آفتاب

ظریف امشب عازم عمان می‌شود

ظریف امشب عازم عمان می‌شود

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به منظور برگزاری نشست چهارجانبه همکاری‌های ترانزیتی ایران، ازبکستان، عمان و ترکمنستان امشب به مسقط سفر می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این نشست با هدف آغاز به کار خط ترانزیت جنوب به شمال که برای انتقال کالا از مسیر دریا و زمین به آسیای میانه مورد توافق چهار کشور قرار گرفته برگزار می‌شود. قرار است ظریف در حاشیه این نشست با مقامات شرکت‌کننده دیدارهایی داشته باشد.

این کشورها تلاش دارند با امضای این موافقت‌نامه خلیج‌فارس به آسیای مرکزی وصل شود تا امکان ترانزیت و حمل‌ونقل کالا بدون محدودیت گمرکی از منطقه آسیای مرکزی به خلیج فارس انجام شود و هزینه حمل و‌نقل در این مسیر کاهش یابد.

این توافق‌نامه سال 89 بین وزیران خارجه کشورها به امضا رسید و وزیران خارجه این 4 کشور در بیانیه‌ای بر لزوم تسهیل هر چه بیش‌تر تجارت و ترانزیت بین طرف‌های همکاری تاکید کردند.

مقامات هر چهار کشور توسعه ترانزیت (کالا و انرژی) از عمان به کشورهای آسیای میانه از مسیر ایران و بالعکس را یکی از ضروری‌ و طبیعی‌ترین زمینه‌های همکاری دانسته و بر لزوم تسهیل و سرعت بخشیدن هر چه بیش‌تر همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری مشترک جهت توسعه امکانات موجود در کوتاه‌تر کردن مسیر به منظور کاهش هزینه‌های ترانزیت را تاکید کردند.

در همین راستا طرف‌ها بر توسعه زیرساخت‌های ریلی در محور بنادر جنوب ایران به ترکمنستان و ازبکستان تاکید کردند.

طرف‌ها راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای در مسیر بندرعباس – عشق آباد – تاشکند را مهم ارزیابی و بر اراده خود نسبت به ارائه تسهیلات لازم تاکید کردند. توسعه و تجهیز ایستگاه‌های مرزی راه‌آهن در مرزهای مشترک و توسعه ظرفیت بنادر ایران و عمان نیز مورد تاکید طرف‌ها قرار گرفت.

در این نشست طرف‌های شرکت کننده توافق کردند یک کمیته کاری برای تدوین موافقت‌نامه همکاری‌های ترانزیت بین‌المللی خلیج فارس و دریای عمان و بررسی جزییات همکاری‌ها در بخش‌های گمرک، حمل و نقل (جاده‌یی، ریلی و دریایی)، ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک و در بخش ترانزیت حداکثر تا سه هفته آینده در مسقط تشکیل شود.

به گزارش ایسنا، وزیران خارجه در بیانیه خود آورده بودند: دبیرخانه موقت این مجمع همکاری، برای انجام هماهنگی‌های لازم در تهران تشکیل می‌شد.

انتهای پیام

کد N427750

وبگردی