آفتاب

بررسی حقوقی نسل‌کشی در غزه

بررسی حقوقی نسل‌کشی در غزه

برای بررسی حقوقی جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی در غزه عصر امروز یک نشست در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نشست با عنوان بررسی حقوقی جنایت علیه بشریت و نسل کشی در غزه، عصر امروز (سه شنبه) 14 مردادماه به همت سازمان بسیج حقوقدانان در تهران برگزار شد و در آن، استادان برجسته حقوق از جمله علی نجفی توانا - رییس کانون وکلای مرکز-، عباس‌علی کدخدایی - سخنگوی سابق شورای نگهبان - و توکل حبیب زاده حضور داشتند.

عباس‌علی کدخدایی در این نشست درباره بحث جنایت علیه بشریت و نسل کشی در غزه توسط رژیم صهیونیستی اظهار کرد: در بحث جنایت‌های در حال وقوع در غزه لازم است به اقدامات خلاف واقع جرایم بین‌المللی رژیم اشغالگر قدس اشاره کنیم که خود این توصیف "رژیم اشغالگر قدس" دارای یک توصیف حقوقی است.

وی ادامه داد: درواقع این توصیف وصف تجاوزی است که به اقدامات رژیم صهیونیستی اطلاق می‌شود؛ زیرا یک گروهی خارج ازیک سرزمین بیش از شصت سال است که سرزمین دیگری را غصب کرده و در حال حاضر خود را مال این سرزمین می‌داند و این از جمله جرایم بین‌المللی است که رژیم غاصب صهیونیستی مرتکب آن شده است.

سخنگوی سابق شورای نگهبان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به تقسیم‌بندی اولیه‌ای که در سال 1948 صورت گرفت اکتفا نکرده است، گفت:‌ از این سال تا کنون مناطق در اختیار مسلمانان غزه و فلسطین کم و محدود شده است. درواقع آنچه که امروز در غزه به وقوع می‌پیوندد، نقض آشکار حقوق بشر است که متأسفانه با سکوت سازمان‌های ذیربط در این راستا روبه‌رو شده ایم.

کدخدایی خاطرنشان کرد: جنایات جنگی، نقض حق تعیین سرنوشت، نقض حق حیات، نقض حقوق بشر، نسل‌کشی، انجام حملات کورکورانه نسبت به زنان و کودکان، شکنجه، ترور و استفاده از سلاح‌های ممنوعه، مجموعه‌ای از تخلفات بین‌المللی رژیم صهیونیستی است که سران این رژیم مرتکب این جرایم شده‌اند.

وی افزود: عناوین فوق، عناوین مجرمانه‌ای است که اگر دادگاهی صالح تشکیل شود، به‌راحتی می‌تواند مجرم بودن رژیم صهیونیستی را به اثبات برساند.

سخنگوی سابق شورای نگهبان تصریح کرد: اتفاقات و حکایت امروز غزه مانند این است که سنگ‌ها بسته و سگ‌ها رها شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را در حمایت از مردم فلسطین می‌تواند انجام دهد، اظهار کرد: اول اینکه من به‌عنوان مقام رسمی، پاسخگوی سوالات نیستم؛ بلکه به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه به اتفاقات رخ داده در غزه نگاه کارشناسی دارم. بنابراین مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از مستضعفین و مظلومان در چندین اصول مورد تأکید قرار گرفته است؛ لذا هرگونه اقدام ایران، در حمایت از مردم غزه، منطبق با قانون اساسی و منطبق با اصل مسئولیت حمایت در حقوق بین‌المللی است.

انتهای پیام

کد N428292

وبگردی