آفتاب

معاون اردوغان: همکاری بانک ملی ترکیه با ایران ادامه دارد

معاون اردوغان: همکاری بانک ملی ترکیه با ایران ادامه دارد

آنکارا – ایرنا – ˈعلی باباجانˈ معاون نخست وزیر و رییس شورای هماهنگی سیاست های اقتصادی ترکیه گفت: همکاریهای ˈخلق بانکˈ ( بانک ملی ) ترکیه با ایران بی وقفه ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، وی روز چهارشنبه در برنامه زنده تلویزیونی شبکه خبر 24 ترکیه در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت نظام بانکی ترکیه و در این میان بانک ملی این کشور گفت: خلق بانک یک بانک دولتی است و همانند همه شرکتها ونهادهایی که سهام آنها در بورس خرید و فروش می شود، از عملیات 17 دسامبر سال گذشته بطور جدی متضرر شد.

عملیات 17 دسامبر (26 آذرماه سال گذشته) توسط پلیس و به دستور دادستانی استانبول با ادعای رشوه خواری و فساد مالی گسترده در بالاترین سطح دولت در ترکیه، انجام شد که تزلزلی جدی در سیاست و اقتصاد این کشور ایجاد کرد.

دولت آنکارا این عملیات را به عنوان اقدامی برای براندازی دولت و تلاشی برای بدست گیری دستگاه دولتی ارزیابی و با ضد حمله گسترده ای به ادعای خود به پاکسازی عناصر جماعت گولن از دستگاه دولتی مبادرت کرد.

در این عملیات مدیرعامل خلق بانک به همراه 80 تن دیگر از مسوولان و نمایندگان بخش خصوصی ترکیه دستگیر شدند.

باباجان گفت: خلق بانک که در پی عملیات 17 دسامبر ارزش سهام آن به شدت در بورس استانبول سقوط کرده بود، در ماههای اخیر توانست ارزش بازاری خودرا باز یابد.

معاون نخست وزیر ترکیه ادامه داد: امور مالی مربوط به ایران در این بانک نیز بی وقفه و همانند سابق ادامه دارد و بانک از این نظر با هیچ مشکلی در نظام مالی بین المللی روبه رو نیست.

باباجان همچنین گفت: قوه قضاییه در حال پیگیری ادعاهای مربوط به مدیرعامل سابق خلق بانک است.

معاون نخست وزیر ترکیه گفت: عملیات 17 دسامبر و ادعاهای مطرح شده علیه این بانک به هیچ وجه آسیبی به اعتبار بین المللی خلق بانک وارد نکرده و این بانک در نظام مالی بین المللی همچنان به عنوان بانک معتبری به فعالیت خود ادامه می دهد.

خاورم/2011**1010
کد N430458

وبگردی