آفتاب

دولت پاکستان در آستانه اوج بحران

دولت پاکستان در آستانه اوج بحران

اسلام آباد - ایرنا - تنها حدود یک هفته دیگر تا فرا رسیدن سالروز استقلال پاکستان (23 مرداد - 14 اوت) باقی است و با نزدیکتر شدن به روزی که مخالفان وعده برگزاری تظاهراتی میلیونی برای به زیر کشیدن نواز شریف از اریکه قدرت داده اند، تلاشها برای ائتلاف سیاسی میان احزاب مخالف دولت هر روز شدید تر می شود.

در حال حاضر رایزنی های حزب تحریک انصاف پاکستان (حزب حاکم فعلی در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب این کشور) به ریاست ˈعمران خانˈ نماینده مجلس ملی و حزب مسلم لیگ عوامی به ریاست ˈشیخ رشید احمدˈ برای تفاهم در زمینه راه اندازی تظاهرات مشترک و روانه کردن سیل میلیونی جمعیت از شهرهای مختلف به سمت پایتخت با رویکرد اعتراض به عملکرد دولت ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر این کشور به پایان رسیده است.

این دو حزب با حربه معطوف کردن توجه افکار عمومی پاکستان به سمت ضعفهای دولت نواز شریف و بزرگنمایی ناکامیهای حزب مسلم لیگ شاخه نواز در رفع چالشهای کشور ازجمله اقتصاد، معضل بیکاری، بحران انرژی، تروریسم و ناامنی، ادعا کرده اند که دولت فعلی پاکستان در انتخابات عمومی سال گذشته با استفاده از آرای تقلبی قدرت را تصاحب کرده و قرار است علیه آنچه را که آنان ربودن حق مشروع سایر احزاب سیاسی عنوان می کنند، روز 23 مرداد در اسلام آباد راهپیمایی میلیونی برگزار کنند.

عمران خان رییس حزب تحریک انصاف پاکستان در گفت وگو با رسانه های این کشور تاکید کرد که میلیونها نفر از فعالان سیاسی و هواداران این حزب از سراسر پاکستان به سمت اسلام آباد راهپیمایی عظیم موسوم به ˈتظاهرات آزادیˈ برگزار خواهند کرد و این حرکت تا زمان تحقق اهداف مخالفین ادامه خواهد داشت.

بتازگی حزب جنبش مردمی سازمان منهاج القرآن شهر لاهور پاکستان به ریاست ˈمحمد طاهر القادریˈ، حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه قائد به ریاست ˈچودری شجاعت حسینˈ نخست وزیر پیشین این کشور و حزب مجلس وحدت مسلمین وابسته به شیعیان پاکستان به ریاست ˈراجا ناصر عباس جعفریˈ نیز برای انجام همگرایی سیاسی مشترک در اعتراض به عملکرد دولت نواز شریف به توافق رسیده اند و قرار شده برای برگزاری راهپیماییهای گسترده برای برپایی آنچه را که آنان انقلاب مردمی در پاکستان خواندند، همکاریهای مشترک داشته باشند.

القادری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در شهر لاهور ادعا کرده که تا آخر ماه جاری میلادی، دولت نواز شریف عملا دیگر وجود نخواهد داشت و انقلاب مردمی منجر به تشکیل یک دولت نوپا و شایسته در پاکستان برپا خواهد شد.

به نوشته روزنامه های اردو زبان پاکستان؛ نواز شریف رییس حزب مسلم لیگ شاخه نواز و برادر وی شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب طی دیدار با سیاستمداران و احزاب پرنفوذ این کشور تلاش مشترکی برای رسیدگی به اعتراض جناح مخالف دولت و جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه تنشهای سیاسی و یا حتی چالشهای امنیتی در روز استقلال پاکستان دارند.

دولت پاکستان که روزها و ماههای اخیر درگیر مسائلی همچون مبارزه با تروریسم، کاهش بحران انرژی و بهبود وضعیت اقتصادی است، مواضع سرسخت سیاسی عمران خان و طاهر القادری را چالشی دیگر برای خود می داند.

اخیرا ˈچودری نثار علی خانˈ وزیر کشور پاکستان از حزب مسلم لیگ شاخه نواز طی تماس با ˈسراج الحقˈ رییس حزب جماعت اسلامی این کشور بر نقش این حزب در حمایت از نظام مردم سالاری و همکاری با دولت فدرال برای رایزنی با احزاب مخالف تاکید کرد.

روزنامه اردو زبان ˈجنگˈ چاپ شهر راولپندی امروز به نقل از نواز شریف نخست وزیر پاکستان گزارش داد: هیچ خطری در خصوص راه اندازی تظاهرات گسترده احزاب مخالف متوجه دولت پاکستان نبوده و حزب مسلم لیگ شاخه نواز هر زمان آماده مذاکره با سیاسیون مخالف دولت و پرداختن به شکایات آنان است.

وی در عین حال تاکید کرد: دولت اجازه نمی دهد روند قانون و صلح در کشور به دست تندروهای سیاسی و عناصری که به نظام کشور توجه ندارند، تحت تاثیر قرار بگیرد.

کارشناسان پاکستانی در برنامه های تحلیلی شبکه های خبری این کشور مربوط به تحولات اخیر سیاسی و جنب و جوش پرسرعت جناح مخالف دولت نواز شریف می گویند که به نظر می رسد دولت اسلام آباد در صدد کنترل اوضاع سیاسی بوده و هرگز نمی خواهد در مقابل تهدید احزاب مخالف در زمینه برگزاری تظاهرات سراسری تسلیم شود.

این تحلیلگران همچنین نسبت به برنامه ریزی برخی دشمنان داخلی و توطئه گران برای انجام اقدامات تروریستی در زمان برگزاری تظاهرات احزاب مخالف پاکستان ابراز نگرانی کردند و از دولت این کشور خواستند تا از صورت گرفتن هرگونه اقدام برای تحت تاثیر قرار دادن فضای امنیت و آرامش شهر اسلام آباد جلوگیری کند.

تاکنون نیز رایزنیهای غیرمستقیم دولت پاکستان با عمران خان و طاهر القادری برای ممانعت از راه اندازی تظاهرات و نشست به پای میز مذاکره بی نتیجه مانده است.

یکی دیگر از تحولات اخیر در اوضاع سیاسی و امنیتی پاکستان، انتقاد شدید جناح مخالف در مجلس ملی این کشور از استقرار نیروهای ارتش در شهر اسلام آباد است.

ˈخورشید احمد شاهˈ نماینده مجلس ملی پاکستان از حزب مردم (حزب حاکم پیشین این کشور) ادعا کرد که دولت نواز شریف نباید از ارتش به عنوان ابزاری برای رفع مشکلات با احزاب مخالف و یا فائق آمدن بر چالشهایی استفاده کند که دولت می تواند به تنهایی با تدبیر و مذاکره های صلح آمیز به آن رسیدگی کند.

وی بر این باور است: استقرار تازه نظامیان پاکستانی در اسلام آباد معادل شکست عملکرد دولت نواز شریف و به معنای کودتای کوچک است.

در ادامه این تحولات می توان به اعزام نظامیان پاکستانی به نقاط مختلف شهر اسلام آباد برای نظارت بر اوضاع امنیتی پایتخت اشاره کرد.

براساس اعلام وزارت کشور پاکستان، ماموریت ارتش در کمک به تامین امنیت اسلام آباد از10 مرداد امسال (اول اوت) به مدت سه ماه ادامه خواهد یافت.

احزاب مخالف دولت پاکستان نسبت به تصمیم اعزام نیروهای ارتش به اسلام آباد با هدف جلوگیری از تجمعات و راهپیماییهای احزاب مخالف ابراز نگرانی و تردید و اعلام کرده اند که هدف دولت از استقرار ارتش در اسلام آباد، مقابله با برگزاری راهپیمایی های اعتراضی در روز 14 اوت همزمان با سالروز استقلال پاکستان است، اما ˈچودری نثارعلی خانˈ وزیر کشور پاکستان این موضوع را رد کرده است.

نثارعلی خان تاکید کرد: حضور نیروهای ارتش در اسلام آباد براساس مفاد قانون اساسی پاکستان بوده و هدف اصلی از این اقدام نیز وضع تدابیر امنیتی بهتر جهت خنثی کردن توطئه تروریست ها برای هدف قراردادن شهروندان و مواضع دولت است.

تقریبا نگرانی مشترک ذی نفعان سیاسی و نهادهای مدنی پاکستان از احتمال جدال جدی میان دولت حاکم و جناح مخالف به دنبال تظاهرات سراسری هواداران عمران خان و طاهر القادری در پایتخت این کشور است با این حال سناتور ˈپرویز رشیدˈ وزیر اطلاع رسانی و تبلیغات پاکستان گفت: هیچ فرد یا قدرتی نمی تواند از روند پیشرفت نظام مردم سالاری (دموکراسی) پاکستان جلوگیری کند.

عمران خان رییس حزب تحریک انصاف و طاهر القادری رییس حزب جنبش مردمی سازمان منهاج القرآن پاکستان ادعا می کنند که این احزاب با برکنار کردن دولت فعلی، راه را برای برگزاری انتخابات زود هنگام و تشکیل یک دولت مردمی و شفاف هموار خواهند کرد.

طاهر القادری روز سه شنبه پس از رایزنی با احزاب ائتلافی خود در شهر ˈلاهورˈ مدعی شد که فضای سیاسی کنونی در پاکستان مساعد نیست، و دولت نواز شریف تاکنون هیچ اقدام عملی برای جلب اعتماد مردم انجام نداده است.

رسانه های پاکستانی که ورود القادری به این کشور و آغاز دوباره فعالیتهای سیاسی وی را تحول جنجالی برای این کشور عنوان می کنند، گزارش دادند: القادری شدیدا به عملکرد دولت ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان اعتراض داشته و ادعا می کند که دولت نواز شریف هرگز به چالشهای کشور رسیدگی نکرده و از پرداختن به خواسته های مردم صرف نظر کرده است.

القادری که از سال گذشته و با آغاز فعالیت دولت حزب ˈمسلم لیگ شاخه نوازˈ از منتقدان اصلی دولت محسوب می شود اکنون به دنبال رهبری ˈآنچه را که وی انقلاب مردمی پاکستان می خواندˈ، است.

رییس جنبش مردمی سازمان منهاج القرآن روزهای اخیر پس از رایزنی با رهبران احزاب مسلم لیگ شاخه قائد، جنبش متحده قومی، حزب مجلس وحدت مسلمین (وابسته به شیعیان)، مسلم لیگ عوامی و شورای اتحاد سنی در باره جوانب ائتلاف بزرگ سیاسی، اعلام کرد که بزودی تاریخ برپایی انقلاب را تعیین می کند.

اکنون، شمارش معکوس برای برگزاری یکی از بزرگترین تظاهرات مردم علیه دولت پاکستان در طول تاریخ چند سال اخیر این کشور آغاز شده و دولت نواز شریف اگرچه سعی دارد با حفظ ظاهر و کم اهمیت جلوه دادن بسیج گسترده مخالفان در برابر دولت، نگرانی خود را بروز ندهد؛ اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران مسایل سیاسی، تحولات چند روز آینده در اسلام آباد را بحرانی ترین مقطع حیات سیاسی دولت کنونی پاکستان می دانند و معتقدند چنانچه نواز شریف از این نقطه اوج بحران به سلامت عبور کند، آن وقت شاید بتواند دوره چهار ساله تکیه زدن بر مسند نخست وزیری را کامل کند.

آساق**ا.ر**1723**1577
کد N428559

وبگردی