آفتاب

یک مرزبان هندی در خاک پاکستان بازداشت شد

یک مرزبان هندی در خاک پاکستان بازداشت شد

اسلام آباد - ایرنا - یک سرباز متعلق به نیروهای مرزبان هند روز چهارشنبه در پی ورود غیرقانونی به خاک پاکستان در مناطق مرزی شرق این کشور، از سوی نیروهای امنیتی پاکستان بازداشت شد.

منابع اطلاعاتی پاکستان با تایید این خبر اعلام کردند: این سرباز هندی در روستای مرزی ˈکولیˈ واقع در شهر ˈسیالکوتˈ ایالت پنجاب در شرق پاکستان بازداشت شد.

این سرباز ارتش هند جهت بازجویی از سوی نیروهای امنیتی پاکستان، به نقطه نامعلومی منتقل شد.

تشدید تنشها میان پاکستان و هند از اوایل سال 2013 میلادی آغاز شد. در این تنشها که روزهای اخیر بیشتر در منطقه مرزی سیالکوت پاکستان صورت گرفت، نیروهای مرزی دو کشور به سوی یک دیگر آتش گشودند.

روزهای 29 تیر، اول و 9 مرداد امسال (20، 23 و 31جولای) نیز تیراندازی مرزبانان هندی به داخل خاک پاکستان در مناطق مرزی ˈسیالکوتˈ، ˈشکرگرˈ واقع در ایالت پنجاب در شرق و ˈگولتریˈ در شمال این کشور منجر به جان باختن دو شهروند پاکستانی و زخمی شدن هفت تن دیگر شد.

مقامهای نظامی پاکستان معتقدند تداوم آتشباری نیروهای هندی، قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند را که در سال 1382 شمسی (2003میلادی) میان دو کشور امضا شد، تهدید می کند.

دو کشور به منظور کاستن از تنش در روابط مرزی خود در ماه های گذشته با یکدیگر گفت و گو کردند.

سال گذشته نیز تبادل آتش در منطقه مرزی پاکستان و هند باعث قربانی شدن تعدادی از شهروندان و نیروهای نظامی دو کشور شد.

درگیری در نقطه مرزی دو کشور در حالی در ماههای اخیر گسترش یافت که دو کشور تلاشهایی را برای عادی سازی روابط و ازسرگیری مذاکرات صلح انجام داده اند.

اخیرا دولتهای پاکستان و هند توافق کردند که نشست قائم مقام وزارتخانه های امور خارجه دو کشور دوم شهریور (24 اوت) در اسلام آباد برگزار شود که این تحول، نوید دهنده تلاش مجدد اسلام آباد و دهلی نو برای تنش زدایی و بهبود روابط دوجانبه است.

آساق*ش*ا.ر**1723**1577
کد N429940

وبگردی