آفتاب

شورای امنیت سازمان ملل انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه را تایید کرد

شورای امنیت سازمان ملل انهدام سلاحهای شیمیایی سوریه را تایید کرد

نیویورک- ایرنا- رییس دوره ای شورای امنیت سازمان روز سه شنبه تصریح کرد سوریه به وظایف خود در خصوص نابودی سلاح های شیمیایی در این کشورعمل کرده و عملیات انهدام تاسیسات مواد مذکور نیز در6 ماه آینده به پایان خواهد رسید.

صبح روزسه شنبه ˈزیگرید کاگˈ نماینده ویژه بان کی مون و مسوول هماهنگی کمیته امحای سلاح های شیمیایی سوریه در نشست غیر علنی شورای امنیت سازمان ملل گزارشی از آخرین تحولات مربوط به این عملیات را به اعضای این شورا ارائه داد.

به دنبال این نشست ˈمارک لیال گرنتˈ نماینده دائم انگلیس و رییس دوره ای شورای امنیت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به نقل از ˈزیگرید کاگˈ اطلاع داد که عمده ترین مرحله از این عملیات یعنی خروج کامل این مواد از خاک سوریه وانتقال آن ها به آب های آزاد با موفقیت به پایان رسیده است.

نماینده انگلیس یاد آور شد در این نشست نماینده آمریکا نیز اعلام کرد که تاکنون عملیات خنثی سازی 60 در صد از مواد حساس شیمیایی را به پایان رسانده و این مواد به منظور محو کامل به کشورهای المان و فنلاند فرستاده خواهد شد.

وی افزود: بنابر پیش بینی نماینده ویژه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل انهدام12 تاسیسات شیمیایی باقی مانده در این کشور به احتمال زیاد در 6 ماه آینده تحقق پیدا خواهد کرد.

رییس دوره ای شورای امنیت همچنین یاد آور شد که در این نشست زیگرید کاگ به نکات مبهمی در مورد گزارش مقامات دولت سوریه از روند عملیات امحا اشاره کرده و گفته است که کمیته مشترک امحا در حال بررسی این ابهامات است و پس از انجام تحقیقات لازم نتایج را به اطلاع اعضای شورای امنیت خواهد رساند.

لیال گرنت یاد آور شد که در این نشست همچنین موضوع ادامه فعالیت های کمیته مذکور پس از پایان عملیات امحا مورد بحث قرار گرفته و پیش بینی کرد که این کمیته پس از پایان عملیات مذکور نیز همچنان به حضور خود در خاک سوریه ادامه خواهد داد.

اروپام-4-541** 1583
کد N429107

وبگردی