آفتاب
صندوق کودکان ملل متحد:

۴۰ کودک ایزدی در شمال عراق جان خود را از دست داده‌اند

۴۰ کودک ایزدی در شمال عراق جان خود را از دست داده‌اند

این کودکان در اثر خشونت‌ها، آواره شدن خانواده‌ها و تشنگی طی دو روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) امروز - سه‌شنبه - طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ۴۰ کودک از خانواده‌های کردهای ایزدی در شمال عراق در اثر پیامدهای حمله نیروهای داعش جان خود را ازدست داده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، یونیسف در این بیانیه اعلام کرد که گزارش‌های رسمی که به دست این سازمان رسیده، حاکی است که این کودکان در اثر خشونت‌ها، آواره شدن خانواده‌ها و تشنگی طی دو روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند.

نیروهای داعش یکشنبه گذشته بعد از چند روز درگیری با نیروهای پیشمرگه در استان «نینوا» در شمال غرب عراق توانستند کنترل شهرهای «شنگال» (سنجار) و «زمار» و همین طور یک میدان نفتی منطقه و سد موصل، بزرگ‌ترین سد عراق را به دست بگیرند.

بسیاری از ساکنان شهر شنگال که عمدتا از کردهای پیرو آیین ایزدی هستند، بعد از تصرف این شهر از خانه‌هایشان گریخته و به کوه‌های اطراف پناه بردند.

یونیسف اعلام کرده است که این خانواده‌ها که با ۲۵ هزار کودک در کوه‌های اطراف سنجار سرگردان شده‌اند، نیاز فوری به کمک‌های بشردوستانه از جمله آب آشامیدنی و خدمات بهداشتی دارند.

تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده این خانواده‌ها را در جمع‌های کوچک و بزرگ نشان می‌دهد که در شکاف کوه‌ها و داخل دره‌ها پناه گرفته‌اند.

یونیسف در بیانیه‌اش گفته است که حداقل ۱۵۰ هزار کودک در شنگال زندگی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها داخل منطقه اشغال شده توسط داعش آواره شده‌اند.

«نوری المالکی» نخست‌وزیر عراق روز گذشته دستور همکاری نیروی هوایی با پیشمرگه‌ها برای پس گرفتن مناطق اشغال‌شده توسط داعش را صادر کرده بود.

«مسعود بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق هم گفته است که نیروهای کرد از حالت تدافعی خارج شده و به مواضع داعش حمله می‌کنند.

گزارش رسانه‌های نزدیک به گروه‌های کرد حاکی است که نیروهای پیشمرگه (نیروهای نظامی اقلیم کردستان عراق) و واحدهای حافظت خلق (یگان‌های نظامی کردهای سوریه) برای باز پس گرفتن شنگال و نجات جان کردهای ایزدی با نیروهای داعش درگیر شده و پیشروی‌هایی داشته‌اند.

کد N427995

وبگردی