آفتاب
حبیب‌زاده:

صحبت از حق دفاع مشروع اسرائیل، خنده‌دار است

صحبت از حق دفاع مشروع اسرائیل، خنده‌دار است

یک حقوقدان گفت: اسرائیل همچنان اشغالگر است و تجاوزات و حملات این رژیم غاصب صهیونیستی بر مبنای دفاع مشروع تلقی نمی‌شود.

یک حقوقدان گفت: اسرائیل همچنان اشغالگر است و تجاوزات و حملات این رژیم غاصب صهیونیستی بر مبنای دفاع مشروع تلقی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توکل حبیب‌زاده در نشست «بررسی حقوقی جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه» اظهار کرد: اسرائیل پس از حمله به فلسطین در سال 1949 توانست 50 درصد از خاک فلسطین را اشغال کند و در جنگ 6 روزه‌اش نیز مابقی کرانه باختری و غزه را اشغال کرد. اکنون تنها 20 درصد از خاک فلسطین در اختیار اسرائیل نیست و در حال حاضر فلسطین 65 سال است که تحت اشغال نظامی رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.

وی ادامه داد: در واقع اسرائیل با کمک سازمان ملل و قدرت‌های غربی به هیچ کدام از قطعنامه‌ها پایبند نبوده است و علیرغم این‌که تصمیم به تقسیم‌بندی فلسطین صورت گرفت باز هم رژیم صهیونیستی فراتر از آن سهمی که در قطعنامه ذکر شده را خواهان است.

این استاد حقوق بین‌الملل گفت: در صورتی که حقوق بنیادین بشر نقض شود سایر دولت‌ها حق دارند به قربانیان کمک کنند؛ بنابراین تنها راهکار پایان این جنگ‌ها تسلیح و تجهیز فلسطین خواهد بود و این ‌که می‌گویند کمک به آنها کمک به تروریسم است کاملا خلاف واقع و غیرمنطقی است.

وی با اشاره به ضرورت تجهیز مردم غزه خاطرنشان کرد: موضوع تجهیز مردم غزه یک شعار نیست و باید در سازمان ملل متحد نیز پیگیری شود. همچنین مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیرشان به این موضوع اشاره کردند که کرانه باختری باید تسلیح و تجهیز شود؛ بنابراین دادن موشک و سلاح‌های دیگر به غزه نه تنها حق قانونی محسوب می‌شود، بلکه فراتر از آن باید در کرانه باختری رخ دهد و شاید به اشغال سرزمین فلسطین پایان داده شود.

حبییب‌زاده با طرح این سوال که آیا اسرائیل به عنوان اشغالگر در مقابل مقاومت غزه از حق دفاع مشروع برخوردار است یا خیر، گفت: دفاع مشروع در مقابل حمله مسلحانه‌ای است که از سوی کشور و قدرت‌های دیگر اعمال می‌َود. کشوری که مورد تجاوز قرار گیرد در واقع از حق دفاع مشروع برخوردار است. اما در غزه کشور دیگری به اسرائیل حمله نکرده است و این رژیم غاصب همچنان قدرت اشغالگر است. بنابراین دفاع مشروع از سوی قدرت اشغالگر در حقوق بین‌المللی ناشناخته‌ است.

این حقوقدان اظهار کرد: حال اینکه برخی مقامات غربی صحبت از حق دفاع مشروع اسرائیل می‌کنند غیرقابل باور و خنده‌دار است؛ زیرا اسرائیل نمی‌تواند تجاوزات خود را بر مبنای دفاع مشروع توجیه کند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که با توجه به تعهد جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از مستضعفین در قانون اساسی ایران چه کمک‌های حقوقی، نظامی و اقتصادی را به مردم مظلوم غزه ارائه می‌کند، گفت: جمهوری اسلامی ایران حمایت‌های معنوی و سیاسی خود به غزه را دریغ نکرده است و تنها کشوری که در همه زمینه‌ها مردم فلسطین را یاری کرده جمهوری اسلامی ایران است.

وی ادامه داد: با توجه به تعهدی که جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مستضعفین داشته است سیاست کلان جمهوری اسلامی ایران در راستای کمک و دفاع از مستضعفین است.

حبیب‌زاده در ادامه گفت: یکی از دلایل اصلی مقابله قدرت‌های غربی با ایران بر سر همین حمایت ما از مردم فلسطین است. جمهوری اسلامی ایران در این مسیر تنها است و باید راهکارهایی اندیشید که کشورهای منطقه‌ای از این خواب غفلت بیدار شوند و جمهوری اسلامی ایران را همراهی کنند. کشورهایی که در جوار فلسطین هستند می‌توانند بیشترین تأثیرگذاری را در عرصه میدانی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N428832

وبگردی