آفتاب

مروری بر تازه ترین رویدادهای غزه

مروری بر تازه ترین رویدادهای غزه

تهران- ایرنا- حمایت آمریکا از شرط رژیم صهیونیستی برای لغو محاصره غزه، شکایت فلسطین از رژیم اشغالگر قدس به دادگاه لاهه و اعتراف ضمنی صهیونیست ها به شکست در جنگ نوار غزه، از مهم ترین رویدادهای سرزمین های اشغالی فلسطین محسوب می شود.

*حمایت آمریکا از شرط رژیم صهیونیستی برای لغو محاصره غزه

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه از موضع رژیم صهیونیستی در زمینه مشروط کردن لغو حصر غزه به خلع سلاح حماس حمایت کرد.

ˈجان کریˈ در مصاحبه با شبکه خبری ˈبی بی سیˈ ضمن ادعای حمایت از فلسطینیان و خواسته آن ها در زمینه برخورداری از شرایط زندگی بهتر و باز شدن گذرگاه های مرزی، گفت که مسوولیت مهم تر واشنگتن متوجه اسراییل است و این مسوولیت چیزی جز خلع سلاح نیروهای مقاومت نیست.

این اظهارات در حالی ایراد می شود که جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و رژیم صهیونیستی با آتش بس 72 ساعته در نوار غزه که از روز سه شنبه آغاز شد، موافقت کرده اند.



*شکایت فلسطین از رژیم صهیونیستی به دادگاه لاهه

پایگاه اینترنتی روزنامه ˈالقدس العربیˈ چاپ لندن، به نقل از ˈمحمد اشتیهˈ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح فلسطین اظهار داشت که پرونده شکایت علیه جنایات رژیم صهیونیستی جهت تقدیم به دادگاه رسیدگی به جنایات بین المللی لاهه آماده است.

بنا به اظهارات وی، لایحه اتهامات علیه رژیم صهیونیستی جهت مجازات این رژیم به دلیل ارتکاب جنایات بی شمار از زمان اشغال فلسطین در سال 1948میلادی تهیه و تنظیم شده است.



*اعتراف نتانیاهو به شکست عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه

نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که جنگ غزه نتوانست سامانه راهبردی موشکی جنبش حماس را نابود کند.

این اعتراف صریح نشان می دهد که هدف اول رژیم صهیونیستی در جنگ غزه که نابودی سامانه موشکی مقاومت بوده، محقق نشده است.

این در حالی است که به دنبال برقراری آتش بس 72 ساعته بر اساس نظرسنجی به عمل آمده که نتایج آن امروز چهارشنبه انتشار یافت، اکثر صهیونیست ها هم معقتدند که در نبرد میان رژیم صهیونیستی و جنبش حماس هیچ یک از دو طرف پیروز نشده اند.



*خودداری حماس از پذیرفتن شرط رژیم صهیونیستی برای آتش بس دایمی

جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، مخالفت خود با شرط رژیم صهیونیستی مبنی بر خلع سلاح مقاومت در نوار غزه برای برقراری آتش بس دایمی در این منطقه را اعلام کرد.

قاهره پایتخت مصر از دیروز (سه شنبه) میزبان هیاتی از نمایندگان گروه های فلسطینی از جمله حماس برای مذاکره جهت دستیابی به آتش بس دایمی در غزه است.

این در حالی است که ˈعزت رشقˈ یکی از رهبران برجسته جنبش حماس در قاهره گفته است: ما حتی حاضر به شنیدن اینگونه طرح های صهیونیستی نیستیم و هرکس گمان کند، در جنگ پیروز شده و می تواند چنین درخواستی را مطرح کند، اشتباه کرده و مردم فلسطین و مقاومت فلسطینی، پیروز جنگ هستند.



*جنگ تا زمان اذعان دشمن صهیونیستی به همه حقوق مردم فلسطین ادامه دارد

از سوی دیگر گردان های شهید ˈعزالدین القسامˈ شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با انتشار بیانیه ای در سایت خود اعلام کرد: جنگ تا زمانی که دشمن صهیونیستی به همه حقوق و خواسته های عادلانه مردم فلسطین اذعان کند، ادامه می یابد.

در این بیانیه آمده است: ما به این مرحله و برهه زمانی به عنوان شرایط موقت نگاه می کنیم، این رفتار و عملکرد دشمن صهیونیستی است که مسیر جنگ و نهایت آن را مشخص می کند، ما در روزهای آینده نیز تمام هم و غم خود را بر تحقق خواسته های مردم می گذاریم و اعتقاد داریم که به هیچ عنوان نباید از این اصول عقب نشینی کرد.



*درخواست سازمان همکاری اسلامی مبنی بر احترام گذاشتن به آتش بس در نوار غزه

سازمان همکاری اسلامی احترام به آتش بس 72 ساعته در نوار غزه را خواستار شد و اظهار امیدواری کرد که این آتش بس مقدمه ای برای توقف کامل و فراگیر تجاوزات رژیم صهیونیستی باشد.



*آ.سه.آن نسل کشی فلسطینیان توسط رژیم صهیونیستی را بررسی می کند

نسل کشی مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) کشید و وزیران خارجه کشورهای عضو این اتحادیه روز شنبه این مساله را مطرح و بررسی می کنند.

ˈمارتی ناتالیگاواˈ وزیر امور خارجه اندونزی روز چهارشنبه از اعضای آ.سه.آن خواست بیانیه محکمی درباره آن چه در غزه می گذرد، صادر کنند.

سنگاپور، تایلند، مالزی، اندونزی، لائوس، میانمار، فیلیپین، ویتنام، برونئی و کامبوج اعضای آ.سه.آن هستند.



*بحران شدید بی آبی در نوار غزه

ویرانی بخش اعظم شبکه آب و فاضلاب نوار غزه که بر اثر حملات رژیم صهیونیستی طی یک ماه اخیر صورت گرفته، ساکنان نوار غزه را با بحران شدید کم آبی مواجه کرده و این مشکل باعث شده که اهالی این منطقه به آب سالم دسترسی نداشته و از آب های آلوده استفاده کنند.



*ادامه انتقادها از جنایات رژیم صهیونیستی

جنایات رژیم صهیونیستی که از حدود یک ماه پیش به بهانه قتل سه جوان اسرائیلی علیه مردم بی دفاع نوار غزه آغاز شد، همچنان از سوی جامعه بین المللی مورد انتقاد قرار می گیرد.

ˈجیمی کارترˈ رییس جمهوری پیشین آمریکا ضمن انتقاد از حملات وحشیانه اشغالگران قدس، اوضاع نوار غزه و کشتار ساکنان این منطقه به دست صهیونیست ها را فاجعه آمیز می خواند.

ˈبان کی مونˈ دبیرکل سازمان ملل از توافق رهبران فلسطینی و مقام های رژیم صهیونیستی بر سر آتش بس 72 ساعته در غزه استقبال و آن را تنها راه توقف خشونت و خونریزی دانست.

از سوی دیگر ˈفیدل کاستروˈ رهبر انقلاب کوبا با تاکید بر این که رژیم صهیونیستی در حال ارتکاب نسل کشی وحشتناک علیه ملت فلسطین در غزه است، از شریک جرم بودن آمریکا در این کشتار بی شرمانه به شدت انتقاد کرد.

همچنین اردن پیش نویس تجدید نظرشده قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد که محور آن درخواست برای آتش بس دائم در نوار غزه و پایان همه خشونت ها و خصومت ها علیه غیرنظامیان در این منطقه است.

رییس کمیسیون امور خارجی مجلس ملی ترکیه نیز به نمایندگی از اعضای این مجلس، حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در حمله به مردم بی دفاع نوار غزه را شرم آور خواند.

روزنامه ˈایندیپندنتˈ هم در شماره امروز (چهارشنبه) خود از استعفای شجاعانه ˈسعیده حسین وارثیˈ عضو مسلمان کابینه انگلیس در اعتراض به سیاست های دولت لندن در قبال بحران غزه، نوشت.

سازمان شیعیان مسکو و کشورهای جامعه کارائیب (کاریکوم) هم روز گذشته با صدور بیانه های جداگانه ضمن محکوم کردن جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، خواستار پایان تجاوز رژیم اشغالگر قدس، توقف خونریزی صهیونیست ها در غزه و حل و فصل صلح آمیز این جنگ شدند.

خاورم**7074**1586
کد N430133

وبگردی