آفتاب

کری از دو طرف خواست از آتش بس غزه برای مذاکرات وسیع‌تر استفاده کنند

کری از دو طرف خواست از آتش بس غزه برای مذاکرات وسیع‌تر استفاده کنند

وزیر خارجه آمریکا، اسرائیل و فلسطینی‌ها را ترغیب کرده است از فرصت آتش بس غزه برای حرکت به سوی مذاکرات وسیع‌تر برای حل اختلافاتشان استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) جان کری به بی بی سی گفت که وضع جاری می‌تواند باعث تمرکز بر نیاز به مذاکره جهت یافتن راه حلی مبتنی بر تشکیل کشور فلسطینی در کنار اسرائیل شود.

هم اکنون یک آتش بس ۷۲ ساعته در غزه برقرار است که در پی چهار هفته نبرد که جان بیش از ۱۹۰۰ نفر را گرفته برقرار شده است.

اسرائیل و فلسطینی‌ها هیات‌هایی را برای بحث درباره امکان یک آتش بس درازمدت‌تر به قاهره فرستاده‌اند.

کری در مصاحبه با زینب بداوی در برنامه هاردتاک بی بی سی گفت که آمریکا کاملا از "حق اسرائیل برای دفاع از خود" علیه حملات راکتی فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

او گفت:‌ "هیچ کشوری نمی تواند در این شرایط زندگی کند و ایالات متحده کاملا از حق اسرائیل برای دفاع از خود در چنین شرایطی دفاع می‌کند."

او گفت که حماس که کنترل غزه را در دست دارد "با کارهایی که کرده رفتار تکان دهنده‌ای از خود نشان داده است و بله در نتیجه خسارات جانبی هولناکی هم به وجود آمده!"

کری در پاسخ به این سوال که آیا از درخواست‌های فلسطینی‌ها برای برداشتن انسداد غزه حمایت می‌کند، گفت: "چیزی که ما می خواهیم انجام دهیم حمایت از آرزوی فلسطینی‌ها برای بهبود زندگی خود و رسیدن غذا به غزه و گشایش گذرگاه‌های مرزی و بازسازی و داشتن آزادی بیشتر است."

اما او اضافه کرد که این وضع باید "با مسئولیت پذیری بیشتر نسبت به اسرائیل همراه باشد، که به معنی کنار گذاشتن راکت هاست."

وزیر خارجه آمریکا گفت که همه اینها فقط با یک "رویکرد وسیعتر و جامع تر به راه حل زیربنایی برای دو کشور" که برای اسرائیل امنیت و برای "فلسطینی‌ها یک زندگی بهتر و آزادی های بیشتر"‌ خواهد آورد ممکن خواهد شد.

آتش بس ۷۲ ساعته جاری از هشت صبح سه شنبه به وقت محلی شروع شد و تاکنون رعایت شده است.

اسرائیل همه نیروهایش را از غزه خارج کرده و بسیاری از مردم غزه شروع به بازگشت به خانه‌هایشان یا آوار و خرابی به جا مانده کرده‌اند.

در تحولی جداگانه در روز سه شنبه اسرائیل اعلام کرد که یک فلسطینی را که مظنون به مشارکت در ربایش و قتل سه جوان اسرائیلی در ماه ژوئن است دستگیر کرده.

مرگ این سه جوان و بعد قتل انتقام جویانه یک نوجوان فلسطینی از عوامل کلیدی در افزایش تنش در این فاصله بوده است.

انتهای پیام

کد N428612

وبگردی