آفتاب
در واکنش به استعفای عضو مسلمان کابینه/

سخنگوی کامرون: انگلیس شرایط در غزه را غیر قابل تحمل می داند

سخنگوی کامرون: انگلیس شرایط در غزه را غیر قابل تحمل می داند

لندن – ایرنا- سخنگوی دولت انگلیس روز سه شنبه در واکنش به استعفای سعیده حسین وارثی عضو مسلمان کابینه این کشور در اعتراض به سیاست های دولت لندن در قبال بحران غزه، گفت لندن نیز معتقد است که شرایط در غزه غیرقابل تحمل است و بایستی آتش بس فوری در این منطقه برقرار شود.

سخنگوی دولت انگلیس با بیان اینکه دیوید کامرون از تصمیم ˈسعیده حسین وارثیˈ برای استعفا ناراحت است، گفت: سیاست های ما همیشه در قبال غزه روشن بوده است. به باور ما شرایط در غزه غیر قابل تحمل است و اصرار داریم که دو طرف درگیری با آتش بس فوری و بدون پیش شرط موافقت کنند.

ˈسعیده حسین وارثیˈ اولین زن مسلمان عضو کابینه انگلیس روز سه شنبه در اعتراض به سیاست های دولت این کشور در قبال بحران غزه، از سمتش استعفا کرد.

وارثی که در سال 2010 میلادی به عنوان وزیر مشاور وارد کابینه دیوید کامرون نخست وزیر این کشور شد، در سال 2012 میلادی هم به عنوان وزیر مشاور در دستگاه سیاست خارجی و نیز وزیر مشاور در امور مذهب و اجتماعات، انتخاب شد.

وارثی در نامه استعفایش به دیوید کامرون نخست وزیر این کشور نوشت: رهیافت و سیاست های لندن در جریان بحران اخیر غزه از لحاظ اخلاقی قابل دفاع نبوده و در راستای منافع ملی انگلیس نیز نیست.

وی در این نامه که در صندوق توئیتری اش قرار داده است، هشدار داد : سیاست های لندن در قبال غزه در طولانی مدت دارای آثار مخربی بر روی اعتبار و شهرت بین المللی و داخلی انگلیس خواهد گذاشت.

این عضو کابینه انگلیس تصریح کرد: به عنوان وزیری که در ارتباط با سازمان ملل ، دادگاه جنایی بین المللی و حقوق بشر دارای مسوولیت است، اعتقاد دارم که رهیافت ما در رابطه با درگیری های جاری (غزه ) با ارزش های ما بویژه تعهدات ما در رابطه با قانون و حمایت های طولانی مدت ما از عدالت بین الملل استوار نیست.

وی همچنین روز سه شنبه طی یادداشتی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت ˈ دیگر نمی تواند بیش از این از سیاست های دولت انگلیس ˈ در قبال غزه حمایت کند.

سعیده وارثی ، پیشتر در یادداشتی در توئیتر ، خواستار اقدام بیشتر جامعه بین الملل برای خاتمه دادن به بحران غزه شده بود.

این زن سیاستمدار مسلمان در 21 جولای در توئیتر نوشت: بایستی کشتار افراد بیگناه در غزه متوقف شود و نیاز به متوقف شدن آتش بس فوری درغزه است . بایستی از هر دو طرف این درگیری خواسته شود که به جنگ خاتمه دهند.

وی همچنین در یادداشت دیگری در توئیتر نوشت: نمی توان صرفا با ابراز تاسف برای غزه سیاست های خودمان را در قبال کشته شدن افراد بیگناه در غزه توجیه کرد.

استعفای سعیده حسین وارثی که به عنوان یک زلزله در کابینه انگلیس از آن یاد می شود، علاوه بر انعکاس گسترده در رسانه های گروهی این کشور ، با واکنش هایی از سوی سیاستمداران انگلیسی نیز مواجه شده است.

ˈداگلاس الکساندرˈ عضو پارلمانی حزب مخالف کارگر و وزیر خارجه در سایه، روز سه شنبه گفت که بیشتر افکار عمومی و منطقی بریتانیا با مطالب بیان شده از سوی وارثی در نامه استعفایش موافق هستند.

وی افزود: این یک واکنش ناراحت کننده نسبت به قضاوت های بد دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در قبال بحران غزه بشمار می رود، به نحوی که یک عضو کابینه احساس می کند که از دولت بایستی خارج شود.

ˈاد میلیبندˈ رهبر حزب مخالف کارگر، ˈدیوید کامرونˈ را به سکوت توجیه ناپذیر در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه متهم کرده است.

شهردار لندن نیز ازجمله شخصیت هایی بود که بلافاصله به استعفای سعیده حسین وارثی عضو مسلمان کابینه انگلیس واکنش نشان داد .

وی گفت که از شنیدن این خبر ˈخیلی ناراحتˈ شده و امیدوار است که وی به زودی بار دیگر به کابینه انگلیس بازگردد.

ˈنیک گلکˈ معاون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب لیبرال دمکرات نیز صبح روز سه شنبه ضمن ابراز بی اطلاعی از استعفای سعیده وارثی گفت که این یک ˈراز آشکارˈ بود که وزرای کابینه انگلیس درخصوص واکنش به خونریزی ها در غزه ˈدیدگاه های متفاوتی ˈ داشتند.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه اسراییل حق دفاع از خودش را دارد ، اقداماتش در غزه زشت و نامتناسب و وحشتناک بود.

انعکاس گسترده فجایع صورت گرفته در غزه در رسانه های گروهی انگلیس، سبب شده است که افکار عمومی دراین کشور بشدت علیه رژیم صهیونیستی برانگیخته شود.

فشار افکارعمومی، احزاب مخالف و نیز گروه های مدنی ضد جنگ باعث شده است، مقامات ارشد انگلیس مواضع آشکارتری در قبال مسایل غزه بگیرند.

اروپام ** 1552**5981
کد N428135

وبگردی