آفتاب
/انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه/

قائم مقامی: انتخابات ترکیه به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست

قائم مقامی: انتخابات ترکیه به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست

ترکیه این روزها شاهد مبارزات انتخاباتی است، سه نامزد انتخابات از تمامی قوای خود برای کسب آرا در اولین انتخابات ریاست جمهوری با رای مستقیم مردم استفاده می‌کنند، در این میان بازار شایعات و اتهام زنی‌ها داغ است، هرکس از تهمت زدن به رقیب انتخاباتی‌اش ابایی ندارد، اما تنها چند روز باقی مانده است تا مشخص شود که برای پنج سال آتی چه کسی بر کرسی ریاست‌جمهوری این کشور تکیه خواهد زد، در همین راستا یک کارشناس مسایل ترکیه براین باور است که انتخابات ترکیه غیرقابل پیش‌بینی است و ممکن است ظرف چند ساعت تمام معادلات تغییر یابد.

علی قائم مقامی پژوهشگر ارشد مسایل ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره‌ فضای کنونی حاکم بر این کشور در آستانه‌ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت: رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه و یکی از نامزدهای این انتخابات تمام امکانات دولتی ، کانال‌های تلویزیونی و بودجه‌های انتخاباتی را به نفع خود اختصاص داده است. اما دو نامزد دیگر از امکانات چندانی برخوردار نیستند. در همین راستا اکمل‌الدین احسان اوغلو اعلام کرده است که این انتخابات ضد دموکراتیک و خلاف مساوات است و اردوغان از امکانات دولتی سوء استفاده کرده است. در این باره این سوال مطرح می‌شود که آیا این بسیج امکانات دولتی به نفع اردوغان است یا نه؟

وی در ادامه اظهاراتش اضافه کرد: مخالفان اردوغان وی را به دزدی بیت‌المال و اختلاس متهم می کنند که رهبران احزاب جمهوری خلق، حزب ملی گرا و صلاح‌الدین دمیرتاش نماینده‌ی کردها در این باره اظهاراتی بیان می‌کنند. در چنین شرایطی انتخابات ادامه دارد، ‌اردوغان به شدت تلاش می‌کند که پرفسور احسان اوغلو را بکوبد و با بیان اینکه وی متولد قاهره بوده این مساله را برجسته کند. زیرا وی می داند که رقیب اصلی‌اش احسان اوغلو است.

قائم مقامی با اشاره به اظهارات چند روز گذشته اردوغان درباره‌ مذهب نامزدهای دیگر گفت: اردوغان در این انتخابات به شدت جنبه‌ مذهبی را بزرگنمایی می‌کند و ادعای مذهب گرایی دارد. وی حتی در این باره به صلاح‌الدین دمیرتاش نیز اظهاراتی بیان کرده است و در واقع با این اقدام می‌خواهد میان کردهای سنی و علوی اختلاف بیاندازد.

وی درباره‌ی گمانه زنی‌ها و شایعه‌های اعلام شده مبنی بر حمایت اردوغان از داعش مدعی شد : اردوغان با داعش زد و بندهایی دارد. در مساله گروگانگیری دیپلمات‌های ترکیه در موصل عراق با وجود این که سی نفر از آنها از نیروهای مسلح این کشور بودند بدون هیچ مقاومتی تسلیم داعش شدند و سوال این است که چرا آنها مقاومت نکردند. در حال حاضر داعش در اکثر مناطق سوریه مستقر است و تمام درهای گمرکی ترکیه و سوریه در دست داعش است وتمام کمک‌هایی که از ترکیه به سوریه فرستاده می‌شود در اختیار داعش قرار می‌گیرد. همچنین جلساتی برای نیروهای داعش در استانبول برگزار می‌شود و در برخی از مساجد برای چنین گروههایی پول و کمک جمع آوری می‌شود.

وی در پایان درباره‌ی حمایت دولت ترکیه از مردم غزه و محکومیت حملات رژیم صهیونیستی علیه فلسطین گفت: 98درصد مردم این کشور از هر جناحی که باشند ضد صهیونیسم هستند اما اردوغان از مساله غزه سوء استفاده می‌کند و همچنان روابط خود را با این رژیم حفظ کرده است.

این کارشناس مسائل منطقه درباره‌ نحوه رای دهی مردم ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری چند روز آینده این کشور گفت: اهل سنت ترکیه بخصوص محافظه کاران افراطی از اردوغان حمایت می‌کند اما سنی‌های لائیک و میانه رو و ترک‌های ملی گرا از وی حمایت نمی‌کنند.

قائم مقامی درباره‌ نتایج احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت: در این انتخابات بین 7 تا 10 درصد کردها به دمیرتاش رای می‌دهند و تقریبا 70 درصد اعضای حزب جمهوری خلق و 80 درصد حزب ملی گرا صرفا برای مخالفت با اردوغان و نهضت ملی ترکیه طرفدار نجم‌الدین اربکان تنها در جهت ضدیت با اردوغان به احسان اوغلو رای می‌دهند.

وی ادامه داد: حدود 10 حزب حاکم از کوچک گرفته تا بزرگ به احسان اوغلو رای می‌دهند اما این احزاب از نظر تبلیغاتی ضعیف هستند و اکنون به هیچ وجه نمی‌توان پیش بینی کرد که در انتخابات چه اتفاقاتی می‌افتد. زیرا در کشورهایی مثل ترکیه ممکن است رای‌ها به نفع یا بر ضد اردوغان برگردد.

انتهای پیام

کد N429193

وبگردی