آفتاب

غزه در نگاه غربی ها

غزه در نگاه غربی ها

تهران-ایرنا- بسیاری از دولتمردان و روسای احزاب در غرب، ضمن محکوم کردن جنایت های ددمنشانه رژیم صهیونیستی در یورش به باریکه غزه، خواستار برخورد با این جنایت ها شدند.

تداوم جنایت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه و کشتار کودکان و زنان بی دفاع فلسطین، سبب شد تا بسیاری از دولتمردان و روسای احزاب در اروپا و آمریکا نیز همسو با مردم جهان با محکومیت اقدام های ددمنشانه این رژیم، خواستار واکنش جدی محافل بین المللی برای جلوگیری از کشتارهای بی رحمانه مردم مظلوم غزه شوند.

از همان نخستین روزهای یورش رژیم اشغالگر قدس به باریکه غزه و به خاک و خون کشیدن مردم فلسطین، بسیاری از شهرهای کشورهای غربی صحنه تظاهرات علیه رژیم صهیونیستی بود. با اوج گرفتن یورش رژیم صهیونیستی و راهپیمایی های گسترده در کشورهای اروپایی و آمریکایی، بسیاری از دولتمردان و روسای احزاب این کشورها جنایت های رژیم اشغالگر قدس را محکوم کردند.

**محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در غرب

عمق یورش های وحشیانه رژیم اشغالگر قدس و کشتار کودکان، زنان و مردم بی دفاع فلسطین به اندازه ای فجیع و دردناک است که بیشتر دولتمردان و روسای احزاب در غرب، کشتار بی رحمانه مردم مظلوم فلسطین را محکوم کردند.

به گزارش چهاردهم مرداد خبرگزاری فرانسه، «مانوئل گونزالس» وزیر امور خارجه کاستاریکا، از شورای امنیت سازمان ملل خواست به مسوولیت خود برای پایان دادن به خشونت ها در غزه عمل کند.

وی ادامه داد: ما بر این موضوع تاکید داریم که همه تدابیر لازم اتخاذ شود تا شورای امنیت پیرامون مساله غزه اقدام های ضروری را انجام و بررسی خشونت ها در این منطقه را در راس دستور کار خود قرار دهد.

وزیر امور خارجه کاستاریکا افزود: کاستاریکا نمی تواند در برابر آنچه در غزه رخ می دهد، سکوت کند.

به گزارش سیزدهم مرداد ایرنا، دولت اسپانیا بمباران مدرسه سازمان ملل برای پناهندگان فلسطینی در غزه را که به شهادت دستکم 10 نفر فلسطینی منجر شد، محکوم کرد.

دولت اسپانیا در بیانیه خود از رژیم صهیونیستی خواست که بر لزوم دوری گزیدن از آسیب رسانی به مردم غیر نظامی احترام بگذارد.

دولت اسپانیا همچنین تاکید کرد که حقوق بشر بین المللی باید به طور جدی محترم شمرده شود، به ویژه که باید بر لزوم جلوگیری از ایجاد آسیب و لطمه به غیر نظامیان و مصونیت اماکن سازمان ملل احترام گذاشت.

دولت اسپانیا در بیانیه خود خواستار برقراری فوری آتش بس و از سرگیری مذاکراتی که موجب دستیابی به یک آتش بس پایدار شود، شد.

به گزارش سیزدهم مرداد ایرنا، «فدریکا موگرینی» وزیر امور خارجه ایتالیا، یورش رژیم صهیونیستی ضد کودکان و ساختمان های سازمان ملل در غزه را غیر قابل قبول خواند و خواستار پایان بخشیدن به این یورش ها شد.

فدریکا موگرینی، نهم مرداد نیز در برابر کمیسیون خارجی مجلس سنای این کشور با اشاره به بحران غزه و کشته و زخمی شدن غیر نظامیان فلسطینی گفت: کشتار غیر نظامیان به ویژه کودکان و حمله به ساختمان های سازمان ملل غیرقابل قبول است.

وی با تاکید بر لزوم تشکیل یک دولت فلسطینی افزود: مهم این است یک دولت وحدت ملی در فلسطین شکل گیرد که مورد قبول همه فلسطینی ها باشد و توان تامین شرایط بهتر زندگی را در درون مرزها داشته باشد.

وزیر خارجه ایتالیا بر لزوم متوقف شدن درگیری ها تاکید کرد و گفت: باید عملیات نظامی اسراییل علیه غزه و همچنین پرتاب موشک از سوی حماس به اسراییل متوقف شود و اولویت اصلی، آتش بس دراز مدت است.

موگرینی افزود: شمار زیاد قربانیان، هم از نظرانسانی و هم از نظر سیاسی جنگ را غیر قابل قبول تر می کند.

همچنین، «ژان اسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، سیزدهم مرداد در گفت و گو با رادیو «دویچلند فونک» آلمان ضمن انتقاد شدید از عملکرد نظامیان صهیونیست در نوار غزه، گفت: بمباران پی درپی مدارس و منازل مسکونی در غزه یک جنایت انسانی است و نمی توان آن را با عنوان دفاع از خود توجیه کرد. وی اقدام های رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را جنایت ضد بشری دانست.

ژان اسلبورن افزود: منطقه غزه امروز تبدیل به یک قبرستان شده و رژیم اسراییل با تحمیل جنگ به مردم این منطقه، مدعی است حقی را برای خود محفوظ نگه داشته که در واقع نقض توافقات بین المللی است.

وزیر امور خارجه لوکزامبورگ در ادامه با درخواست از دولت های اروپایی برای محکوم کردن هرگونه جنگ و خشونت، گفت: حل و فصل کامل درگیری های نظامی در خاورمیانه و برقراری صلح دایمی در دست رژیم اسراییل است و باید در رفتار خود با فلسطینی ها تغییر روش دهد.

اسلبورن با تاکید بر ضرورت تشکیل دولت مستقل فلسطینی، گفت: فلسطینیان نیازمند یک دولت مستقل برای خود هستند وگرنه صلحی به وجود نمی آید.

«خوسه ایگناسیو توره بلانکا» استاد علوم سیاسی دانشگاه مادرید، در گزارشی پیرامون یورش رژیم صهیونیستی به غزه نوشت: هدف واقعی رژیم اسراییل از جنگ در غزه، تقویت سیاست داخلی این رژیم است.

این استاد دانشگاه در مقاله ای که دوازدهم مرداد در روزنامه «ال پاییس» اسپانیا منتشر کرد، نوشت: اگر چنین چیزی ثابت شود، امری به واقع نگران کننده است، زیرا در آن صورت دیگر نمی توانیم رخدادهای تازه را یک جنگ و درگیری بنامیم بلکه به نظر می رسد شدت خشونت ها به خاطر تحریک افکار عمومی اسراییل برای حمایت از دولت «نتانیاهو» است.

توره بلانکا افزود: در این صورت، تنها راهبردی که برای رژیم اسراییل باقی مانده، فقط سیاست داخلی این کشور است تا از این راه با تاثیر بر افکار عمومی به منافع شخصی خود برسد و متاسفانه این چیزی است که ما این روزها به آن فکر می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از متحیر کننده ترین ابعاد این مناقشه، ناتوانی جامعه بین المللی در زمینه میانجیگری است و به نظر می رسد اتحادیه اروپا و آمریکا به دلایل مختلفی تصمیم گرفته اند بگویند که این تنش بدون راه حل است و نمی شود به آن رسیدگی کرد.

به گزارش یازدهم مرداد خبرگزاری رسمی اسپانیا «افه»، «مصطفی آبرچان» رهبر مخالفان دولت، در پایان تظاهرات یازدهم مرداد مردم شهر ملیا، بیانیه ای را خواند که در آن، لزوم قطع فوری حملات رژیم صهیونیستی و پایان دادن به کشتار مردم بی دفاع فلسطین مورد تاکید قرار گرفته بود.

وی گفت: استفاده از سلاح های ممنوعه علیه مردم غیر نظامی غزه بس است، پرتاب موشک ها علیه کودکان بس است و بمباران مدارس، پارک ها، بیمارستان ها و خانه های فلسطینیان باید به سرعت متوقف شود.

«لرد اشدوان» رهبر پیشین حزب لیبرال دمکرات انگلیس و از سیاستمداران ارشد این کشور، یازدهم مرداد در گفت و گو با رادیو «بی بی سی» یورش رژیم صهیونیستی به باریکه غزه را احمقانه و نامتناسب توصیف کرد.

«نیک کلگ» رهبر کنونی حزب لیبرال دمکرات و معاون نخست وزیر بریتانیا، هم یازدهم مرداد با انتشار مقاله ای در روزنامه «گاردین» انگلیس، حمله های رژیم اسراییل به باریکه غزه را نامتناسب توصیف کرد.

وی در این مقاله نوشت: اگر رژیم اسرایل خواهان امنیت است، این را بایستی از راه سیاسی و نه نظامی که به یک دایره بسته خشونت منجر خواهد شد، به دست آورد.

به گزارش یازدهم مرداد شبکه خبری روسی «راشاتودی»، «دانیل اورتگا» رییس جمهوری نیکاراگوئه، با تقبیح بی تحرکی جامعه بین المللی در برابر جنایت های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان ساکن غزه، خواستار تحریم این رژیم از سوی جامعه جهانی شد.

رییس جمهوری نیکاراگوئه با بیان این که به نظر می رسد شیاطین در کالبد بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حلول کرده اند، گفت که فلسطین قربانی جنون نتانیاهو شده و وی به واقع در پی نابودی ملت فلسطین است.

اورتگا ادامه داد که اسراییل در نوار غزه دست به کشتار می زند و این جنایتی دهشتناک است که تنها با جرایم نازی ها قابل همسنجی است.

به گزارش سیزدهم مرداد ایرنا، «دیلما روسف» رییس جمهوری برزیل نیز عملیات نظامی رژیم اسراییل را قتل عام دانست.

به گزارش سیزدهم مرداد ایرنا، «نیکولاس مادورو» رییس جمهوری ونزوئلا، نیز جنگ برای نابودی مردم فلسطین را محکوم کرد.

به گزارش همان روز ایرنا، «مانلیو دی استفانو» نماینده پارلمانی کمیسیون خارجی حزب «پنج ستاره» ایتالیا، نیز ضمن درخواست از وزیر خارجه این کشور برای فراخوان سفیر ایتالیا از تل آویو و تحریم تسلیحاتی رژیم اسراییل اظهار داشت: با توجه به حمله های ارتش رژیم صهیونیستی به مدارس، بیمارستان ها و مراکز نگهداری از کودکان در غزه، دادگاه لاهه باید نتانیاهو را به جرم جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت محاکمه کند.

بر پایه گزارش سیزدهم مرداد روزنامه «الاهرام» مصر، «سارا لی وینستون» مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر سازمان ملل در خاورمیانه و شمال آفریقا، جنایت های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان بی دفاع باریکه غزه و کرانه باختری را محکوم کرد. وی نظامیان صهیونیست را مسوول و مسبب کشتار بی رحمانه و عامدانه در غزه و معترضان ساکن کرانه باختری دانست.

به گزارش دوازدهم مرداد ایرنا، حرکت مردم نهاد موسوم به «یک کشتی برای غزه» یونان، در بیانیه ای که دوازدهم مرداد منتشر کرد، ضمن اعلام پشتیبانی همه جانبه از مبارزات مردم فلسطین، افزود: ˈبرای جامعه بشری ننگ است که یک ملت چندین سال در یک زندان به سر ببرد. غزه در زمان حاضر به علت محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی توسط رژیم اشغالگر قدس و بسته شدن گذرگاه رفح به دست دولت مصر وابسته به استکبار، به بزرگترین زندان تاریخ بشریت مبدل شده و این اقدام غیرقانونی و ضدبشری نیروهای رژیم صهیونیستی متاسفانه با حمایت آمریکا، اروپا و شماری از کشورهای عربی وابسته به غرب و پشتیبان رژیم اسراییل بوده که برای بشریت یک شرم بی پایان است و در تاریخ ثبت خواهد شد.ˈ

در این بیانیه آمده است: کشورهای به اصطلاح متمدن جهان و آنهایی که دم از حقوق بشر می زنند، چرا در برابر این همه جنایت و نقض قوانین بین المللی و نقض آشکار حق حیات شهروندان غزه، سکوت مرگباری را اختیار کرده اند.

این حرکت مردم نهاد، با حضور گسترده در برپایی تظاهرات مردمی علیه جنایات رژیم اشغالگر قدس، بارها با انتشار بیانیه هایی ضمن محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه، از شهروندان یونانی خواسته که به هر شیوه ممکن کمک های دارویی و بهداشتی خود را به سازمان های مردم نهاد برای رساندن به مردم نوار غزه ارایه دهند.

بر پایه گزارش دوازدهم مرداد ایرنا، حزب چپ ائتلافی ( سی ریزا) دومین حزب بزرگ سیاسی یونان نیز با انتشار بیانیه ای ضمن حمایت از مبارزات مردم فلسطین، از دولت یونان خواسته است تا تمام توافقات به عمل آمده با رژیم صهیونیستی را لغو کند.

«الکسیس چیپراس» رییس این حزب، در تظاهرات ضد اسراییلی مردم یونان، اقدام های نیروهای رژیم صهیونیستی را جنایت بی پیشینه معرفی و خواستار پایان بخشیدن هرچه سریع تر حمله های ددمنشانه نیروهای این رژیم به مردم بی دفاع غزه شده است.

«صوفیا سکورافا» نماینده این حزب در پارلمان اتحادیه اروپا نیز با انتقاد شدید از مواضع این اتحادیه در برابر حمله های رژیم اسراییل به مردم بی دفاع فلسطین، اقدامات نیروهای رژیم صهیونیستی را ضد بشری و جنایت جنگی دانسته و از جامعه جهانی خواست که جلوی این اقدامات جنایتکارانه را با یک اقدام جدی بگیرند.

سکورافا، دولت های غربی و آمریکا را به علت حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی محکوم و آنان را شریک جرم این رژیم دانست.

بر پایه این گزارش، «مانولیس قلزوس» یکی دیگر از نمایندگان این حزب در پارلمان اتحادیه اروپا، با انتقاد شدید از توافقات دولت یونان با رژیم صهیونیستی، خواستار لغو همه توافقات آتن با تل آویو شد و اتحادیه اروپا را به خاطر سکوت در برابر این جنایات در نوار غزه، مورد انتقاد شدید قرار داد.

بر پایه گزارش ایرنا، «دیمترس کوچوباس» رییس حزب چپ یونان ( ک – ک ا) نیز افزون بر حضور در تظاهرات علیه حمله های نیروهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه، در دیداری که با «کارلوس پاپولیاس» رییس جمهور این کشور داشت، از وی خواست که تمام توافقات به عمل آمده میان آتن و تل آویو را به سرعت لغو کند.

به گزارش یازدهم مرداد خبرگزاری فرانسه از بروکسل، «هرمان وی رامپوی» رییس شورای اتحادیه اروپا گفت:حمام خون در غزه باید فورا متوقف شود.

رییس شورای اتحادیه اروپا به نمایندگی از 28 عضو این اتحادیه خواستار توقف فوری خشونت های جاری در غزه شد و از آن به عنوان حمام خون یاد کرد.

همانگونه که از گزارش های رسیده برمی آید یورش رژیم صهیونیستی به نوار غزه سبب شد تا افکار عمومی علیه این رژیم تحریک شود و رژیم صهیونیستی را بیش از پیش منزوی کند. جنایت های وحشیانه این رژیم باعث شد تا در سراسر جهان اقدام صهیونیست ها محکوم شود.

در حالی که برخی از دولتمردان و رهبران احزاب در غرب خواستار رویارویی با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه هستند اما برخی از کشورهای عربی اراده لازم را برای کمک به مردم فلسطین ندارند و در برابر جنایات رژیم اشغالگر قدس سکوت اختیار کرده اند.

از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر

پژوهشم**9278**1358
کد N429901

وبگردی