آفتاب

تامین امنیت زنان در قطارهای تایلند/ قطار بانوان راه اندازی شد

تامین امنیت زنان در قطارهای تایلند/ قطار بانوان راه اندازی شد

کوالالامپور- ایرنا - راه آهن تایلند برای ایجاد امنیت زنان این کشور که به تنهایی و گروهی اقدام به سفرهای برون شهری می کنند قطار و واگن های اختصاصی در نظر گرفت.

به گزارش ایرنا، یک دختر 13 ساله تایلندی چندی پیش هنگامی که با قطار مسافرت می کرد مورد تعرض قرار گرفت و کشته شد که این اقدام یک جوان و مامور قطار با خشم مردم مواجه شد و افکار عمومی خواستار برخورد با عامل آن شدند.

برخی از گروه های فعال اجتماعی تایلند نیز در اعتراض تاکید کردند با خشونت های انجام شده در قطار علیه زنان دیگر از این وسیله برای جابجایی استفاده نمی کنند.

آمار نشان می دهد تایلند سال گذشته میلادی شاهد 31 هزار خشونت علیه زنان این کشور بوده است و دولت برای کاهش این خشونت ها حداقل در سفرهای برون شهری اقدام به تاسیس قطار ویژه بانوان کرد.

هم اکنون 47 درصد نیروی کار تایلند را زنان تشکیل می دهند که بیشترین درصد در منطقه آسیا و اقیانوس آرام است و امنیت این قشر در آمدوشدها در این کشور گردشگرپذیر مورد توجه قرار گرفته است.

کارشناسان معتقدند زنان در تایلند با تبعیض و نابرابری جنیستی مواجه اند و در هنگام اشتغال به رغم برابری در کار از دستمزد پایین تری برخوردارند و این عاملی شده تا این افراد برای فعالیت به شهرهای دورتر و یا کشورهای دیگر در رفت و آمد باشند.

زنان تایلندی همچنین در معرض قاچاق انسان، فساد و دیگر اشکال سوء استفاده و جنایات داخلی قرار دارند.

زنان در 24 درصد از خانواده های تایلندی سرپرست خانواده اند.

دولت تایلند حال پس از فشار افکار عمومی از هفته جاری اقدام به راه اندازی قطار ویژه برای بانوان کرد و این قطار در تمام مسیرهای اصلی و به سمت مناطقی در شمال، شمال شرقی و جنوب تایلند بانوان را جابجا می کند.

زنان، دختران و پسر بچه های کمتر از 10 سال و یا افرادی که قد آن ها کمتر از یک ونیم متر باشد می توانند برای تردد از این قطار استفاده کنند.

راه اندازی قطار ویژه بانوان و اختصاص واگن هایی به این قشر در تایلند براساس قوانین تازه راه آهن دولتی این کشور برای افزایش امنیت زنان و دختران انجام شده است.

فیلم های منتشر شده از این قطار نشان می دهد تمام کارکنان واگن ها زن هستند و افسران زن بازرسی واگن ها را بر عهده دارند.

راه آهن تایلند اعلام کرد این خدمات جابجایی ایمن و راحت زنان و کودکان را تضمین می کند و برای افزایش ایمنی آزمایش مواد مخدر و الکل کارکنان راه آهن نیز اجباری شده است.

در تایلند پیش از این نیز واگن ویژه زنان در راه آهن وجود داشت که به دلیل عدم سوددهی غیر فعال شده بود.

قطار ویژه بانوان تایلند اکنون با پرده های صورتی و سفید به جای رنگ آبی استاندارد تزیین شده که نشانه ای از این قطار ویژه است.

راه آهن تایلند اعلام کرد کارکنان زن در راه آهن فعال بوده اند و از این کارکنان برای راه اندازی این قطارها استفاده شده و به زنان برای مسافرت حق انتخاب داده شده است.

زنان تایلندی از سفر با این قطارهای ویژه استقبال کرده و احساس آرامش و امنیت سفر با این قطارها را با عنوان سفر آرام بر عرشه کشتی تعبیر کرده اند.

زنان و دانشجویان تایلندی که برای سفر به مالزی از این قطارها تا جنوب تایلند که منطقه پرتنشی است استفاده می کنند نیز معتقدند قطار ویژه بانوان به این افراد اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

آمار نشان می دهد راه آهن دولتی تایلند 50 میلیون مسافر را سالانه بین شهرهای این کشور جابجا می کند.

راه آهن تایلند سال 1892 با خط آهن کوتاه بانکوک – آیوتایا فعالیت خود را آغاز کرد و اکنون چهار هزار و 70 کیلومتر را پوشش می دهد.

هند نیز سال 2009 میلادی واگن های ویژه ای را با هدف ایمنی و آسایش در خطوط راه آهن به بانوان اختصاص داد.

ژاپن نیز از سال 2000 میلادی پس از آزار زنان در قطار و مترو اقدام به راه اندازی واگن و قطارهای ویژه این قشر کرد. ژاپن در سال های قبل از آن نیز واگن هایی را به این امر اختصاص داده بود که به مرور در سال 1970 غیرفعال شد.

راه آهن اتریش نیز واگن ها و کوپه های ویژه ای را به زنانی اختصاص داده است که به تنهایی اقدام به سفرهای طولانی مدت برون شهری می کنند.

استعمال دخانیات در این واگن ها ممنوع است و نظارت توسط ماموران زن انجام می شود.

آساق**1611
کد N429103

وبگردی