آفتاب

فعالیت‌های سیاسی پنهانی آمریکا در کوبا در پوشش برنامه‌ای بهداشتی

فعالیت‌های سیاسی پنهانی آمریکا در کوبا در پوشش برنامه‌ای بهداشتی

یک برنامه آمریکایی در کوبا که پنهانی از یک کارگاه آموزشی پیشگیری ایدز برای فعالیت سیاسی استفاده می‌کرد از سوی مقامات سازمان بهداشت جهانی و اعضای کنگره آمریکا مورد انتقاد شدید قرار گرفت. آن‌ها اعلام کردند که این اقدامات پنهانی برنامه‌های بهداشتی را در سراسر جهان به مخاطره می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در اواخر سال 2009 آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا تعدادی از جوانان کشورهای آمریکای لاتین را در کوبا برای فعالیت‌های سیاسی به خدمت گرفت. این عملیات کمی بعد از به زندان افتادن یک مقاطعه کار آمریکایی در کوبا، دیگر خارجی‌ها را نیز در معرض خطر قرار داد.

در واکنش به افشای این اتفاق سناتور پاتریک لیهی، یکی از نمایندگان دموکرات و رئیس کمیسیون فرعی تخصیص بودجه مجلس سنا که مسئولیت نظارت بر آژانس توسعه بین‌المللی را دارد، گفت: اگر آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا از یک کارگاه آموزشی برای مقاصد سیاسی استفاده کرده بالاتر از هرگونه وظیفه نشناسی عمل کرده است.

ائتلاف گروه‌های کمک رسان مردم نهاد جهانی نیز در این باره اعلام کرد: استفاده از یک کارگاه آموزشی ایدز برای اهداف جاسوسی و اطلاعاتی غیر قابل قبول است. دولت آمریکا هرگز نباید ارائه خدمات بهداشتی و یا برنامه‌های مدنی را فدای اهداف اطلاعاتی کند.

دولت اوباما از استفاده این کارگاه آموزشی در تلاش برای گسترش دموکراسی در کوبا دفاع کرد اما این را که این کارگاه آموزشی برای اهداف سیاسی راه اندازی شده است را انکار کرد.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره گفت: این برنامه از جامعه مدنی کوبا حمایت کرد و تمایل مردم کوبا به اطلاعات و آموزش درباره پیشگیری از ایدز را نشان داد.

وی افزود: همانطور که می‌دانید ما برنامه‌های مشابهی که دموکراسی را ترویج و دستیابی به اطلاعات را تسهیل می‌کند در نقاط مختلف جهان انجام می‌دهیم.

مدارک و مصاحبه‌ها نشان می‌دهد که این برنامه با هدف تربیت نسل جدیدی از فعالان برای مخالفت با دولت کاسترو شکل گرفته است. درکوبا همکاری با برنامه‌های دموکراسی ساز خارجی غیرقانونی است.

لیهی در ادامه سخنان خود گفت: ممکن است این اقدام از نظر تجاری سود خوبی برای مقاطعه کار آژانس توسعه داشته اما این اقدام فعالیت‌های طولانی مدت آژانس با عنوان سردمدار بهداشت جهانی را لکه دار کرد. این اقدام در حالی صورت گرفته است که کاخ سفید هنوز با سوالاتی درباره پروژه پنهانی "توییتر کوبا" رو به رو است.

در این پروژه که به عنوان "زون زونئو" شناخته می‌شود و در سال 2009 توسط آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا آغاز شده بود و توسط آژانس خبری آسوشیتدپرس افشا شد، این آژانس یک شبکه رسانه اجتماعی ابتدایی را در کوبا راه‌اندازی کرد.

در همین حال یکی از جمهوری خواهان بر اهمیت برنامه‌های آژانس توسعه آمریکا تاکید کرد و گفت: ما باید به تحت فشار قرار دادن رژیم کاسترو ادامه دهیم و از مردم کوبا که در رفع نیازهای روزمره خود در مضیقه هستند حمایت کنیم.

به گزارش آسوشیتدپرس، آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا و مقاطعه کارش حتی بعد از اعلام مقامات آمریکا مبنی بر تعلیق سفر به کوبا در پی بازداشت آلن گروس یکی از مقاطعه کاران، به برنامه خود ادامه داده‌اند. آلن گروس به دلیل قاچاق فناوری‌های حساس در زندان است.

این آژانس در پاسخ به سوال درباره این اقدان گفت: آژانس بین‌المللی توسعه آمریکا و دولت اوباما از خواست مردم کوبا برای تصمیم‌گیری آزاد درباره آینده خود حمایت می‌کند و اقدامات این آژانس به همراه گروهی از جوانان شامل برنامه‌های جهانی دموکراسی بوده است.

برنامه زون زونئو و برنامه اخیر آژانس توسعه آمریکا بخشی از تلاش بزرگ‌تر و پرهزینه‌تر این آژانس در جهت تغییر سیاسی برخی کشورها است. اما به نظر می‌رسد که این برنامه هیچ کدام به اهداف خود دست نیافته‌اند و توسط آژانسی صورت گرفته که بیشتر به دلیل کمک‌های بین‌المللی شناخته می‌شود تا عملیات‌های پنهانی.

انتهای پیام

کد N427798

وبگردی