آفتاب
معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان-1

آموزگار: معافیت مالیاتی ناشران قانونی است اما از آن تفسیر به رای می‌کنند

آموزگار: معافیت مالیاتی ناشران قانونی است اما از آن تفسیر به رای می‌کنند

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران می‌گوید: ناشران باید بدانند اگر معافیت مالیاتی دارند، چرا این معافیت از سوی سازمان امور مالیاتی تفسیر به رای می‌شود و چرا این سازمان در مواردی نظرات معاونت حقوقی ارشاد را قبول ندارد و معتقد است خلاء قانونی داریم.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی وضعیت معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان کشور عصر امروز چهارشنبه 15 مرداد با حضور حسین وکیلی معاون امور مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور، محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، همایون امیر‌زاده مشاور فرهنگی و اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لادن حیدری مدیرکل دفتر حقوقی این وزارتخانه و در حضور خبرنگاران رسانه‌ها به ابتکار خبرگزاری مهر و در محل این خبرگزاری در تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود آموزگار در تشریح روال تاریخی پرداخت مالیات توسط ناشران و کتابفروشان کشور با اشاره به اینکه نخستین قرار ایجاد شده برای معافیت مالیاتی ناشران برای پنج سال تدوین شد، اظهار داشت: در دوازدهم خرداد ماه سال 78 دولت لایحه‌ای به مجلس داد و طی آن ماده واحده خاصی را مطرح کرد که موسسات نشر و کتابفروشان از پرداخت مالیات معاف شوند که این ماده واحده در اردیبهشت ماه سال 80 تصویب شد. اما در بهمن ماه همان سال مجلس شورای اسلامی لایجه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را تصویب کرد. در ماه 139 این قانون و در بند «ل» آن 4 نوع فعالیت فرهنگی، هنری، مطبوعاتی و انتشاراتی با تایید وزارت ارشاد از پرداخت مالیات معاف می‌شدند.

وی ادامه داد: در تیرماه سال 81 آئین نامه اجرایی این قانون  توسط سازمان امور مالیاتی تهیه و به تصویب هیئت وزیران رسید. بر اساس ماده 15 این آئین نامه اجرایی مشمولین معافیت مالیاتی باید تکالیفی مانند تحویل اظهارنامه و... را مطابق قانون انجام و به ادارات مالیاتی تحویل می‌دادند و اگر این کار را نمی‌کردند از شمول این ماده محروم می‌شدند اما در ماده 12 این آئین نامه برای تعیین مصادیق مشاغل اذعان شده بود که به کمک سازمان امور مالیاتی مشخص می‌شوند که در تعارض آشکار با ماده 139 بود.

به گفته آموگار در این آئین‌نامه اجرایی کتابفروشان از شمول معافیت مالیاتی حذف شدند چرا که تفسیر سازمان مالیاتی این بود که ماده جدید قانونی ماده قانونی سابق را حذف کرده است.

دبیر اتحادیه ناشرن و کتبافروشان تهران در ادامه افزود: در سال 87 سازمان امور مالیاتی ناشران را از مشمولیت بند «ج» قانون پرداخت مالیات‌های مستقیم به بند «ب» منتقل می‌کند و این قانون از سال بعد اجرایی می‌شود. با توجه به اینکه رسیدگی مالیاتی در ایران دو سال عقب است از سال 90 که نوبت به بررسی عملکرد سال 88 می‌رسد، داستان اعتراض ناشران به پرداخت مالیات بیشتر خودش را نشان می‌دهد. از ناشران دفاتر حسابرسی طلب می‌شد اما آنها فاقد آن بودند و این ماجرا تا سال اخیر نیز ادامه داشته است.

وی تصریح کرد: ما باید تکلیفمان را بدانیم. باید بدانیم اگر معافیت مالیاتی داریم پس چرا از سوی سازمان امور مالیاتی این مساله تفسیر به رای می‌شود؟ چرا این سازمان در مواردی نظرات معاونت حقوقی ارشاد را قبول ندارد و معتقد است خلاء قانونی داریم؟ ما در این سال‌ها حتی از مجلس شورای اسلامی خواستیم که ماده 139 را استفسار کند و بگوید بر اساس قانون سال 90 منسوخ می‌شود یا نه؟ مرکز پژوهش‌های مجلس هم نظر ما مبنی بر منسوخ نشدن این ماده واحده را تایید کرد و گفت که قانون سابق کماکان معتبر است.

ادامه دارد....

کد N430584

وبگردی