آفتاب

اردن خواستار صدور قطعنامه ای جدید در مورد غزه شد

اردن خواستار صدور قطعنامه ای جدید در مورد غزه شد

تهران-ایرنا- اردن پیش نویس تجدید نظرشده قطعنامه جدیدی را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد که محور آن در خواست برای آتش بس دائم در نوار غزه و پایان همه خشونت ها و خصومت ها علیه غیرنظامیان است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از مقر سازمان ملل متحد، ˈدینا قعوارˈ سفیر اردن در سازمان ملل متحد گفت که پیش نویس این قطعنامه که مورد حمایت کشورهای عربی و فلسطینیان قرار گرفته است به شورای امنیت به شکلی ارائه شده که قابلیت رای گیری دارد.

وی خاطرنشان کرد که اردن از آتش بس هفتاد و دوساعته در نوار غزه که از صبح سه شنبه (14 مرداد/ 5 اوت) برقرار شده بسیار استقبال می کند.

به گفته قعوار هدف این کشور از ارائه پیش نویس قطعنامه ای با محوریت آتش بس، توقف دائم خصومت ها و از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین همچنین بازسازی نوار غزه است.

قعوار افزود: ما در حال رایزنی با همه اعضای شورای امنیت هستیم و امیدواریم طی یک یا دو روز آینده به نتیجه ای در این زمینه برسیم.

ˈمارک لیل گرانتˈ سفیر انگلیس در سازمان ملل ملل متحد گفت قرار است اعضای شورای امنیت امروز (چهارشنبه 15 مرداد) ساعت 9 صبح به وقت محلی (16 به وقت تهران) برای مشورت در مورد پیش نویس جدید دیدار کنند.

بر پایه این گزارش به نظر می رسد تایید پیش نویس قطعنامه جدید احتمالا با موانعی از سوی آمریکا مهم ترین متحد اسرائیل روبرو خواهد بود که از حق وتو نیز برخوردار است.

پیش نویس این قطعنامه از طرح مصر برای آتش بس در نوار غزه استقبال می کند و خواستار بازگشایی دائم گذرگاه ها در نوار غزه است، همچنین از سازمان ملل متحد می خواهد ساز و کاری را تدارک ببیند که بر اجرای آتش بس نظارت کرده و موارد نقض آن را به سازمان ملل گزارش کند.

این قطعنامه همچنین نگرانی جدی را از تلفات بسیار زیاد و آوارگی غیرنظامیان در غزه بیان می دارد و خواستار حمایت از آنها و پایان دادن به اقدامات نظامی تلافی جویانه، مجازات عمومی و اجتناب از استفاده از قدرت نظامی علیه غیرنظامیان فلسطینی شد.

پیش نویس قطعنامه یاد شده در ضمن خواستار آتش بس دائم و کامل از سوی همه طرفین و خروج سریع سربازان اسرائیلی از نوار غزه است.

حماس و رژیم صهیونیستی در مورد آتش بس 72 ساعته از صبح امروز بعد از 29 روز درگیری، توافق کردند.

مقام های نوار غزه اعلام کرده اند پس از گذشت 29 روز از حملات زمینی، هوایی و دریایی رژیم صهیونیستی علیه این منطقه، یکهزار و 834 نفر کشته شده اند که بیشتر آنان را غیرنظامیان تشکیل می دهند.

اروپام**9157** 1583
کد N428633

وبگردی