آفتاب

مطهرنیا: تلاش مصر برای میانجی‌گری به منظور بازیابی جایگاه منطقه‌یی است

مطهرنیا: تلاش مصر برای میانجی‌گری به منظور بازیابی جایگاه منطقه‌یی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بحث میانجیگری میان حماس و اسراییل برای مصر از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که موفقیت آن، افزایش جایگاه این کشور در سطح منطقه و حتی محبویت دولت مصر در داخل جامعه را به دنبال خواهد داشت.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با ارائه طرح آتش‌بس از سوی مصر و تلاش این کشور برای ایفای نقش در منطقه خاطرنشان کرد: مصر در میان کشورهای خاورمیانه و مجموعه کشورهای عربی و اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار بود.

او با اشاره به پیشینه تاریخی مصر در منطقه گفت: این کشور نیز مانند ایران تمدنی هزاران ساله دارد. هم‌چنین مصر جزء پنج تمدن کهن جهانی است که عمری طولانی داشته و چندین هزاره را دیده است. هرچند این کشور در تاریخ معاصر خود با فراز و نشیب‌های بسیاری دست به گریبان بوده است، ولی نمی‌توان نقش امروز مصر را در منطقه نادیده گرفت.

وی ادامه داد: از زمان جمال عبدالناصر تا کنون مصر فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرده است که یکی از برجسته‌ترین نقاط مطرح آن ماجرای کمپ دیوید است که منجر به سازش میان مصر و رژیم صهیونیستی شد و از آن زمان تا کنون نقش این کشور در تحرکات منطقه‌یی و در میان امت اسلامی به صورت هاله‌ای از ابهام سیاسی مطرح بوده است.

مطهرنیا با اشاره به تحولات اخیر مصر که منجربه سرنگونی مبارک شد، گفت: این تحولات نقطه عطفی در این مسیر است که با روی کار آمدن اخوان المسلمین به پرچمداری مرسی، سپس برکناری او و روی کار آمدن السیسی دنبال شد و در نهایت مصر امروز با وجود تمام فراز و نشیب‌ها هم‌چنان به عنوان وزنه‌ای با اهمیت در معادلات منطقه‌یی از سوی کشورهای فرامنطقه‌یی مورد توجه است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی بازیابی مجدد قدرت به منظور تأثیرگذاری منطقه‌یی از اهمیت زیادی برای مصر برخوردار است، زیرا ثبات سیاسی همواره با وجود لایه‌بندی‌های غیردموکراتیک برای کشورهای منطقه‌ خاورمیانه از اهمیت جدی در جهت تأثیرگذاری منطقه‌یی برخوردار بوده است. اگر مصر بتواند با ریاست جمهوری السیسی حتی شبه حکومتی مانند زمان مبارک و سادات را بار دیگر رقم بزند حتی اگر چنین حکومتی دموکراتیک عمل نکند ولی بتواند از ثبات تعریف‌ شده نسبی در مصر برخوردار شود، آن زمان است که باعث افزایش اثرگذاری منطقه‌یی مصر خواهد شد.

او گفت: باید پذیرفت که در دهه کنونی و حتی پس از این رژیم‌های اقتدارگرا و حکومت‌های فاقد رویکردهای دموکراتیک بیش از امروز از درون با مشکل روبه‌رو خواهند شد و در آینده با مسائل و چالش‌های اساسی روبه‌رو خواهند بود. این درحالی است که ثبات سیاسی ناشی از قدرت یافتن نظامیان با فرماندهی السیسی در جایگاه رییس‌جمهور مصر و به عنوان عنصر اساسی سیاسی کشور و هم‌چنین افزایش حمایت‌های نیروهای مسلح مصر می‌تواند قدرت تأثیرگذاری این کشور را حداقل نسبت به گذشته افزایش بخشد بنابراین با توجه به شرایط فعلی باید گفت که تأثیرگذاری مصر در آینده در گرو ثبات سیاسی خواهد بود.

مطهرنیا در پایان در رابطه با تلاش‌های مصر برای میانجی‌گری میان حماس و رژیم صهیونیستی و تاثیر آن در جامعه مصر، خاطرنشان کرد: باید پذیرفت در میان مردم و توده‌های یک جامعه احساس غرور از عملکرد فرد یا سیستم حکومتی می‌تواند منجر به افزایش اعتبار ملی آن شخص یا دولت شود. بنابراین اگر حکومت مصر بتواند حداقل از منظر پایتخت‌های دیگر کشورهای منطقه مثل تهران، آنکارا، بغداد یا سایر کشورهای عربی به عنوان میانجی میان حماس و اسراییل به کشتار کنونی پایان دهد، می‌توان گفت به موفقیتی در سطح منطقه دست یافته که بازتاب آن می‌تواند پاسخگوی نیازهای ناشی از سرکوب جایگاه مصر در منطقه باشد.

انتهای پیام

کد N429915

وبگردی