آفتاب
در نشست ناظران تخصصی مطرح شد

کار جشنواره امام رضا(ع)کار دل است/صحیفه‌رضویه به سه زبان ترجمه شده است

کار جشنواره امام رضا(ع)کار دل است/صحیفه‌رضویه به سه زبان ترجمه شده است

نشست ناظران تخصصی دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

نشست ناظران تخصصی دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در این نشست که با حضور علی‌اصغر کاراندیش مروستی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدجواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) و نمایندگان کارگروه‌های معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از جشنواره امام رضا(ع) برگزار شد، علی‌اصغر کاراندیش گفت: چهارده عضو از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار نظارت بر برنامه‌های کارگروه فرهنگی هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) را برعهده دارند، همچنین هشت عضو دیگر به صورت تخصصی بر عملکرد این جشنواره نظارت می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از اهداف نظارتی این معاونت در قالب کارگروه‌های مختلفی همچون فرهنگی هنری، سینمایی، مطبوعاتی، رسانه‌های دیجیتال و کارگروه پژوهشی افزود: با توجه به جلساتی که با کارگروه‌های مختلف و نمایندگان آن‌ها در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم، تلاش می‌شود که جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به دستاوردهای مدنظر خود برسد و صرفاً برگزاری مراسم نباشد، همچنین شما ناظران باید توجه داشته باشید که تا چه اندازه در راستای اهداف تعیین شده گام بر می‌دارید.

کاراندیش مروستی عنوان کرد: یکی از امور مهم و ضروری برای ما شیعیان این است که با ابزارهای مختلف در اقصی نقاط کشور در راستای ترویج فرهنگ دینی گام برداریم و این مسأله، مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند تا نسبت به سایر فرهنگ‌هایی که در جهان ترویج می‌شود، عقب نمانیم.

وی با بیان اینکه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) مخاطبان مختلفی دارد، از دانشمندان تا کم سوادان که برنامه‌های ما بسته به نوع مخاطبان باید با هم متفاوت باشد، ادامه داد: باید به نحوی حرکت کنیم که در مواجهه با تمام اقشار گوناگون از جمله کودک، نوجوان، دانشجو، پزشک و بازاریان، ابزار متناسب با هر قشر به کار گرفته شود تا در انتقال فرهنگ به نتایجی که به دنبال آن هستیم، دست یابیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر جایگاه ارزیابی کیفی تصریح کرد: ارزیابی کمّی، راحت‌تر است، اما ارزیابی کیفی کار سخت و دشواری است و تجربه و آشنایی شما ناظران می‌تواند در این ارزیابی‌ها مؤثر باشد. بنابراین انتظار می‌رود در فاصله کوتاهی بعد از برگزاری اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) یک گزارش کیفی خوبی ارائه شود تا ما ببینیم به چه اندازه هدف موردنظر جلو رفته و پیام جشنواره را به مخاطب انتقال داده‌ایم.

وی افزود: فرصت خدمت، یک فرصت ارزشمندی است که خداوند آن را در اختیار بندگان قرار می‌دهد، حال که ما در بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در انتقال فرهنگ رضوی می‌توانیم نقش ایفا کنیم، امیدواریم که بهره‌وری مطلوبی در این زمینه داشته باشیم.

جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در متن تفاهم‌نامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت

همایون امیرزاده دبیر کارگروه فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: از نظر تعداد برنامه‌هایی که در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) وجود دارد، بیشترین تعداد موضوع به کارگروه فرهنگی اختصاص یافته است. استان‌های غربی، شمالی، مرکزی، جنوبی و در تمام کشور به لحاظ پراکندگی جغرافیایی و اقلیمی در جشنواره‌های ما تنوع وجود دارد و شعر به عنوان پیشروترین و پرتعدادترین اثر در حوزه معاونت فرهنگی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی افزود: خوشبختانه اقدام در خور توجهی که امسال در این معاونت شکل گرفت، این بود که جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در متن تفاهم‌نامه‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفت از این رو هیچ تفاهم‌نامه‌ای در سازمان امضا نمی‌شود مگر با محوریت جشنواره امام رضا(ع).

دبیر کارگروه فرهنگی وزارت ارشاد در جشنواره امام رضا(ع) بیان کرد: ما خود را متعهد می‌دانیم که هر ساله بخشی از اعتبارات که رقم درشتی را به خود اختصاص داده است را به این موضوع اختصاص دهیم، همچنین تلاش می‌کنیم آنچه که بضاعت معاونت فرهنگی است را در این جشنواره به کار بگیریم و عموماً تصمیمات ما نه از روی تصمیمات اداری بلکه به عنوان امری متبرک برای ما مطرح است، بنابراین در راستای ترویج هر چه بیشتر فرهنگ رضوی گام بر می‌داریم.

وی ادامه داد: ما در سه مرحله قبل، حین و بعد از برگزاری جشنواره‌های موضوعی، دوستان ناظر را به استان‌های مختلف کشور اعزام می‌کنیم و آن‌ها نیز با دبیران جشنواره‌های موضوعی هر استان هم‌اندیشی خواهند داشت.

کمیّت بدون نوآوری، استقبال از برنامه‌های جشنواره را تضعیف می‌کند

حسن مهرجردی دبیر کارگروه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر «أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی» گفت: این آیه از سوره مبارکه «علق»، اهمیت بحث نظارت را روشن می‌کند، بنابراین طبیعتاً نظارت، مبنای یک ارزشیابی درست تلقی می‌شود اگر بخواهیم مسیر جشنواره را به سمت و سوی درستی هدایت کنیم، قطعاً با یک نظارت خوب امکان‌پذیر خواهد بود.

وی گفت: ناظران همواره چشم و گوش وزارتخانه تلقی می‌شوند و اگر اینکار به شکل درستی اتفاق بیفتد و داوری‌ها به صورت روشمند پیش رود، می‌توان برنامه‌ریزی‌های آتی را به شکلی مدون مشخص کرد.

دبیر کارگروه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع) عنوان کرد: از رشته‌های موسیقی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی درخواست شد تا اقدامات مهم خود را بیان کنند، همچنین فرم‌هایی که در این خصوص طراحی شده‌اند، مبنای نظارت بوده و شاکله‌ای را برای نظارت تعیین می‌کنند که تمام دوستان می‌توانند با یک مبنا و معیار واحد به ارزیابی بپردازند.

وی در خصوص نظارت بر کیفیت آثار تولید شده افزود: در جلسات متعددی که برای کارگروه هنری برگزار کردیم، نسبت به تعالی و کیفیت بخشی آثار تأکید و عنوان شد که ما نباید دچار کمیت‌زدگی شویم، چرا که تکرار بدون نوآوری، ملالت‌زا خواهد بود و کم‌کم رونق و شرایط استقبال از برنامه‌های جشنواره را تضعیف خواهد کرد.

مهرجردی، نظارت بر کیفیت برنامه‌های افتتاحیه و اختتامیه جشنواره امام رضا(ع) را از دیگر وظایف این کارگروه برشمرد و گفت: کیفیت برگزاری برنامه افتتاحیه و اختتامیه یک جلوه اثربخشی بر روی سایر برنامه‌ها دارد که باید توجه خاصی بر روی آن صورت گیرد، همچنین نگاه آغازین و پایانی شخصیت‌هایی که در نظر گرفته می‌شود و محتوای برنامه‌ها باید با حوزه کاری و موضوعی جشنواره تناسب داشته و بر اساس نگاهی که در طراحی برنامه‌ها وجود دارد، این تناسب رعایت شود که هر چه بیشتر این همخوانی و تناسب رعایت شود، موضوعیت جشنواره بیشتر خواهد بود.

وی یکی دیگر از مباحثی که باید به آن توجه شود را نظارت بر شرکت مسئولان دعوت شده به جشنواره برشمرد و گفت: لازم است مدیران‌کل حداقل در برنامه‌های استانی حضور داشته باشند و اگر تقارنی با برنامه‌های گوناگون به وجود آمد، یکی از صاحب‌نظران برای پیشبرد برنامه‌ها معرفی شود، همچنین شایسته است که یکی از شخصیت‌های فرهنگی و هنری نام‌آشنا برای هر بخش معرفی شود.

دبیر کارگروه هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در خصوص بحث تکریم و تجلیل از برگزیدگان و آیین تکریم از کسانی که برگزیدگان بخش‌های مختلف هستند، هر چه این کار بهتر باشد، جنبه‌های الگوسازی آن نیز مؤثرتر خواهد بود.

تکمیل بانک اطلاعات پژوهش‌ها و پژوهشگران جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

علی سروری مجد دبیر کارگروه پژوهش گفت: کارگروه پژوهش در دو بخش عمده به مدیریت و نظارت فعالیت‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) می‌پردازد، همایش‌های علمی- پژوهشی که در 18 مرکز در تهران و شهرستان‌ها توسط دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و مراکز متعدد برگزار می‌شود و در این راستا اساتید متخصصی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، علامه طباطبایی و پژوهشکده مطالعات دینی فرهنگ، نظارت را برعهده دارند.

وی افزود: در سال‌های اخیر شورای راهبردی نظارت و همایش‌ها شکل گرفته و عهده‌دار انتخاب عناوین همایش‌های سالانه بخش پژوهش معاونت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دبیر کارگروه پژوهشی دوازدهمین جشنواره امام رضا(ع) گفت:‌ در سال‌های اخیر حداقل 20 اثر پژوهشی منتشر شده است. از جمله صحیفه رضویه به سه زبان فارسی، انگلیسی و اردو ترجمه شده است و امیدواریم در جشنواره اخیر با تیراژ بالاتری منتشر شود و إن‌شاءالله به همت بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) صحیفه رضویه نیز همانند قرآن، مفاتیح‌الجنان، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در هر خانه‌ای وارد شود.

وی اظهار ادامه داد: سعی کردیم مجموعه مقالات همایش‌های سال‌های گذشته را به صورت کتابی مستقل به چاپ برسانیم که یکی از آن‌ها «برهان مبین» بود، همچنین پنج شماره از فصل‌نامه فرهنگ رضوی نیز با تراز علمی- پژوهشی منتشر شده است و تدوین چشم‌انداز 1404 بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به مدیریت و نظارت پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات انجام شده است.

سروری مجد گفت: یکی از آثاری که جای آن در مجموعه آثار خالی بود، بانک اطلاعات پژوهش‌ها و پژوهشگران جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که این بانک اطلاعاتی در حال حاضر تشکیل شده که هر شش ماه یک بار به روز شده و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. همچنین امیدواریم جلد نخست دانشنامه امام رضا(ع) تا پایان سال آماده انتشار شود.

بخش شعر به جشنواره بین‌المللی شعر منتقل شد

محمودرضا اکرامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست گفت: در بخش مطبوعات تاکنون بیش از 500 اثر از سراسر کشور از جمله شعر، خبر و مقاله، رسانه‌های برخط رسیده است.

وی اظهار کرد: شعر به لحاظ ساختاری با مابقی آثار نمی‌خواند از این رو قرار شد از سال آینده شعر به جشنواره شعر منتقل شده و گفت‌وگو جایگزین آن شود، چرا که ما باید به قالب‌های مطبوعاتی بازگردیم نه قالب‌های ادبی!

تشکیل کارگروه رسانه‌های دیجیتال در سال جاری برای نخستین بار

حسین واعظیان دبیر کارگروه رسانه‌های دیجیتال، گفت: با توجه به ویژگی خاص و ضریب نفوذ رسانه‌های دیجیتال در این حوزه کار ما بسیار سخت و سنگین می‌شود و کار تخصصی و استفاده از کارشناسان خبره را می‌طلبد.

وی از تشکیل کارگروه رسانه‌های دیجیتال در سال جاری برای اولین بار خبر داد و گفت: برای نخستین بار است که به صورت منسجم 3 جشنواره رسانه‌های دیجیتال، پیامک و وبلاگ‌نویسی رضوی در حال برگزاری است.

دبیر کارگروه رسانه‌های دیجیتال ادامه داد: مهمترین مؤلفه امسال، بخش کیفی‌سازی آثار و محصولات ارائه شده در جشنواره است و قرار است 120 اثر به عنوان برگزیده اعلام شود.

کار جشنواره امام رضا (ع) کار گِل نیست بلکه کار دل است

سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) مبنی بر اینکه خداوند مرگ و زندگی را خلق کرد و از این بابت انسان‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرند که کدامیک نسبت به دیگری بر خوبی‌ها سبقت می‌گیرند، گفت: امام رضا(ع) در تفسیر این حدیث امام صادق(ع) فرموده‌اند، منظور این نیست که کدامیک از انسان‌ها بیشتر کار انجام می‌دهند، بلکه بهتر کار کردن مهم است و ما نیکوکاری را در بهتر انجام دادن و برخورداری از کیفیت، مقدم می‌دانیم.

وی افزود: مهم این است کاری که انجام می‌دهیم به نحو احسن انجام شود. شاید اگر این کار برای ساحت امام رضا(ع) نبود باز هم وظیفه انسانی ایجاب می‌کرد که کار را به نحو شایسته انجام دهیم، اما قطعاً کاری که برای امام رضا(ع) است، باید کاری سلطانی و به دور از هر کم و کاستی انجام شود.

جعفری بیان کرد: اگر ما در کارمان دلسوزی و زحمت نداشته باشیم، نباید به نتیجه آن امیدوار بود، کار جشنواره امام رضا(ع) کار گِل نیست بلکه کار دل است. بنابراین از 200 نقطه در دنیا و 85 نقطه در کشور فعالیتی که در این راستا انجام می‌شود، اگر تنها یک نقطه از آن مشکل داشته باشد، گویی تمام فعالیت ما را زیر سؤال خواهد برد.

انتهای پیام

کد N428775

وبگردی