آفتاب

حمله پهپاد آمریکایی به پاکستان شش کشته برجا گذاشت

حمله پهپاد آمریکایی به پاکستان شش کشته برجا گذاشت

اسلام آباد- ایرنا- در پی حمله روز چهارشنبه یک فروند پهپاد آمریکایی به منطقه قبیله ایˈ وزیرستان شمالیˈ در شمال غربی پاکستان، دست کم شش تن کشته شدند.

منابع نظامی پاکستان اعلام کردند: پهپاد جاسوسی - نظامی آمریکا صبح امروز دو فروند موشک به یک واحد مسکونی در بخش ˈداتا خیلˈ از توابع منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی شلیک کرد.

به گزارش شاهدان عینی، در این حمله دو نفر زخمی شدند و یک ساختمان نیز به طور کامل تخریب شد.

تا این لحظه جزییات دقیقی درباره هویت قربانیان این حمله هوایی منتشر نشده است. با این حال رسانه های پاکستان در گزارش های تأیید نشده ای از کشته شدن شبه نظامیان خارجی در حمله هوایی امروز آمریکا خبر داده اند.

شبکه اردو زبان ˈدنیا نیوزˈ پاکستان گزارش داد : پس از این حمله، پهپادهای جاسوسی آمریکا به پرواز بر فراز آسمان منطقه وزیرستان شمالی به ویژه بر فراز آسمان محل حادثه ادامه دادند. این موضوع باعث شد تا ساکنان این منطقه دچار وحشت شوند.

ادامه یافتن پرواز پهپادهای جاسوسی آمریکا، عملیات تیم های امدادی برای انتقال اجساد قربانیان و زخمی های این حمله موشکی را با مشکل روبرو ساخته است.

این چهارمین حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به پاکستان از زمان آغاز عملیات گسترده ارتش پاکستان موسوم به ˈضرب عضبˈ در 25 خرداد امسال (15 ژوئن) علیه تروریست های محلی و خارجی در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی محسوب می شود.

در حمله قبلی این هواپیماها در روز 28 تیر (19 جولای) به منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی هشت نفر کشته شدند.

دولت پاکستان، همواره حملات پهپادهای آمریکایی در مناطق قبایلی این کشور را محکوم و این حملات را علیه حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان عنوان کرده است.

خانم ˈتسنیم اسلمˈ سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان پیش تر در این خصوص گفت که همزمان با تداوم عملیات ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه وزیرستان شمالی، حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به دستاوردهای این اقدام نظامی آسیب وارد می کند.

وی با اشاره به مطرح شدن موضوع حملات پهپادها در رایزنی ها میان مقامات پاکستان و آمریکا، هرگونه ارتباط حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا با عملیات در حال اجرای ارتش پاکستان علیه تروریست ها در منطقه قبیله ای وزیرستان شمالی را رد کرد.

سازمان عفو بین الملل، گروه های حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، در گزارش های خود نسبت به عواقب منفی حملات پهپادهای آمریکایی به پاکستان هشدار داده اند.

آمریکایی ها این حملات را به بهانه مبارزه با تروریست های مستقر در مناطق قبایلی پاکستان همچنان ادامه می دهند اما مقامات دولتی، احزاب سیاسی و مذهبی در پاکستان این حملات را غیرقانونی و ناقض حاکمیت ملی پاکستان می دانند که نتیجه ای جز کشته شدن غیرنظامیان و مردم بی دفاع ندارد و مبارزه با تروریسم از سوی آمریکایی ها ادعایی بیش نیست.

دولت پاکستان در گذشته اعلام کرده بود از سال 2004 میلادی بیش از 340 حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی در مناطق قبایلی کشور ثبت شده است که در جریان این حملات، بیش از سه هزار و 500 نفر جان باختند.

آمارها نشان می دهد در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، این حملات افزایش یافته است.

آساق*ط.ش*ا.ر**1723 ** 1064
کد N429513

وبگردی