آفتاب
کمیسیون حقوق بشر اسلامی منتشر کرد

بیانیه گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی

بیانیه گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی

کمیسیون حقوق بشر اسلامی به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، متن این بیانیه به شرح زیر است:

این روزها بار دیگر وضعیت دوگانه یا چندگانه حقوق بشر، توجهات را در سراسر به خود جلب کرده است؛ زیرا از یک‌سو صدای ضجه زدن زنان و کودکان زیر آوارهای تخریب شده در غزه هر وجدان بیدار انسانی را به خروش وامی‌دارد و نفرت او را نسبت به ظالمان زمانه و حامیان آنها برمی انگیزد و هر روز که بی‌عملی و عدم واکنش سریع دولت‌ها برای جلوگیری از این همه بیدادگری استمرار می‌یابد، درد و افسوس وجود انسان را فرا می‌گیرد و این پرسش به ذهن انسان می رسد که این همه قواعد حقوقی بین المللی و این همه ساز و کارهای جهانی برای چیست؟

چگونه می‌توان جلوی یک چنین جنایات فاحش و نسل کشی آشکار را گرفت؟ چگونه می توان به آینده بهتر امید بست؟ آیا اصلا با این همه بی عدالتی و ساختارهای غیرمنصفانه امیدی هست؟!

اما از سوی دیگر، حقوق بشر روایت دیگری نیز دارد که کام دل ببار آرد، در این روایت که اتفاقا بر اساس رویدادهای همین روزها قابل ارائه است، هزاران انسان بی سلاح اما مقاوم غزه را می بینیم که زیر همه فشارها و سلاح های کشتار جمعی، بلند قامت ایستاده ‌ند تا به دنیا نشان دهند که کرامت بشر و آزادی و آزادگی و دفاع از حقوق حقه خود قیمتی فراتر از هر محاسبه مادی سود و زیان حاصله دارد.

در این روایت تپنده و پرنشاط و سرشار از امیدواری با عنوان حقوق بشر، میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان می بینیم که با اعتقاد به ضرورت بهبود وضعیت بشر و دفع بی دادگری و بی عدالتی، انواع سختی‌ها را به جان می‌خرند و در مقابل زورگویان و حامیان آنها می‌ایستند تا وضع بشر بهتر شود و دولت‌ها خصوصا دولت‌های ناقض حقوق انسانی در مناطق مختلف جهان ناچار شوند کرامت انسانی و حقوق و آزادی های ذاتی او را را رعایت کنند. همین وجدان‌های بیدار جهانی است که طی چند روز گذشته بارها در مقابل جنایات صهیونیستها به خیابانها آمدند و فریاد مخالفت با ظلم بنام دفاع از حقوق انسانی مردم غزه را سر دادند.

حقوق بشر ساحت‌های دیگری نیز دارد از جمله آنچه در مراکز مطالعاتی و فکری از این مقوله می توان یافت و تنوع نظرات و دیدگاه‌هایی که در برخی زمینه های موضوعی آن یا مبانی و بنیادهای آن وجود دارد و اهل نظر در فرهنگ های مختلف مطرح می کنند. اما با همه این تنوع فکری و علمی آنچه روشن است اینکه مطالبه جهانی برای رعایت حداقل های حمایت انسانی دیگر اختلاف بردار نیست و جامعه بشری در آن حد رشد یافته که همه مردم جهان یک صدا در مقابل نقض آن حداقل های انسانی بایستند و مخالفت خود را ابراز کنند و اجازه ندهند که دولت‌ها بنام تنوع فکر یا نظر یا هر توجیه دیگر، حقوق اساسی انسان‌ها را نقض کنند.

این اجماع ملت‌ها را باید قدر نهاد و در صدد تقویت آن بر آمد. ملت ایران یکصد سال قبل در انقلاب مشروطه که امروز سالگرد فرمان مشروطه است دغدغه‌های خود برای پیشبرد حقوق بشر را به گوش دنیای معاصر رساند و متعاقب آن نیز سختی‌های بسیار را متحمل شد تا در این کشور صیانت از کرامت انسانی نهادینه شود. یاد همه تلاشگران رهایی و آزادی ملت از جمله قهرمانان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی را گرامی می داریم.

امروز چهاردهم مرداد مناسبت دیگری نیز دارد و آن روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است که چند سالی است در تقویم ملی ایران درج شده است. 25 سال قبل در چنین روزی سازمان کنفرانس اسلامی وقت، بیانیه ای را با عنوان حقوق بشر در اسلام به تصویب رساند و اعلام کرد که کشورهای اسلامی از این به بعد در اجرای این سند خواهند کوشید و با موارد نقض حقوق بشر مقابله خواهند کرد. از آن روز تاکنون تلاش‌های پر فراز و فرودی در کشورهای اسلامی بوقوع پیوسته است، اما همچنان بسیاری از ملتهای اسلامی طعم رعایت حقوق انسانی خود را نچشیده‌اند و در گیر و دار تحمل انواع محدودیت ها و مشکلات و کمبودها ، صبورانه امید به فردای بهتر را در سر می پرورانند. هنوز برخی از ملت‌های مسلمان زیر سیطره اقلیتی اداره می شوند که چندان به حقوق انسانی پایبندی ندارند. هنوز در برخی کشورهای اسلامی شعله اختلافات مختلف آن گونه مشتعل است که فوری ترین نیاز مردم مسلمان که همانا امنیت وآسایش است با انواع چالشها مواجه گردیده و تعداد بی‌شماری از مردم بیگناه جان و مال خو د را در میان آتش وخونریزی و بی رحمی تروریست ها از دست می دهند. هنوز در شرایطی بسر می بریم که دولت های اسلامی حتی برای دفاع از حقوق مردم بیگناه غزه نیز منفعل هستند و بجای وحدت و همدلی و اِعمال فشار موثر بر ظالمان و متجاوزان، حتی بعضا از اعلام موضع علنی نیز می‌هراسند تا چه برسد به اینکه از مظلوم دفاع عملی کنند.

در چنین وضعیتی، بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی حال و هوای متفاوتی به همه مدافعان حقوق انسانی در جهان اسلام می بخشد. مدافعان حقوق انسانی در چنین روزی بار دیگر ضمن مرور مبانی اعتقادی و دینی خود برای پیشبرد حقوق انسانی و بررسی فاصله عملی که عملکرد دولتهای اسلامی با آرمان‌ها و اعتقادات دینی وحتی با اعلامیه اسلامی حقوق بشر مصوب خود آنها در سال 1990 دارد، با یکدیگر همصدا می شوند که بنا به فرمایش امام علی علیه السلام« حق گرفتنی است» و باید برای تحکیم حقوق انسانی تلاش کرد و از سختی های این مسیر نهراسید و از یاد نبرد که بر خلاف عملکرد منفی دولت‌ها در سطح جهانی، تلاش همگانی برای ارتقاء حقوق انسانی هر روز ابعاد جدیدتری پیدا می کند و وجدان‌های بیدار در سراسر جهان هر روز همدلی و همکاری خود در این زمینه را عمیق تر می سازند و موانع فراروی را از سر راه بر می دارند. در این روز می‌توان ضمن تقدیر از تلاش های مثبت همه دست اندرکاران دولتی و غیر دولتی کشورهای اسلامی که در طول یکسال گذشته برای ارتقاء حقوق انسانی کارنامه نسبتا خوبی ارائه کرده اند ، از آنانی که به هر دلیل هنوز بر نقض حقوق مردم و توجیه موارد خلاف خود پافشاری دارند، خواست که در رویکردهای فکری وعملی خود تجدیدنظر کنند و خود را با مبانی اسلامی و تعهدات حقوقی و قانونی و مطالبات مشروع مردمی همراه و هماهنگ سازند تا در هر دو جهان به رستگاری واقعی نائل آیند.

کمیسیون حقوق بشر اسلامی ضمن ارج نهادن به همه فرایندهای مثبتی که در کشورهای اسلامی برای اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر و سایر تعهدات حقوقی دولتهای اسلامی در جهت پیشبرد حقوق انسانی انجام می شود، بار دیگر تاکید می نماید که متاسفانه هنوز عملکردهای دولتهای اسلامی فاصله معناداری با رعایت تعهدات آنها برابر سند مذکور دارد و باید بر سرعت تلاشها و شفاف سازی هر چه بیشتر در این زمینه ها بیفزایند تا امکان ارائه مدل کار آمد و عینی عملکرد دولتهای اسلامی در زمینه حقوق بشر به جهانیان فراهم شود.

به امید آینده بهتر و رفع هر چه سریعتر دردهای جهان اسلام از جمله رهایی ملت فلسطین و رهایی جهان اسلام از تکفیری‌ها و تروریست های مسلمان نما.

روابط عمومی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران»

انتهای پیام

کد N427846

وبگردی