آفتاب

مجلس لیبی برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل را خواستار شد

مجلس لیبی برقراری آتش بس تحت نظارت سازمان ملل را خواستار شد

تهران ؛ ایرنا - مجلس نمایندگان تازه انتخاب شده لیبی روز چهارشنبه خواستار برقراری آتش بس فوری تحت نظارت سازمان ملل برای پایان دادن به سه هفته درگیری بین جناحهای مسلح رقیب شد که بیش از 200 کشته بر جای گذاشت .

در پی بروز بدترین درگیریها در شهرهای طرابلس و بنغازی از زمان قیام منجر به سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور پیشین لیبی در سال 2011 ، دولتهای غربی عمدتا از بیم حرکت این کشور افریقای شمالی به سمت یک جنگ داخلی دیگر ، سفارتخانه هایشان را تعطیل کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بنغازی، قانونگذاران که در شهر شرقی توبروک دور از درگیریهای طرابلس و بنغازی تشکیل جلسه داده بودند روز چهارشنبه به حمایت از آتش بس فوری رای دادند که تحت نظارت سازمان ملل قرار خواهد گرفت .

جزئیات این پیشنهاد هنوز در دسترس نبوده و هنوز معلوم نیست که شبه نظامیان رقیب تصمیم مجلس را پس از آنکه برخی از متحدان سیاسی شان از قبل این کنگره دویست نفره تازه تشکیل شده ، غیر قانونی خوانده اند، بپذیرند.

یکصد و سی و یک نماینده مجلس رای به حمایت از اتش بس در تمام درگیریهای جاری در سطح کشور و نظارت سازمان ملل بر این عملیات دادند.

شرکای غربی لیبی که زمانی از قیام سال 2011 از طریق حملات هوایی ناتو پشتیبانی کردند، امیدوارند که مجلس جدیدبتواند به بن بست سیاسی موجود که محرک درگیریهای شدید در پایتخت و شهر شرقی بنغازی شده پایان دهد.

ولی سازمان ملل ، امریکا و اکثر کشورهای اروپایی پیش از این سفارتخانه هایشان را بسته و کارکنان آنها را تخلیه کرده اند. هنوز معلوم نیست که سازمان ملل نقش نظارت را بپذیرد.

مجلس لیبی همچنین رای به واگذاری موقت برخی از اختیارات اجرایی به قوه مقننه تا زمان انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب رییس جمهوری جدید داد.

مترجمام 1403 ** 1917
کد N430739

وبگردی