آفتاب

بمباران اتمی ژاپن؛ روزی که بشریت به مسلخ رفت

بمباران اتمی ژاپن؛ روزی که بشریت به مسلخ رفت

تهران - ایرنا - شهر ˈهیروشیماˈ ژاپن که در طول جنگ جهانی دوم توسط آمریکا بمباران اتمی شد، در حالی روز چهارشنبه شاهد برگزاری شصت و نهمین سالگرد این بمباران در ˈپارک یادمان صلحˈ این شهر است که واشنگتن با وجود حمایت علنی از تروریستها، همچنان مدعی صلح طبی است.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، ˈکازومی ماتسویˈ شهردار هیروشیما طی این مراسم که با حضور بازماندگان این حمله اتمی، فرزندان و نوادگان آنها، فعالان صلح و نیز مقامات ژاپن از جمله ˈشینزو آبهˈ نخست وزیر این کشور و ˈکارولین کندیˈ سفیر آمریکا در ژاپن برگزار شد، تسلیحات هسته ای را به منزله اهریمن مطلق قلمداد کرد که امید و رویای آینده بشریت را نابود می کند.

وی گفت که برای ازمیان برداشتن این اهریمن بایستی اختلاف های ملیتی، نژادی، مذهبی و دیگر موارد را کنار گذاشته و با ارج نهادن به روابط انسانی، جهانی بر مبنای گفتمان و تعامل ساخته شود.

براساس این گزارش، امریکایی ها در ششم اوت سال 1945 و در اواخر جنگ جهانی دوم با پرتاب یک بمب هسته ای بر روی شهر هیروشیمای ژاپن بیش از 140 هزار نفر را کشتند.

سه روز بعد - در روز نهم اوت 1945- امریکایی ها شهر ناکازاکی ژاپن را نیز بمباران هسته ای کردند.

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی دو عملیات اتمی بودند که در زمان جنگ جهانی دوم به دستور ˈهری ترومنˈ رئیس جمهوری وقت آمریکا علیه امپراتوری ژاپن انجام گرفت.

در این دو عملیات، دو بمب اتمی به فاصله سه روز بر روی شهرهای هیروشیما و ناکازاکی انداخته شد که باعث ویرانی و کشتار گسترده شهروندان این دو شهر شد.

حدود 220 هزار نفر در اثر این دو بمباران اتمی جان باختند که بیشتر آنان را شهروندان غیرنظامی تشکیل می دادند.

بیش از نیمی از قربانیان بلافاصله هنگام بمباران کشته شدند و بقیه تا پایان سال 1945 با وجود اثرات مخرب تشعشعات رادیواکتیو جان خود را از دست دادند.

آساق 1450**1392
کد N428982

وبگردی