آفتاب

واشنگتن پست: برگ برنده مذاکرات در دست ایران است

واشنگتن پست: برگ برنده مذاکرات در دست ایران است

ایسنا نوشت:

روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحلیلی نوشت:‌ ایران به دلیل امتیازاتی که در مذاکرات هسته‌ای به دست آورده از عدم دستیابی به توافق هراسی ندارد و از این‌رو برگ برنده را در دست دارد. بنابراین دولت آمریکا باید با افزایش فشار بر ایران نگرانی‌های این کشور را افزایش دهد تا به نتیجه مطلوب در مذاکرات برسد.

واشنگتن پست در این باره نوشت: دولت باراک اوباما با تمدید توافق اولیه ایران و گروه ۱+۵ موافقت کرده است. اما کمتر کسی معتقد است که ایران در ماه‌های باقیمانده با توجه به بازگشت بخشی از سرمایه بلوکه‌شده‌اش و ماه‌هایی اضافه‌تر برای تحقیق روی سانتریفیوژ‌هایشان در مورد کاهش این سانتریفیوژها تصمیم‌گیری کند. دلیل این مسئله آن است که ایران در حال پیروزی در مذاکرات است.

ایران توانسته غرب را متقاعد کند تا در ازاء چند اقدام قابل بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را کاهش دهد. ایران در واقع امتیازاتی را به دست آورده که برایش فردایی بدون هرگونه بازرسی و محدودیت درخصوص برنامه هسته‌ای‌اش را به تصویر می‌کشد. توافق اولیه این‌گونه به نظر می‌آید که اگرچه غرب حتی غنی‌سازی را به رسمیت نمی‌شناسد، مایل نیست که تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران را متوقف کند. ایران در این مذاکرات دست برنده را دارد.

علاوه بر این، ایران دیگر از این مسئله که به توافق نرسد هراسی ندارد. این کشور پس از پشت سرگذاشتن شش‌ ماه، اکنون چهارماه دیگر را به دست آورده است. باراک اوباما در تحریم‌ها طرف ایران را گرفته و با تحریم‌های مشروط مخالفت کرده است. ممکن است ایران به طور کامل از تحریم‌ها رهایی نیابد. اما به درستی می‌داند که تحریم‌ها از این بدتر نخواهد شد.

از طرفی دیگر، با توجه به شکست اوباما در مواجهه با یک حمله نظامی محدود علیه سوریه‌ای جنگ‌زده و ضعیف‌تر، ایران با تهدید نظامی جدی از سوی آمریکا مواجه نیست. اگرچه این کشور ظرفیت آن را دارد،‌ تمایلی برای انجامش ندارد.

مشخص نیست که اوباما بخواهد این معادله را تغییر دهد. اما در صورت تمایل می‌تواند با به کارگیری اقدامات محکم فشار را بر ایران بر سر میز مذاکره افزایش دهد. به عنوان مثال کاهش تحریم‌ها را مشروط به محدودیت بیشتر و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران کند. درخصوص توافق با کنگره رایزنی بیشتری داشته باشد. اعتبار حمله نظامی آمریکا و اسرائیل را تقویت کند. گفت‌وگو با هم‌پیمانان منطقه‌ای را افزایش دهد.

واشنگتن پست در ادامه آورده است: کنگره نیز باید با برگزاری جلسات استماع درخصوص امکان استفاده از اقدام نظامی، اعتبار گزینه نظامی را تقویت و از حق هم‌پیمانانش در منطقه برای دفاع از خودشان در صورت به دست نیامدن توافق دفاع کند. با این حال حتی اگر تمام این اقدامات انجام شود چه کسی باور می‌کند که اوباما برای استفاده از زور وارد عمل شود؟

همچنین آمریکا می‌داند با حمایت از اسرائیل و تقویت قوای نظامی آن از طریق ارسال تجهیزات مورد نیاز ارتش اسرائیل می‌تواند فشارها بر ایران را افزایش دهد چون اسرائیل پیشتر تمایل خود را برای حمله نظامی نشان داده است.

به نوشته واشنگتن پست، این اقدام تلاش‌های دیپلماتیک را از هر طریق مستحکم می‌کند؛ اول اینکه، با ارسال یک پیام واضح به ایران برای استفاده از حمله نظامی نگرانی‌های تهران را در مورد عدم دست‌یافتن به توافق نهایی افزایش می‌دهد. دوم اینکه، موضع آمریکا را بر سر میز مذاکره تقویت می‌کند و می‌فهماند که آن‌ها حاضرند در صورت شکست دیپلماسی از راه‌های دیگر استفاده کنند.

این روزنامه آمریکایی در پایان نوشت که هیچ‌یک از این اقدامات در شرایطی که رییس جمهور مایل به استفاده از آن نیست معنی نخواهد داشت. اما کنگره در این میان می‌تواند و باید در این راه گام بردارد.

 

45503

کد N428051

وبگردی