و بر استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود برای رشد و توسعه هرچه بیشتر این استان تاکید کردند.

قزوین سال 1376 در تقسیمات کشوری به عنوان استان تعریف شد.

ˈسید علی نکویی زهراییˈ اولین استاندار قزوین در دولت اصلاحات در این نشست با اشاره به ظرفیت ها و سرمایه های این استان گفت: امروز علاوه بر ثروت و منابع طبیعی، از نیروی انسانی به عنوان یکی از ظرفیت ها و سرمایه های ارزشمند هر جامعه یاد می شود.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز بحث نیروی انسانی فراتر رفته و به سرمایه اجتماعی تبدیل شده است، اظهارکرد: سرمایه اجتماعی آن دسته از ویژگی های زندگی اجتماعی، شبکه ها، هنجارها و اعتماد است که مشارکت کنندگان را قادر می سازد تا به شیوه ای موثرتر اهداف مشترک خود را تعقیب کنند.

نکویی زهرایی سرمایه نمادین را فراتر از دیگر سرمایه ها دانست و گفت: اگر سرمایه های اجتماعی، فرهنگی یا انسانی یک جامعه ای به مرز اشتهار برسند و مایه افتخار شوند آنگاه به سرمایه نمادین تبدیل شده و که در رشد و ارتقای همه شاخص ها موثر خواهد بود.

اولین استاندار قزوین، نقش نیروها و سرمایه های اجتماعی را در رشد و پیشرفت جامعه بسیار موثر خواند و گفت: اهمیت این موضوع زمانی آشکار می شود که شاهد وجود کشورهایی با منابع عظیم و فراوان در دنیا هستیم اما به دلیل فقدان نیروی انسانی کارآمد، عقب افتاده و از قافله توسعه عقب می مانند.

نکویی زهرایی، یاد و خاطره مفاخر و بزرگان استان از جمله شهیدان رجایی، بابایی و لشگری و سید آزادگان مرحوم حجت الاسلام ابوترابی فرد را گرامی داشت و از این بزرگان به عنوان سرمایه های نمادین قزوین یاد کرد که پیگیری سیره و منش آنها در حوزه های مختلف از جمله در بخش مدیریتی می تواند منشاء اثرات بسیار مفیدی برای قزوین باشد.

وی با بیان اینکه باید قدر سرمایه های اجتماعی را دانسته و سرمایه های نمادین را بشناسیم و به دیگران معرفی کنیم، گفت: بنده در این راستا پس از قبول مسوولیت در استان قزوین، بنیاد شهید رجایی را با هدف معرفی شهید رجایی راه اندازی و تاسیس کردم.

نکویی زهرایی با بیان اینکه از سیره بزرگانی چون شهید رجایی فاصله زیادی گرفته ایم، افزود: توجه به شیوه سلوک این بزرگان و آشنا کردن نسل جوان با آنها باید به عنوان یک نیاز ضروری مورد پیگیری قرار گیرد.

ˈسید احمد نصریˈ، چهارمین استاندار قزوین و اولین استاندار دولت نهم نیز در این نشست با بیان اینکه مدیران در طول خدمت خود از تجربیات ارزشمندی برخوردار می شوند، گفت: این تجربیات متعلق به مردم است و باید برای پیشبرد بهتر کارها و خدمت رسانی به جامعه در اختیار مدیران جدید قرار بگیرد.

وی، انتقال تجربیات بین مدیران را دارای برکات زیادی دانست و گفت: یکی از فلسفه های وجود تشکیل مجمع استانداران همین موضوع بوده است.

نصری از قزوین به عنوان استانی به ظاهر کوچک اما با قابلیت های بزرگ یاد کرد و گفت: شأن و منزلت این استان بیش از این ها است و قزوین شایستگی رسیدن به جایگاه بهتری را دارد که برای تحقق این مهم استفاده از تجربیات مدیران بدون شک موثر خواهد بود.

اولین استاندار بومی قزوین با اشاره به تدوین منشور 8 ماده ای برای دوران مدیریتی خود، اظهار کرد: جهانی کردن قزوین، اتحاد و انسجام رمز موفقیت، آباد کردن استان با منابع غیردولتی، مشارکت مردم در کارها، رسیدن به توسعه بدون استفاده از نفت و دریا از جمله مواد این منشور بود که آنها امروز نیز می توانند برای رسیدن به رشد و توسعه هرچه بیشتر قزوین همچنان مورد توجه قرار گیرند.

ˈسید علی اکبر طاهاییˈ پنجمین استاندار قزوین و دومین استاندار در دولت محمود احمدی نژاد نیز در این نشست، استان را دیار انسان های بزرگ و وارسته در کشور نام برد و گفت: قزوین استانی است که در حوزه ظرفیت های انسانی دارای نمادهای بین المللی است.

وی که هم اکنون معاون امور مجلس، حقوقی و استان های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، افزود: قزوین دیار معلمان و مدیرانی بوده است که خود در حوزه مدیریت اسلامی و مکتبی صاحب سبک شدند.

طاهایی، یاد و خاطره شهیدان رجایی، بابایی و لشگری و حجت الاسلام مرحوم ابوترابی فرد را گرامی داشت و از شهرداری قزوین خواست تا جمله ˈپاک باشیم و خدمتگزارˈ سید آزادگان را در مناطق شهر قزوین نصب نماید.

وی با ذکر خاطرات دوره مسوولیت در قزوین، اتصال این استان به مازندران و دریای شمال را با ساخت راه قزوین- الموت- تنکابن و قزوین- الموت- رحیم آباد و همچنین احداث خط آهن قزوین-رشت و اتصال به شبکه سراسری ریلی کشور و آسیای میانه را جزو اولویت های خود در دوره خدمت در این استان خواند و خواستار پیگیری برای تکمیل و بهره برداری از آنها شد.

طاهایی، ظرفیت های کشاورزی و گردشگری قزوین را نیز قابل توجه خواند و گفت: این استان با کار و تلاش بیشتر در این دو بخش از رشد و توسعه بیشتری برخوردار خواهد شد.

ˈاحمد عجمˈ آخرین استاندار قزوین در دولت دهم نیز در این نشست خود را سرباز ولایت و حاکمیت دانست و گفت: فرصت خدمت در نظام جمهوری اسلامی را باید یک نعمت برای خود بدانیم و قدردان آن باشیم.

وی که با نزدیک به چهار سال، بیشترین طول دوران مدیریت در استانداری قزوین را در میان استانداران این استان داشته است، گفت: در طول دوره خدمت، نهایت تلاش خود را برای همگرایی، انسجام، وحدت و پرهیز از واگرایی در بین مسوولان و گروه ها به کار گرفتم.

عجم در ادامه به دستاوردهای بدست آمده استان قزوین در طول دوران مدیریت خود در حوزه های مختلف از جمله صنعت و سرمایه گذاری، راه و عمران و آموزش عالی اشاره کرد.

وی همچنین 17 مرداد روز خبرنگار را گرامی داشت و با اشاره بر اهمیت اطلاع رسانی در جامعه، تاکید کرد: این عرصه فارغ از هر نوع حب و بغض باید انعکاس دهنده حقایق جامعه باشد.

ˈمرتضی روزبهˈ استاندار فعلی قزوین در دولت اعتدال نیز به عنوان آخرین سخنران این نشست صحبت کرد و با تاکید بر استفاده از تجربیات مدیران از یکدیگر، گفت: استانداران ادوار گذشته را با برخورداری از تجربیات ارزنده، پشتوانه ای عمیق و قوی برای کمک به انجام بهتر وظایف و خدمت به مردم استان می دانم.

وی در ادامه از پیشنهادش به معاونت برنامه ریزی استانداری برای دریافت تجربیات و نظرات استانداران پیشین قزوین و تبدیل آنها به یک سند خبر داد و گفت: بنا داریم تا از تجربیات مدیران سابق استفاده لازم و شایسته را ببریم.

ˈفریبرز محمودیانˈ سومین استاندار قزوین از دولت اصلاحات تنها غایب استانداران ادوار گذشته این استان در این نشست بود.

در این جلسه همچنین یاد و خاطره مرحوم ˈمسعود امامیˈ دومین استاندار قزوین که نهم خرداد ماه 1383 حین انجام خدمت و بازدید از مناطق زلزله زده الموت در حادثه سقوط بالگرد درگذشت، گرامی داشته شد.

در پایان از کتاب خاطرات سید احمد نصری رونمایی شد.

7392 / 614/1104
کد N431600

وبگردی