آفتاب

هم اندیشی اعضای کمیسیون صنایع مجلس با بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی بیانیه ای 15 ماده ای در بر داشت

هم اندیشی اعضای کمیسیون صنایع مجلس با بنگاههای اقتصادی خراسان رضوی بیانیه ای 15 ماده ای در بر داشت

مشهد - ایرنا - نشست و هم اندیشی دو روزه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بنگاه های اقتصادی حوزه صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی منجر به تدوین و امضای بیانیه ای 15 ماده ای شد.

به گزارش ایرنا ،اعضای کمیسیون مجلس شورای اسلامی به دعوت اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی به منظور بررسی مسائل این واحدها و تعامل و هم اندیشی در این زمینه سفری دو روزه به مشهد داشتند.

در پایان روز دوم این سفر عصر سه شنبه این بیانیه که در 15 ماده تنظیم شده بود به امضای رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ، علیرضا رشیدیان استاندار و محسنی ثانی رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس رسید.

در این بیانیه با تاکید بر تحقق سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی مقرر شد پیگیری لازم برای اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار مصوب سال 1390 انجام گیرد.

با توجه به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ، اشتغال و صادرات تاکید شد که ایجاد و ابقای سیاست ها و قوانین حمایتی و تشویقی از صادرات از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

در بند دیگری از بیانیه تاکید شده است: نظر به اینکه مسائل و مشکلات تامین مالی اصلی ترین چالش بنگاه های اقتصادی است، کمیسیون صنایع و معادن مجلس موافقت خود را برای پیگیری اصلاح نظام پرداخت تسهیلات به تولید و صادرات با لحاظ مباحثی چون تزریق منابع مالی به تولید صادراتی از طریق بانک های تخصصی و توسعه ای و پرداخت تسهیلات با نرخ بهره مناسب اعلام کند.

همچنین عنوان شده است که برای ایجاد شرایط رقابتی در بخش های تولیدی و اقتصادی، شعب بانک ها و بیمه های خارجی در کشور ایجاد شود تا در شرایطی که از بخش تولید انتظار می رود تولید رقابتی داشته باشد از خدمات رقابتی هم استفاده کند.

از جمله بندهای دیگر این بیانیه مشترک، پیگیری این کمیسیون در بحث اختصاص و تصویب اعتبارات لازم برای سازمان توسعه تجارت به منظور انجام تعهدات سالهای گذشته خود در پرداخت جوایز صادراتی است.

همچنین با توجه به شرایط خاص تولیدی و صادراتی استان خراسان رضوی و لزوم حمایت در توسعه زیرساخت های موجود، این کمیسیون موافقت خود را برای پیگیری اعتبارات عمرانی در بودجه سال 94 برای توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای و هوایی استان اعلام کرده است .

در این رابطه استانداری خراسان رضوی هم موظف شده تا پایان آذرماه امسال طرح های مذکور را جهت پیگیری تقدیم کمیسیون کند.

طرح تشکیل ستاد فرابخشی استانی با اختیارات ویژه برای استاندار جهت رفع مشکلات منطقه ای تولید و صادرات از دیگر بندهایی است که در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

در بخشی دیگر از این بیانیه هم به دلیل مشکلات تولید مقرر شد ایجاد محدودیت و ممنوعیت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای برای صادرات مواد خام توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیگیری شود.

بحث اجرایی شدن اصل مربوط به قانون مالیات های مستقیم که به معافیت های مالیاتی واحدهای مستقر در مناطق کمتر توسعه یافته تاکید دارد، و نظارت و پیگیری این کمیسیون از طریق دستگاه های اجرای ذیربط در خصوص اجرای قوانین بازسازی و نوسازی صنایع از دیگر مباحث موردتاکید در این بیانیه است.

در ادامه نیز در بحث مصوبات مورد نیاز بخش معدن، کمیسیون صنایع مجلس تاکید خود را بر ایجاد صندوق سرمایه گذاری بیمه استان ، ایجاد منطقه آزاد معدنی در شرق کشور با رویکرد مرزبانی اقتصادی ،پیگیری اجرای قانون معادن و برنامه پنجم توسعه مبنی بر ایجاد پنجره واحد معادن و صنایع معدنی استان اعلام کرد.

در حوزه محصولات صادراتی تخصصی هم از جمله بندهای مورد تاکید ،اختصاص حداقل 30 درصد از مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری ها به شرکت های خدماتی شهرک های صنعتی با توجه به عدم ارائه خدمات شهرداری ها در شهرک های صنعتی و پیگیری اختصاص چهار درصد از ارزش سالانه زعفران کشور به برنامه های توسعه ای و جهش صادرات زعفران ایران با ارزش افزوده مناسب است.

در این بیانیه، همچنین مقرر شد کمیته ای مرکب از نمایندگان استانداری ، سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، اتاق بازرگانی استان ، یکی از اعضای مجمع نمایندگان استان و نماینده استان در کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن پیگیری مسائل و مشکلات و مصوبات این بیانیه و ارائه راهکارهای توسعه ای استان ، به تناسب نشست های تخصصی برگزار کند و نتایج را به اطلاع کمیسیون صنایع مجلس برساند.

2713/659 / 1551
کد N428491

وبگردی