آفتاب
حسینیان در گفتگو با مهر: 

عداوت مصر و عربستان با اخوان و حماس دلیل برخورد نادرست با جنایات در غزه است

عداوت مصر و عربستان با اخوان و حماس دلیل برخورد نادرست با جنایات در غزه است

کارشناس ارشد منطقه خاورمیانه با اشاره به اینکه طرز رفتار رژیم صهیونیستی در طول این سالها نشان می دهد که این رژیم به هیچ قانونی پایبند نیست، گفت: عداوت و دشمنی مصر و عربستان سعودی با اخوان در مصر و با حماس به عنوان امتداد اخوان در فلسطین باعث شده است که شاهد این گونه تعاملات و برخوردها با مساله غزه باشیم.

 میرمحمد حسینیان، کارشناس ارشد منطقه خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جنگ غزه گفت:  شاید اصلا تعبیر جنگ به معنای کلاسیک آن در مورد غزه جایگاهی نداشته باشد، چرا که جنگ برای خود تعایف، قوانین، بایدها و نبایدها، موارد مجاز و غیرمجاز و ... دارد که در این نبرد نابرابر یا نسل کشی موجود در غزه هیچکدام از قواعد و قوانین مراعات نشده است.

وی افزود: حمله به مناطق مسکونی، بیمارستان ها، آمبولانس ها و نیروهای امدادی، حمله به مساجد و مراکز دینی، تخریب مدارس، حمله به مراکز سازمان ملل که دقیقا مشخص شده از و حمله به آنها در جنگ های کلاسیک هم ممنوع است، بهره گیری از سلاح های غیر متعارف از جمله بمب هایی با 3000 میخ و بسته های تیغ که باعث مجروحیت های شدید و قطع عضو فلسطینی ها شده است، کشتار کودکان، زنان و سالمندان و ... تمامی دال بر یک برنامه و تصمیم بر نسل کشی در میان فلسطینی هاست و نه یک جنگ معمولی و متعارف.

حسینیان هدف رژیم صهیونیستی را ریشه کن کردن مقاومت و از بین بردن تمام زیرساخت های آن و خلاصی از آن با بهره گیری از شرایط داخلی، منطقه ای و بین المللی از جمله توجه افکار عمومی جهان به جام جهانی فوتبال، دل مشغولی ایران به مذاکرات 1+5 ، سرگرمی اعراب و مسلمین به موضوع عراق و سوریه و تکفیری های داعش و مصر به مسئله اخوان و فتنه داخلی و ... دانست.

وی ادامه داد: گرچه رژیم صهیونیستی، اهداف اصلی و علنی خود را زدن تونل ها و انهدام سکوهای پرتاب موشک مقاومت اعلام کرده بود، اهداف غیر اعلامی مثل فرافکنی مشکلات داخلی ناشی از اختلافات سیاسی سردمداران رژیم صهیونیستی، زنده نگذاشتن یک دشمن خارجی جهت حفظ انسجام داخلی ... را نیز باید در نظر داشت . رژِم صهیونیستی نه تنها در طول مدت حدود یک ماه، در وصول به اهداف اعلامی اش موفق نشد بلکه در مقابل مقاومت به نتایج و دستاوردهای مهمی چون همبستگی بیشتر میان فلسطینی ها و گردهمای مقاومت، همبستگی عمیق تر میان مردم و مقاومت، تحولات کیفی و کمی سلاح های مقاومت، تنوع و تعدد بالای موشکها، بهره گیری از پهباد و حمله به مراکز نظامی امنیتی رژیم صهیونیستی، دست یافت.

این کارشناس ارشد منطقه خاورمیانه خاطرنشان کرد: در مجموع و در شرایط فعلی علیرغم تعداد بالای شهدا و مجروحان فلسطینی که بیش از 40 درصد آنها را نیز کودکان و زنان تشکیل می دهند، در حال حاضر مقاومت که اصل پایداری اش در طول 29 روز در مقابل ارتش رژیم صهیونیستی، پیروزی محسوب می شود، شروط خود را بر رژیم صهیونیستی تحمیل می کند و ارتش رژیم صهیونیستی به طور رسمی عقب نشینی زمینی خود را آغاز کرده و صحبت از آتش بس می شود.

دلایل سکوت سازمان های بین المللی

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره نقش سازمان ملل در جنایت ها و کم توجهی نسبت به غزه، اظهار داشت : در طول حدود یک ماهی که از تجاوز رژیم صهیونیستی به باریکه غزه می گذرد، سازمان ها و نهادهای بین المللی، جز برخی جلسات تشریفاتی و بی نتیجه و صدور بیانیه ای مطبوعاتی، هیچ نقش مثبتی ایفا نکرده اند. سازمان همکای اسلامی ( oic ) که انگیزه اصلی تأکیدش بر حمله یک شهروند اسرائیلی به مسجد الاقصی بودو تنها به یک محکومیت لفظی اکتفا کرده است. سازمان ملل و شورای امنیت تنها دو سه جلسه برگزار کرده اند که هیچ نتیجه عملی نداشته است، اتحادیه عرب بعد از پانصد حمله هوایی به غزه تنهایک جلسه برگزار کرد که نتیجه خاصی در جهت حمایت از غزه در بر نداشت.

حسینیان تأکید کرد: این کم توجهی می تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله برخورد سیاسی، با موضوع و نه برخورد انسانی، اخلاقی و بشردوستانه، تصمیم برخی از کشورهای صاحب نفوذ درشکست مقاومت به هر شکل، نفوذ قوی لابی یهودی در بسیاری از نهادها بین المللی، سلطه غرب و طرفداران اسرائیل بر این نهادها و .... می توانند از جمله این دلایل باشند.

 

تأثیر اقدامات دیپلماتیک ایران بر افزایش فشار افکار عمومی بر رژیم صهیونیستی 

این کارشناس ارشد خاورمیانه درباره نقش جمهوری اسلامی ایران و اقدامات دیپلماتیک کشور در پایان دادن به جنگ در غزه ، اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران از ابتدای شروع این بحران تمام تلاش های خود را در زمینه های سیاسی و دیپلماتیک به کار گرفت. تماس های تلفنی ریاست جمهوری با مقامات کشورهای مختلف، تماس های تلفنی وزیر امور خارجه و ریاست محترم مجلس و سایر مقامات جمهوری اسلامی با همتایان خود، ارسال پیام به نهادها و سازمان های بین المللی و حقوق بشری، پیگیری موضوع از طریق دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی و نیز بهره گیری از ریاست جمهوری اسلام ایران بر جنبش عدم تعهد، اجلاس تروئیکایی روسای کمیسیون های سیاسیت خارجی بین المجالس اسلامی، اعلام آمادگی ایران جهت ارسال کمک های دارویی و مواد غذایی و پزشک متخصص به منطقه، اعلام مواضع از سوی وزارت امور خارجه  وبالاخره اجلاس وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در روز دوشنبه جاری در تهران با حضور حدود 40  کشور از جمله این اقدامات به شمار می رود. این  اقدامات در تصمیمات کشورها، روشنگری افکار عمومی و اعلام حمایت از مردم غزه و افزایش فشار افکار عمومی بر رژیم صهیونیستی موثر بوده است.

سکوت همراه با موافقت کشورهای اسلامی دربرابر رژیم صهیونیستی

حسینیان درباره نقش کشورهای اسلامی و به ویژه کشورهایی مانند عربستان سعودی و سازمان همکاری های اسلامی گفت: سازمان همکاری اسلامی (OTC) همانند سایر نهادهای منطقه ای و جهانی هیچ اقدام خاصی جز یک محکومیت لفظی به  عمل نیاورده است و تاثیرپذیری تصمیمات این سازمان از برخی کشورهای موثر در قضیه فلسطین بر کسی پوشیده نیست.

وی ادامه داد: کشورهای اسلامی هم به طور جداگانه هیچ اقدام موثری در جهت حمایت از مردم فلسطین انجام نداده اند و مواضع این کشورها را می توان سکوتی همراه با موافقت بیان داشت. مصر به عنوان تنها همسایه عرب غزه، هنوز اقدامی در جهت گشایش گذرگاه رفح و ارسال  مواد غذایی و دارو و ...  و خروج مجروحین انجام نداده است، سعودی هم در این مدت فقط دو موضع گرفته است، یکی13 روز بعد از شروع تهاجم رژیم صهیونیستی و در جهت تاکید طرح آتش بس مصری، تماسی با رئیس جمهور مصر داشته است و دومی هم بیانیه ای که 25 روز بعد از جنگ، از سوی پادشاه سعودی قرائت شد که بیشتر به فتنه و عوامل فتنه در جهان پرداخته و اشاره ای به غزه کرده است بدون این که نامی از متجاوز برده شود.

حسینیان گفت: عداوت و دشمنی مصر و  عربستان سعودی با اخوان در مصر و با حماس به عنوان امتداد اخوان در فلسطین باعث شده است که شاهد این گونه تعاملات و برخوردها با مساله غزه باشیم.

 رژیم صهیونیستی به هیچ قانونی پایبند نیست

وی در پاسخ به سئوالی درباره آتش بس در غزه و ادامه آتش بس بیان کرد:   طرز رفتار رژیم صهیونیستی در طول این سالها نشان می دهد که این رژیم به هیچ قانونی پایبند نیست. از سال 2004 تا 2014، 8 جنگ بر منطقه غزه تحمیل کرده است. تا به حال 233 قطعنامه در سازمان ملل علیه این رژیم به تصویب رسیده است که یک رکود محسوب می شود، ولی این رژیم نشان داده است که هیچ قطعنامه ای را اجرا نمی کند. علت اصلی آن هم عدم وحدت و موضع گیری واحد از سوی کشورهاهی جهان به خصوص کشورهای اسلامی عربی در مقابله با آن است و نشانگر این موضوع است که این رژیم جز زبان زور و مقاومت نمی فهمد.

حسینیان تأکید کرد: به نظر نمی رسد از سازمانهای بین المللی که طبعاً توسط دولت های قدرتمند و حامیان رژیم اشغالگر ایجاد شده اند کاری ساخته باشد و این تنها اراده مردمی و مقاومت ملت ها است که می تواند در مقابل این رژیم مقاومت کند و لذا بیان مقام معظم رهبری در لزوم تسلیح کردن کرانه باختری با توجه به موقعیت جغرافیایی، سیاسی و جمعیتی آن می تواند به عنوان یک راهبرد باز دارنده رژیم صهیونیستی در هرگونه اقدام بعدی موثر باشد.

کد N430411

وبگردی