آفتاب

عبدالله اوج آلان نسبت به آغاز مذاکره با دولت آنکارا ابراز امیدواری کرد

عبدالله اوج آلان نسبت به آغاز مذاکره با دولت آنکارا ابراز امیدواری کرد

آنکارا- ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی پ.ک.ک نسبت به آغاز مذاکره با دولت آنکارا در مدت زمان بسیار کوتاه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از آنکارا، ˈ مظلوم دیرنچˈ وکیل مدافع اوج آلان پس از دیدار با وی در زندان جزیره ایمرالی این مطلب را عنوان کرد.

دیرنچ به نقل از اوج آلان گفت: تاکنون بین دو طرف دیالوگ موجود بود و امیدار هستیم که در طول یک هفته این دیالوگ به مذاکره تبدیل شود.

به گفته وکیل مدافع اوج آلان، رهبر پ.ک.ک با تاسیس پاسگاههای مرزی جدید و نیز احداث برخی سدها که موجب مهاجرت اجباری کردها از برخی مناطق کردنشین ترکیه خواهد شد مخالفت کرده است.

دولت ترکیه با هدف تسریع در روند صلح با پ.ک.ک در اوایل تیرماه لایحه ای در زمینه روند مذاکره با این گروه را تقدیم مجلس این کشور کرد و این لایحه در اواخر تیرماه از تصویب مجلس ترکیه گذشت.

ˈبشیر آتالایˈ معاون نخست وزیر ترکیه در این باره گفت: با تصویب این طرح، روند مذاکرات صلح با کردها تسریع شده و شمار زیادی از عناصر ˈپ.ک.ک ˈ با کنار گذاشتن سلاح های خود به جامعه باز خواهند گشت.

این لایحه شش ماده ای یک تضمین قانونی را برای مقام های دولتی دخیل در روند صلح ایجاد و زمینه را برای بازگشت شمار زیادی از اعضای پ.ک.ک به جامعه ترکیه را فراهم خواهد کرد.

اوج آلان قبلا، لایحه اصلاحی طرح صلح با مخالفان کرد، از سوی دولت ترکیه را ˈتحول تاریخیˈ خوانده بود.

مذاکرات صلح دولت ترکیه با پ.ک.ک از فروردین ماه سال گذشته آغاز شده است.

ناظران آگاه عقیده دارند که دولت اردوغان با تقدیم لایحه یاد شده به مجلس این کشور در صدد کسب آرای کردهای این کشور در انتخابات ریاست جمهوری است که روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

خاورم**2012/1275
کد N428009

وبگردی