آفتاب

بلومبرگ: ایران و روسیه، آمریکا را به چالش کشیدند

بلومبرگ: ایران و روسیه، آمریکا را به چالش کشیدند

تهران-ایرنا- شبکه خبری بلومبرگ آمریکا نوشت: روسیه با هدف به چالش کشیدن تهدیدهای آمریکا، قراردادی را امضا کرد که می تواند مسکو را به بزرگترین وارد کننده نفت از ایران، تبدیل کند.

این شبکه خبری اقتصادی آمریکا افزود: وزیر انرژی روسیه امروز (سه شنبه) در اظهاراتی که از طریق پست الکترونیک ارسال شد، گفته است دو کشور یادداشت تفاهمی پنج ساله را به منظور گسترش همکاری تجاری امضا کرده اند که به موجب آن مسکو به سازمان دهی فروش نفت ایران از جمله در روسیه، کمک خواهد کرد.

این مقام روس از تشریح جزییات این امر خودداری کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا به تازگی با تهدید به تحریم افراد و شرکت هایی که روابطی نزدیک با دولت ˈولادیمیر پوتینˈ رئیس جمهوری روسیه دارند، فشارها را بر وی به دلیل آنچه که حمایت از جدایی طلبان اوکراین خوانده می شود، تشدید کردند.

ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا در آوریل گذشته (فروردین) گفته است کشورش نگران گزارش هایی درباره توافق نفت و کالا بین ایران و روسیه است و چین توافقی می تواند به اقدام تلافی جویانه آمریکا منجر شود.

بر اساس بیانیه وزارت انرژی روسیه، این تفاهمنامه شامل همکاری در زمینه نفت و گاز، ساخت شبکه ها و نیروگاه های برق، تامین ماشین آلات و تولیدات کشاورزی و کالاهای مصرفی است.

ˈریچارد مالینسونˈ تحلیل گر ارشد شرکت ˈانرژی اسپکتسˈ لندن در اظهاراتی که از طریق پست الکترونیک مطرح شد، گفت: مساله این است که این یادداشت تفاهم تا چه اندازه مهم است. محدودیت های عملی مختلفی در زمینه ظرفیت کنونی تولید نفت در ایران، جغرافیا، تسهیلات حمل و نقل و تحریم های آمریکا وجود دارد.

روزنامه ˈکامرسنتˈ چاپ مسکو در ژانویه ( دی- بهمن 92) به نقل از مقامات دولتی ناشناس از احتمال خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت ایران در مقابل صادرات کالا به این کشور خبر داد.

این مقدار نفت بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی حدود یک پنجم از تولید نفت ایران در ماه ژوئن (خرداد) و نیمی از ظرفیت صادرات این کشور را تشکیل می دهد.

شبکه خبری بلومبرگ نوشت: کنگره آمریکا با تصویب قانونی در سال 2011، فروش نفت ایران به عنوان بزرگترین منبع درآمد این کشور را تحریم کرد.

ˈآنتون سیلونوفˈوزیر دارایی روسیه، آوریل (فروردین- اردیبهشت) گذشته گفت که کشورش از قوانین سازمان ملل پیروی می کند.

وی افزود : شرکای آمریکایی ما، قوانین خاص خود را دارند که متفاوت از شروط سازمان ملل است و آنها قوانین خود را تحت نظارت دارند.

ˈالکساندر نوواکˈ وزیر انرژی روسیه، نیز امروز طی سخنانی گفت که همکاری برنامه ریزی شده روسیه با ایران تعهدات بین المللی روسیه را نقض نمی کند و با توجه به واقعیات اقتصادی کشور در حوزه مسائل خارجی حائز اهمیت است.

رسانام**9158 ** 1064
کد N428979

وبگردی