آفتاب

محکومیت دو رهبر سابق خمرهای سرخ به حبس ابد به اتهام جنایت علیه بشریت

محکومیت دو رهبر سابق خمرهای سرخ به حبس ابد به اتهام جنایت علیه بشریت

سی سال پس از پایان حکومت خمرهای سرخ دادگاه جرایم جنگی سازمان ملل دو تن از رهبران این حکومت را به اتهام دست داشتن در جنایات دهه 70 در این کشور به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه لوموند، این احکام تاریخی علیه خئو سامفان 83 ساله رئیس دولت خمرهای سره و نئون چی، 88 ساله رئیس ایدئولوژیک این دولت و تنها بازماندگان رهبران خمرهای سرخ اعلام شد.

قاضی نیل نون از دو مرد خواست هنگام قرائت حکم بایستند که چی گفت به دلیل شدت ضعف قادر به ایستادن و برخاستن از روی ویلچر نیست.

قاضی گفت که این دو به قتل ، سرکوب سیاسی و دیگر جرائم علیه بشریت ناپدید شدن تعداد زیادی از مردم و حمله به شرافت انسانی متهم هستند.

یل نون با تاکید بر اینکه این دو رهبر سابق می‌توانند درخواست تجدید نظر بدهند، گفت: دادگاه آن‌ها را مسئول مرگ حدود 20 هزار ویتنامی و 100 هزار تا 500 هزار از افراد قوم چام در ویتنام که جز اقلیت مسلمان در این کشور هستند، دانست.

وی بیان کرد: با توجه به شدت این جنایت‌ها تا قطعی شدن حکم دادگاه این دو شخص در زندان خواهند ماند.

محکومیت نوئون چیا 88 ساله، نظریه پرداز رژیم و خیو سامفان 83 ساله رئیس دولت "کامپوچیای دموکراتیک" (نامی که خمرهای سرخ از سال 1975 تا 1979 به دولت کامبوج داده بودند) اولین حکم نمادین علیه رژیمی است که موجب مرگ دو میلیون شخص طی پنج سال در کامبوج شد.

نزدیک به یک چهارم جمعیت کامبوج حدود 1/7 میلیون تن در دوران حکومت خمرهای سرخ به دلیل گرسنگی ، فقر بهداشتی و اعدام جان داده‌اند.

انتهای پیام

کد N431058

وبگردی