آفتاب

لاریجانی: اجازه ندهیم جریان‌های تندرو زمینه اختلاف مسلمانان را فراهم کنند

لاریجانی: اجازه ندهیم جریان‌های تندرو زمینه اختلاف مسلمانان را فراهم کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تحولات اخیر در منطقه، اظهار کرد: سیاست استعمار با تقویت جریان‌های تندرو در پی اختلاف میان شیعه و سنی است و ما باید با تفکر اصیل اسلامی اجازه ندهیم این جریان‌ها زمینه اختلاف میان مسلمانان را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، علی لاریجانی عصر چهارشنبه در هشتمین اجلاس سراسری نمایندگان و مدیران جامعةالمصطفی العالمیه که در قم برگزار شد با ابراز خرسندی از فعالیت‌های این نهاد گفت: این مجموعه ظرفیت‌های بالنده‌ای برای تفکر اسلامی در جهان به وجود آورده است.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: در سفرهای مختلفی که به کشورهای جهان داشتم استدلال من این بوده است که جامعةالمصطفی یک حرکت زیربنایی دارد و این نهاد می‌تواند گام‌های بلندتری را به لحاظ فکری بردارد.




وی با اشاره به اهمیت حمایت مجلس از اهداف و برنامه‌های جامعةالمصطفی در ترویج فرهنگ اسلام ناب در جهان، اظهار کرد: ما نیاز به فضای عمیق فکری در حوزه اسلام داریم و این قابلیت در جامعةالمصطفی است و کار ماندگاری به شمار می رود لذا باید پشتیبانی کرد و مجلس نیز با دیدی مثبت به آن نگاه می‌کند.




لاریجانی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر مجلس و دولت تلاش کرد با وجود فرسودگی‌های مالی به جامعةالمصطفی در حد توان کمک شود تا این نهاد دینی و علمی آسیب نبیند.




رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان وضعیت نگران کننده منطقه خاطرنشان کرد: شرایط منطقه خلاءها، فراز و فرودهایی را نشان می‌دهد که در نگاهی کوتاه‌مدت نگران‌کننده است اما در درازمدت مفید و دارای یک برآورد مثبت خواهد بود که باید با صبر و تحمل از بسترهای موجود در صحنه بین‌الملل استفاده کنیم و جامعةالمصطفی این خلاءها را پر کند.




وی ادامه داد: اگر یک نگاه دقیق داشته باشیم می‌بینیم در صحنه‌های بین‌المللی قطب‌بندی‌های جهانی در حال ظهور است که با وجود اینکه چالش‌های موقتی را ایجاد می‌کند اما به طور کلی فضای تنفسی ایجاد خواهد کرد و ظهور قدرت‌های نوظهور امری جدی است و در آینده رقابت‌های جدی‌تری خواهند داشت.




رئیس مجلس در رابطه با چالش‌هایی که با آن در صحنه بین‌المللی روبرو هستیم، گفت: مهم‌ترین این مسائل، مسأله هسته‌ای، حقوق بشر و موضوع تروریسم در منطقه است در این باره ممکن است در حوزه مسائل هسته‌ای نقطه نظرهای متفاوتی وجود داشته باشد اما این تفاوت‌ها موجب می‌شود فضا برای دیپلماسی ایران بیشتر باشد.




لاریجانی افزود: این دیپلماسی با دیدگاه واقع‌بینانه هرچه معقول‌تر و سنجیده‌تر در فضای دیپلماسی عمومی باشد جنبه اقناعی بیشتری خواهد داشت هر چند هنوز در سطح بین‌المللی بلوغ سیاسی به وجود نیامده که پایه‌های دپلماسی رسمی را بر اساس عقلانیت و اعتماد شکل بگیرد و تا حدودی رقابت‌های بین‌المللی مجالی برای رفتار دیپلماتیک ایجاد می‌کند و دیپلماسی رسمی بر اساس قدرت است.




نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در مورد مسأله حقوق بشر نیز اظهار کرد: مسأله حقوق بشر از موضوعات جدی است که باید برای آن کار جدی انجام داد، چراکه نظام‌های فکری دنیا به صورت یکسان به این موضوع نگاه نمی‌کنند و نقش جامعةالمصطفی (ص) در این مسأله پررنگ است و با یک نگاه دقیق می‌توان گفت که این نظام حقوقی قابل عرضه است.




وی اضافه کرد: برای نمونه ایران نگاهی متفاوت به مسأله سعادت دارد که با سایر نظام ها متفاوت است زیرا نگاه ما بر اساس اهداف نظام اسلامی سعادت بشر است و جامعةالمصطفی (ص) می‌تواند در رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری و گفت‌وگوهایی که با صاحب نظران و نخبگان با اصحاب رسانه انجام می‌دهد در این عرصه تاثیرگذار باشد.




لاریجانی در ادامه با اشاره به معضل تروریسم، گفت: قدرت‌های بزرگ در جهان در موضوع تروریسم عملکرد بدی داشتند و در منطقه بویژه کشورهای عراق، افغانستان و سوریه موضع‌گیری‌های شکننده‌ای داشتند اما رفتار متین ایران در این موضوع در سطح جهانی جای خود را باز کرده است. هرچند امروز نسبت به جریان‌های مجاهد ریشه‌دار مانند حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی حرف‌هایی زده می‌شود اما رنگ و بوی سابق را ندارد، چراکه این جریان‌ها قابلیت‌های خود را نشان دادند.




وی افزود: در یک آبروریزی بزرگ می‌بینیم قدرت‌های بزرگی مانند آمریکا که از جریان‌های بدلی تندرو همچون داعش حمایت می‌کنند و به دنبال داد و ستد و نگاه کاسب‌کارانه هستند در صورتی که نگاه ایران پایه‌ای و روشنگرانه است و باید در دیپلماسی بین‌المللی با استفاده از فعالیت‌های فرهنگی بستر بازی را به وجود بیاوریم. سیاست استعمار با تقویت جریان‌های تندرو در پی اختلاف میان شیعه و سنی است و ما باید با تفکر اصیل اسلامی اجازه ندهیم این جریان‌ها زمینه اختلاف میان مسلمانان را فراهم کنند.




رئیس مجلس یادآور شد: مقامات آمریکایی در حوزه مسائل منطقه‌ای در عراق با جریان‌های تروریستی مذاکره کرده‌اند تا سلاح‌های خود را به سمت شیعه و ایرانیان بگیرند پس مشخص است که پشت حمایت‌های آمریکا، سرویس‌های اطلاعات غربی نهفته است اما لازم است در موضوع مسائل منطقه، ایران به روشنگری بپردازد و از مقابله به مثل خودداری کند.




لاریجانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد وحدت اسلامی، اظهار کرد: جریان کم عقل داعش با آبروریزی برای اسلام و نشان دادن چهره خشن از اسلام ماهیت خود را برای جهان روشن کرده‌اند و کشورهای اسلامی باید با وحدت اسلامی به مقابله با این دیدگاه بپردازند.




وی همچنین گفت: در مورد مسائل فلسطین نیز با وجود اینکه مردم مظلوم هزینه های سنگینی متحمل شدند اما موجب شد که کشورهای غربی و سازمان ملل با مردم همراه شوند و رژیم صهیونیستی شکست بخورد و سکوت کشورهای اسلامی را نشان دهد که اینها دستاوردهای ارزشمندی است که در این راستا حمایت مردم ایران از فلسطین باید ادامه یابد.




رئیس مجلس شورای اسلامی درباره برخی از آسیب‌های انقلاب‌های منطقه‌ای خاطرنشان کرد: این انقلاب‌های منطقه به دلیل رفتارهای نسنجیده و رفتارهای معامله‌گرانه برخی دچار تفرقه و اختلاف شد اما با توجه به حضور رسانه ها و هوشیاری در جامعه اسلامی در طولانی مدت سرمایه‌های بزرگی برای اسلام حاصل می‌شود.




وی در ادامه تاکید کرد: باید درباره هوشیاری سیاسی سرمایه گذاری شود و با توجه به علاقه قلبی به مسائل اسلامی جامعةالمصطفی می تواند در این عرصه پیشگام باشد هرچند در حوزه مسائل فرهنگی نباید انتظار داشت سریعا به نتیجه رسید بلکه باید درمیان مدت و درازمدت با رفتار عقلانی فضا را برای ترویج مبانی اسلامی و دینی آماده ساخت.




انتهای پیام




کد N430969

وبگردی