آفتاب

برنامه هندبرای تضمین امنیت انرژی-بررسی طرح 40میلیاردی تامین گازازروسیه

برنامه هندبرای تضمین امنیت انرژی-بررسی طرح 40میلیاردی تامین گازازروسیه

دهلی نو - ایرنا - هند در نظر دارد در راستای تامین راهبردی امنیت انرژی یک طرح 40 میلیارد دلاری را برای احداث خط لوله ای به منظور واردات حجم زیادی گاز طبیعی از روسیه اجرا کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه هندوستان تایمز روز چهارشنبه نوشت این یکی از بزرگترین طرح هایی است که دولت هند به فکر اجرای آن با تضمین امنیت انرژی در دراز مدت برآمده است .

موضوع امکان صدور گاز از روسیه به هند اولین بار در دیدار ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند با ˈولادیمیر پوتین ˈ رییس جمهور روسیه درحاشیه نشست اخیر سران بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در ماه گذشته میلادی مطرح شد.

روزنامه هندوستان تایمز می افزاید، پس از این دیدار دولت مرکزی هند چارچوب یک طرح خط لوله عظیم روی زمین 40 میلیارد دلاری را برای واردات گاز از روسیه تهیه می کند.

کشیدن خط لوله ای برای واردات گاز از روسیه یکی از بزرگترین طرح هایی است که کارشناسان هندی برای تامین امنیت انرژی کشورشان تاکنون مد نظر قرار داده اند.

مقام های ارشد دولت هند به روزنامه هندوستان تایمز گفته اند که این حرکت بدنبال دیدار اخیر مودی و پوتین درحاشیه نشست سران کشورهای عضو بریکس در برزیل شکل جدی به خود گرفته است.

به گفته این منابع که نامی از آنان برده نشده، دفتر نخست وزیری به همراه وزارت نفت و گاز طبیعی هند روش های ممکن را برای اجرای این طرح جدید بررسی می کنند.

انتظار می رود که اعلامیه ای دراین خصوص در جریان نشست سالانه سران هند

و روسیه در دسامبر سال جاری در دهلی نو صادر شود.

چین از قبل یک قرارداد مشابه خط لوله را برای واردات گاز از روسیه نهایی کرده است.

منابع مطلع گفتند که دهلی نو همچنین درصدد واردات نفت خام از روسیه می باشد و برنامه انجام این کار در دست تهیه است.

یک مقام ارشد در وزارت نفت و گاز طبیعی هند گفت: روسیه اکنون بخش اعظم

نفت و گاز خود را به غرب صادر می کند ولی وضعیت می تواند در طول سال های

آینده به خصوص بدنبال احداث خط لوله گاز این کشور به چین و اکنون برنامه آن به هند تغییر کند.

در حال حاضر دو مسیر متفاوت برای اجرای طرح خط لوله جدید تامین گاز تحت بررسی می باشند که عبارتند از مرز جنوبی روسیه به هند از طریق رشته کوه های هیمالیا و

دیگری از روسیه به آستراخان - قزاقستان - ازبکستان و سپس در امتداد مسیر

ترکمنستان-افغانستان-پاکستان به هند.

طرح پیشنهادی خط لوله گاز از روسیه به هند تقریبا چهار برابر طرح 10میلیارد دلاری خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند هزینه در بر خواهد داشت.

طرح خط لوله گاز ایران - پاکستان - هند که به عنوان ˈخط لوله صلح ˈ نیز معروف می

باشد چندین سال است که بخاطر نگرانی های امنیتی هند در اثر عبور آن ازخاک پاکستان به مورد اجرا گذاشته نشده است.

هندوستان تایمز در ادامه به نقل از مقام های هندی می نویسد: دولت مودی همه اقدامات لازم را در جهت کاهش هزینه های واردات نفت این کشور که اکنون به سومین وارد کننده جهان تبدیل شده انجام می دهد و علاوه بر این طرح خط لوله پیشنهادی امکان احیا و اجرای دو طرح دیگر یعنی خط لوله گاز ایران-پاکستان - هند و ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند نیز در بالاترین سطح تحت بررسی هستند.

هزینه طرح خط لوله گاز ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند نیز حدود هشت الی 10 میلیارد دلار برآورد شده است.

به گفته مقام های هند شرکت گاز هند (گیل) با کنسرسیومی متشکل از دیگر شرکت

های نفت و گاز دولتی این کشور از جمله شرکت نفت و گاز طبیعی ، شرکت اویل ایندیا و شرکت ایندین اویل در اجرای این طرح همکاری خواهد کرد.

آساق ** 1519 ** 262 **
کد N429104

وبگردی