آفتاب

سانتوس دومین دولت خود در کلمبیا را آغاز می کند

سانتوس دومین دولت خود در کلمبیا را آغاز می کند

مادرید- ایرنا- ˈخوان مانوئل سانتوسˈ رئیس جمهوری کلمبیا از روز پنجشنبه، دومین دولت خود با آرزوی دستیابی به صلح با شبه نظامیان انقلابی کلمبیا (فارک ) در طول 4 سال آینده را آغاز می کند.

به گزارش ایرنا و به نقل از خبرگزاری اروپاپرس، سانتوس در سال 2010 میلادی به عنوان فرد مورد اعتماد ˈ آلوارو اوریبهˈ رئیس جمهوری کلمبیا (2002-2010) به ریاست جمهوری رسید اما سپس به دلیل مساله فارک ، رابطه آنها به هم خورد.

سانتوس در اواخر عمر دولت نخست خود اعلام کرده بود که نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد اما پس از آن با این بهانه که هنوز به وظیفه ای که باید انجام می داد دست نیافته بار دیگر نامزدی خود را اعلام نمود و در انتخابات دو ماه پیش پیروز شد.

به گفته منابع دولتی ، نمایندگی های بیش از 70 کشور جهان در مراسم تحلیف سانتوس حضور خواهند داشت که مهمترین آنها حضور و حمایت سران آمریکای لاتین خواهد بود .در بین سران منطقه که حضور خود را تایید کرده ا ند ، رئیسان جمهوری آرژانتین ، ونزوئلا ، برزیل ، مکزیک ، اکوادور و پرو به چشم می خورند.

در مراسم دریافت اختیارنامه ریاست جمهوری برای چهار سال آینده که در هفته جاری برگزار شد ، سانتوس تاکید کرد که همچنان به ماموریت خود در کنار ˈخرمن وارگاس یگارسˈ معاون رئیس جمهوری ادامه خواهد داد و هدف این ماموریت، ˈتثبیت مسیر کشورˈ و ادامه سیاست های قبلی در چهار سال آینده می باشد.

در زمینه اقتصادی ، سانتوس می خواهد سرعت رشد کنونی- 3,4 درصد در سال 2013 میلادی را افزایش دهد درحالی که در بخش سیاست اجتماعی ، نخستین هدف دولت همچنان ، مبارزه با نابرابری و ریشه کن سازی فقر خواهد بود.

در هر حال ، در زمینه سیاسی ، پرچم اصلی سانتوس که همچنان بر افراشته است ، مذاکرات صلح با فارک است و این موردی است که سانتوس در تبلیغات انتخاباتی خود بر روی آن تاکید فراوان کرد.

روند مذاکرات صلح که در ماه نوامبر سال 2013 در هاوانا پایتخت کوبا آغاز شد و رئیس جمهوری کلمبیا ابراز امیدواری می کرد که در کمتر از یک سال به اتمام برسد ، همچنان ادامه دارد و برخی از نکته های کلیدی که هنوز باید مورد بحث قرار گیرند مانع از بسته شدن صفحه نیم قرن تنش مسلحانه می شوند.

دو طرف مذاکره کننده قصد دارند که در روز 22 آگوست (31 مرداد) همدیگر را در هاوانا ملاقات کنند و در مورد سومین نکته از شش ماده نقشه راه این مذاکرات که در زمینه ترک سلاح و پایان خصومت هاست به صحبت بنشینند.

سانتوس در این رابطه ، دو هفته پیش تهدید کرده بود که به دلیل حملات اخیر فارک و ارتش آزادیبخش کلمبیا به تأسیسات و زیرساخت ها در کشور ، می تواند به لغو مذاکرات صلح دست بزند.

دولت کلمبیا به رغم اینکه در حال مذاکرات است اما عملیات نظامی دولت علیه فارک همچنان ادامه دارد و دولت با افتخار ، آمار دستگیری ها و اعضای کشته شده فارک را اعلام می کند .براساس آمار رسمی ، از آغاز سال 2014 میلادی ، دولت کلمبیا 320 نفر از اعضای فارک را دستگیر و 57 تن را نیز به هلاکت رسانده است.

اروپام *1*491**1392
کد N431266

وبگردی