آفتاب
یک حقوقدان تاکید کرد:

نهادهای مدنی برای تحقق حقوق بشر فعال‌تر شوند

نهادهای مدنی برای تحقق حقوق بشر فعال‌تر شوند

یک حقوقدان با تاکید بر اهمیت رعایت حقوق بشر تاکید کرد: راه برون‌رفت از بحران‌ها اسلحه نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام بهمن اکبری - استاد حقوق - در میزگرد علمی آسیب‌شناسی علل موفق نبودن کشورهای اسلامی در اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر (بیانیه قاهره) که در مرکز کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: ما باید باور کنیم که مبانی متون مقدس دارای اصولی هستند که در نظام‌سازی و هنجارسازی دخالت می‌کنند اما بسیاری معتقدند که متون مقدس ناظر به گذشته‌اند و نه دوران معاصر.

وی با اشاره به بیانیه قاهره گفت:‌ تبیین‌کنندگان این بیانیه پیش‌فرضی داشته‌اند که اسلام می‌تواند مشکلات دوران معاصر را نیز حل کند. من فکر می‌کنم بیانیه نیاز مبرم جهانی بوده است. حال یا به تقلید یا به اقتباس از اعلامیه حقوق بشر غرب، این کار مقدس و مغتنم است.

این استاد دانشگاه افزود: این اعلامیه در عین حال که تقلید یا اقتباس شده اما چند بند اساسی دارد که شامل حق فضل و کرامت ناشی از عمل و عقیده، حرمت اقدام به کاری یا پناه بردن به وسیله‌ای که باعث نابودی نوع بشر باشد، حق حفاظت از افراد بی‌گناه یعنی زنان و کودکان و مورد آخر حق جنین است. لذا ما باید از شایستگی و بایستگی این اعلامیه نیز سخن بگوییم.

این حقوق‌دان درباره علل عدم موفقیت کشورهای اسلامی در اجرای بیانیه قاهره نیز گفت: معتقدم سه مساله باعث این امر شده است؛ مسائل ذهنی- زبانی، مسائل ساختاری و حکومت و مسائل سیاست‌گذاری.

وی در توضیح علل مطرح شده، گفت:‌ در این اعلامیه اگر دولت‌های اسلامی را مخاطب بدانیم، خواهیم دید که ذهن و زبان دولت‌ها،‌ ذهن و زبان قدرت است اما زبان اعلامیه حقوق بشر اسلامی زبان فروتنانه حقوق بشری است.

اکبری ادامه داد: درباره علل ساختاری نیز این اعلامیه نهاد حمایت‌کننده و تشکیلات پیگیری‌کننده ندارد. در سیاست‌گذاری‌ها نیز سیاست‌های کشورهای جهان اسلام عموما با رویکرد حقوق بشری تدوین نشده است.

وی درباره وظیفه نهادهای مدنی گفت: نهادهای مدنی برای تحقق حقوق بشری اسلامی در کشورهای اسلامی باید تحرک بیشتری از خود نشان دهند و دولت‌های اسلامی نیز باید بفهمند که اگر راضی به گفت‌وگو نشوند، باید خود را برای گلوله آماده کنند. بحران در جهان بویژه جهان اسلام،‌ ضرر دوجانبه برای دولت‌ها و ملت‌ها خواهد بود و مانع از پیشرفت خواهد شد. راه برون‌رفت از بحران‌ها اسلحه نیست.

اکبری در پایان اظهارات خود بر ضرورت ابهام‌زدایی مفهومی و توسعه مصداقی در اعلامیه حقوق بشر اسلامی تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N428375

وبگردی