آفتاب

پیشروی‌ پیشمرگ‌ها در موصل/استفاده داعش از تونل‌های صدام برای نزدیک‌ شدن به بغداد

پیشروی‌ پیشمرگ‌ها در موصل/استفاده داعش از تونل‌های صدام برای نزدیک‌ شدن به بغداد

در پی اعلام حمایت نوری مالکی از مبارزه پیشمرگ‌های کرد علیه داعش، این نیروهای کرد به پیشروی‌هایی در موصل با پشتیبانی نیروی هوایی عراق دست یافتند. در همین حال کاخ سفید از حمایت مالکی از پیشمرگ‌ها استقبال کرده است. در کرکوک نیز تا اطلاع ثانوی و بنا به دلیل امنیتی مقررات منع آمد و شد اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه المیادین، منابع اعلام کردند که درگیری‌های شدیدی در چندین منطقه و روستاهای وابسته به شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق در جریان است و توپخانه‌های پیشمرگ‌ها و هلی‌کوپترها و جنگنده‌های ارتش عراق گروه‌های وابسته به داعش را هدف قرار می‌دهند.

صدای انفجارها در روستاهای الساده، بعویزه و بعشیقه که در فاصله چند کیلومتری از مرکز موصل قرار دارند، شنیده می‌شود.

در همین حال نیروی هوایی ارتش عراق ناحیه القیاره و همچنین سنجار را هدف قرار می‌دهند.

پیشروی‌های پیشمرگ‌ها در موصل

هلکر حکمت، سخنگوی رسمی وزارت پیشمرگ‌ها اعلام کرده است: این درگیری‌ها در چند مرحله صورت می‌گیرد. روز گذشته مرحله نخست پایان یافت و امروز ما مرحله دوم را آغاز کرده‌ایم و در آینده‌ نزدیک خبرهای خوبی در این خصوص اعلام می‌کنیم.

جنگنده‌های عراقی اردوگاه الکسک که مقر داعش شده است، هدف قرار دادند و تلفات بسیاری به این گروه تروریستی وارد کردند.

هماهنگی‌های امنیتی میان دستگاه امنیتی در کردستان و ارتش عراق برای کمک به ترسیم روند درگیری‌ها علیه داعش محوری و مهم بوده است. این هماهنگی‌ها تا به امروز به پیشروی‌های پیشمرگ‌ها در مناطق نزدیک به موصل انجامیده است.

همزمان طارق جوهر، سخنگوی پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده است: این همکاری و هماهنگی میان وزارت پیشمرگ و وزارت دفاع عراق گامی مثبت برای تسریع در پایان دادن به درگیری‌ها علیه داعش است و با این وجود ما به کمک و پشتیبانی عشایر نیاز داریم و آن‌ها نقش مهمی را در مناطقی را که داعش در آن حضور دارد ایفا می‌کنند و داعش ضررهای بسیاری به عشایر رسانده است.

استقبال کاخ سفید از حمایت مالکی از پیشمرگ‌ها

از سوی دیگر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از دستور نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای حمایت و پشتیبانی هوایی لازم از نیروهای پیشمرگ در مقابله با اعضای داعش استقبال کرد.

وی در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: آمریکا از نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگ در مقابله با داعش حمایت کرده است و دو مرکز عملیات در اربیل و بغداد اطلاعاتی در خصوص نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها مبادله کردند.

وی افزود: ما از تصمیم مسئولان بغداد برای حمایت هوایی از نیروهای پیشمرگ در جنگ علیه داعش استقبال می‌کنیم. همچنین از بغداد و اربیل می‌خواهیم تا به همکاری میان خود ادامه دهند.

جاش ارنست عنوان داشت که مسئولان آمریکایی در واشنگتن و بغداد همواره با همتایان خود در بغداد و اربیل در تماس هستند تا بهبود اوضاع انسانی در مناطق مورد تهدید داعش را بررسی کنند.

اجرای مقررات منع آمد و شد در کرکوک

از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان کرکوک امروز (چهارشنبه) از اجرای مقررات منع آمد و شد در تمام مناطق این استان خبر داد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با پایگاه خبری المسلة عنوان داشت: نیروهای امنیتی بنا به دلایل امنیتی مقررات منع آمد و شد را در مورد افراد و خودروها در سراسر مناطق کرکوک تا اطلاع ثانوی اجرا می‌کنند و اطلاعات به دست آمده در این اقدام پیشگیرانه نقش داشته است.

هلاکت و زخمی شدن صدها عضو داعش در موصل

از سوی دیگر، مرکز اطلاع رسانی ملی عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای هوایی ارتش بعد از ظهر روز سه‌شنبه تجمع‌های اعضای داعش در منطقه سنجار (120 کیلومتری غرب موصل) را هدف قرار دادند که بر اثر آن 282 تن از اعضای داعش کشته و زخمی شدند.

در همین حال مسئولان عراقی اعلام کردند که در حملات هوایی جنگنده‌های دولتی و در جریان درگیری‌ها 203 تروریست در دو استان نینوا و دیالی به هلاکت رسیده و 152 تن دیگر از اعضای داعش زخمی شده‌اند.

منابع اعلام کردند که در کرکوک پنج تن از جمله دو نیروی پلیس بر اثر انفجار بمبی در مقابل خانه یک نیروی پلیس در این شهر زخمی شدند.

استفاده داعش از تونل‌های مخفی صدام برای حمله به بغداد

تروریست‌های داعش در عراق استفاده از تونل‌های محرمانه که صدام آن‌ها را ایجاد کرده بود آغاز کردند تا به بغداد نزدیک شوند.

اعضای سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی عراق نسبت به حمله داعش به مناطق روستایی نزدیک به جنوب بغداد اظهار نگرانی کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای داعش استفاده از تونل‌های مخفی ایجاد شده در دوره صدام را آغاز کرده‌اند تا به بغداد نزدیک شده و اطلاعاتی در خصوص این مناطق کسب کنند.

در همین حال مروان شحادة، کارشناس امور گروه‌های مسلح در مصاحبه با رادیو سوا اعلام کرد: گروه داعش در چندین مرتبه از تصمیم خود برای ورود به بغداد از چهار محور خبر داده است.

اقلیم کردستان مراکز ویژه‌ای برای آموزش ایزدی‌ها (یزیدی‌ها) افتتاح می‌کند

اقلیم کردستان عراق نیز موافقت کرده است که مراکز ویژه‌ای برای پیوستن جوانان ایزدی از ساکنان سنجار به اعضای پیشمرگ افتتاح کند تا از این طریق آن‌ها از مناطق خود در قبال تروریست‌ها محافظت کند.

منابع اعلام کردند که در مرحله نخست 2000 تن آمادگی خود را برای مبارزه با تروریست‌های داعش اعلام کرده‌اند.

شورای امنیت: داعش مرتکب جنایت علیه بشریت شده است

شورای امنیت امروز اقدامات داعش علیه اقلیت‌ها در عراق را به شدت محکوم و اعلام کرد که این اقدامات احتمالا جنایت علیه بشریت به شمار می‌آیند.

شورای امنیت بر حمایت خود از دولت عراق برای مقابله با تهدیدهای تروریستی تاکید کرده و از تمام گروه‌های تروریستی در عراق خواست تا برای تحکیم وحدت ملی عمل کنند.

15 عضو شورای امنیت در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به اوضاع صدها هزار عراقی از جمله بسیاری از اقلیت‌های ضعیف همچون ایزدی‌ها اعلام کردند که به دلیل حملات داعش خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند.

شورای امنیت با بیان اینکه داعش مناطق گسترده‌ای را از سوریه و عراق تحت تصرف خود درآورده است تاکید کرد: این گروه فقط تهدیدی برای این دو کشور به شمار نمی‌آید بلکه تهدیدی علیه صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ به شمار می‌آید.

شیخ الازهر جنایت‌ها علیه عراقی‌ها را محکوم کرد

در همین حال احمد طیب، شیخ الازهر اقدامات جنایتکارانه علیه شهروندان عراقی با هر دین و آیینی که باشد، محکوم و تاکید کرد که باید روحیه تسامح در عراق اشاعه یابد.

درخواست فواد معصوم از بان کی مون برای کمک به آوارگان عراقی

فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق اعلام کرد که پیامی به بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در خصوص تلاش‌های بغداد برای پایان دادن به خونریزی‌ها و کمک به آوارگان عراقی از دست گروه‌های تکفیری فرستاده است و همچنین از جامعه بین‌الملل خواسته است تا به عراقی‌هایی که از هراس گروه‌های تکفیری آواره شده‌اند، کمک کند.

انتهای پیام

کد N429040

وبگردی