آفتاب
اخبار سیاسی عراق/

نماینده ای که جنجال به پا کرد/ائتلاف "اتحاد ملی" مردم عراق را غافلگیر می کند

نماینده ای که جنجال به پا کرد/ائتلاف "اتحاد ملی" مردم عراق را غافلگیر می کند

یکی از نمایندگان وابسته به ائتلاف اتحاد ملی در حالی پس از پنجمین جلسه پارلمان عراق که تقریبا دستاورد خاصی نداشت از غافلگیری ملت عراق درباره پست نخست وزیری سخن گفت که هنوز ابهام زیادی درباره فراکسیون معرفی کننده نامزد این پست وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه السومریه، توفیق الکعبی نماینده جریان اصلاح به رهبری ابراهیم الجعفری اعلام کرد: ائتلاف ملی ملت عراق را با انتخاب نامزد نخست وزیری در دو روز آینده غافلگیر خواهد کرد. در جلسه آینده ائتلاف همپیمانی نامزد خود را معرفی خواهد کرد.

از سوی دیگر منابع پارلمانی اعلام کردند: در پنجمین جلسه پارلمان عراق ویان دخیل نماینده ایزیدی ها در ائتلاف کردستان هنگامی که در صحن مجلس گفت: "ایزیدی ها تحت پرچم لا اله الا الله ذبح می شوند" خشم بیشتر نمایندگان را برانگیخت.

در جریان جلسه امروز مجلس عراق که با حضور 245 نماینده برگزار شد موضوع آوارگان در مناطق تحت تسلط داعش بررسی شد. قبل از جلسه امروز ائتلاف اتحاد ملی نشستی برگزار کرد که به علت غیبت ابراهیم الجعفری نتیجه خاصی در بر نداشت.

از سوی دیگر یک منبع پارلمانی اعلام کرد: ائتلاف المواطن وابسته به مجلس اعلای اسلامی بر تصدی پست معاونت ریاست جمهوری اصرار دارد. روسای فراکسیون ها درباره هویت فردی که معاون رئیس جمهور می شود توافقی نکرده اند اما درباره بررسی آن خارج از نشست پارلمان توافق حاصل شده است.

پنجمین جلسه پارلمان عراق در حالی برگزار شد که هنوز توافقی درباره اینکه فراکسیون بزرگ مجلس ائتلاف دولت قانون است یا ائتلاف اتحاد ملی حاصل نشد.در حالی که برخی فراکسیون ائتلاف اتحاد ملی را به عنوان فراکسیون اکثریت حائز حق برای معرفی نامزد نخست وزیری می دانند اما ائتلاف دولت قانون بر اساس قانون اساسی خود را فراکسیون اکثریت می داند. از همین رو به نظر می رسد که موکول شدن جلسه به روز پنجشنبه تا زمانی که توافق درونی در داخل ائتلاف همپیمانی ملی به دست نیاید نتواند موثر واقع شود.

البته غیبت ابراهیم الجعفری در جلسه امروز پارلمان عراق در عدم دست یابی به توافق میان گروههای سیاسی بی تاثیر نبود. با توجه به اینکه در دوره های قبل که عراق شرایط نسبتا باثبات تری داشت روند انتخاب نخست وزیر و تشکیل کابینه چندین ماه به درازا انجامید. در شرایط کنونی که بخش هایی از کشور عراق تحت اشغال گروههای مسلح و تروریستی داعش است و اختلافات میان گروههای سیاسی به ویژه ائتلاف متحدون و ائتلاف دولت قانون زیاد است و در داخل ائتلاف شیعیان نیز همسویی کاملی وجود ندارد به نظر می رسد که اوضاع اندکی دشوارتر از قبل باشد. اگرچه روند انتخاب هیئت رئیسه مجلس و پس از آن انتخاب رئیس جمهوری در عراق را می توان به فال نیک گرفت اما از آنجا که پست نخست وزیری با توجه به حساسیت آن و اینکه در حقیقت قوه تصمیم گذار اصلی در عراق محسوب می شود با دشواری بیشتری روبرو است و به نظر نمی رسد در کوتاه مدت بتوان امیدوار بود که نخست وزیر به سرعت معرفی شود و مامور تشکیل کابینه شود.ازسوی دیگر در صورت معرفی نخست وزیر بحث انتخاب وزیران کابینه خود معمایی ویژه دارد.

کد N428134

وبگردی