آفتاب

وزیر انرژی ترکیه: درهای ترکیه به روی گاز اسراییل بسته است

وزیر انرژی ترکیه: درهای ترکیه به روی گاز اسراییل بسته است

آنکارا – ایرنا – ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفت: موضوع انتقال گاز اسراییل(رژیم صهیونیستی) به ترکیه و یا از طریق این کشور به بازارهای جهانی مطرح نیست و آنکارا پس از حمله به کشتی حامل کمک های بشردوستانه ترکیه به غزه در سال 2010، پرونده طرحهای انرژی با اسراییل را بسته است.

به گزارش ایرنا، یلدیز این مطلب را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر انرژی مالتا در آنکارا در پاسخ به سووال خبرنگاری در خصوص ادامه همکاریهای انرژی ترکیه و رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

وی گفت: طرح های محتمل انرژی بین ترکیه و اسراییل پس از حمله به کشتی مرمره به حالت تعلیق درآمده و احیای دوباره این طرحها با توجه به حملات خونین اخیر (صهیونیست ها) غزه مطرح نیست.

در حمله رژیم صهیونیستی به کاروان کشتی های حامل کمکهای بشردوستانه با هدف شکستن حصر غزه، 9 تن از شهروندان ترکیه کشته شدند و روابط دیپلماتیک آنکارا با تل آویو به حداقل رسانده شد.

ˈرجب طیب اردوغانˈ نخست وزیر و نامزد ریاست جمهوری ترکیه اخیرا مدعی شد: تا زمانیکه وی در ترکیه زمام امور را در دست دارد، امکان عادی سازی روابط با اسراییل که دست به تروریسم دولتی زده و علیه فلسطینیان نسل کشی می کند، وجود ندارد.

وزیر انرژی ترکیه افزود: اگر در شرایط فعلی ترکیه اجازه دهد گازی از اسراییل و یا شرق دریای مدیترانه به این کشور منتقل و از قلمروی ترکیه به بازارهای جهانی عرضه شود، از این خط لوله به جای گاز، خون مظلوم فلسطینیان روان خواهد شد.

رژیم اشغالگر قدس پس از کشف منابع عظیم گازی در آبهای شرق دریای مدیترانه، در سال های اخیر روی طرح های مختلفی برای انتقال گاز به بازارهای جهانی بررسی هایی کرده است؛ در این راستا یکی از مسیرهایی که گفته شده برای رژیم صهیونیستی مقرون به صرفه است، گذرگاه ترکیه به اروپا می باشد.

ترکیه تا پیش از سال 2010 روی طرحهای مختلف انرژی با رژیم صهیونیستی مذاکراتی داشت. انتقال آب رودخانه ماناوگات به سرزمینهای اشغالی، انتقال نفت و گاز روسیه از طریق ترکیه به منطقه و احداث خط انتقال انرژی برق از زیر دریا از جمله این طرحها بود.

خاورم/2011**/7074/1275
کد N427638

وبگردی