آفتاب

دیکتاتور سابق مصر در دادگاه سخنرانی می کند

دیکتاتور سابق مصر در دادگاه سخنرانی می کند

تهران - ایرنا - ˈحسنی مبارکˈ دیکتاتور سابق مصر، برای اولین بار از زمان برکناری اش از قدرت، روز 13 آگوست (22 مرداد) در دادگاهی سخنرانی خواهد کرد.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه ˈالاهرامˈ، مبارک در دادگاهی سخنرانی خواهد کرد که در آن وی به همراه ˈحبیب العدلیˈ وزیر کشور سابق و شش نفر از مشاورانش به جرم کشتار معترضان در جریان قیام های مردمی سال 2011میلادی مصر، محاکمه خواهند شد.

بر اساس این گزارش، آخرین سخنرانی ضبط شده حسنی مبارک از طریق شبکه خبری ˈالعربیهˈ آوریل(فروردین/اردیبهشت) سال 2011منتشر شد که دو ماه بعد از آن وی از قدرت کناره گیری کرد.

مبارک در این سخنان، اتهامات وارده به وی مبنی بر سرقت میلیاردها دلار از اموال عمومی مصر را تکذیب کرده بود.

سال گذشته نیز در چند مورد از مکالمات محرمانه وی منتشر شده بود.

بر اساس گزارش الاهرام، قرار است دو پسر مبارک به نام های ˈعلاˈ و ˈجمالˈ نیز که به اتهام فساد مالی هر یک به چهار سال حبس محکوم شده اند، برای نخستین بار در مقابل دادگاه در همان روز به دفاع از خود، سخنرانی کنند.

العدلی نخست وزیر سابق مصر نیز در تاریخ 9 آگوست (18 مرداد) فرصت خواهد داشت که برای نخستین بار در مقابل هیات منصفه دادگاه صحبت کند.

مبارک 86 ساله به همدستی در کشتار 850 نفر از معترضان غیرمسلح در جریان شورش های 2011 که به پایان حکومت سی ساله اش منتهی شد، متهم و قرار است بار دیگر محاکمه شود.

وی در دادگاهی در ژوئن (خرداد/تیر) 2012 گناهکار شناخته و به حبس ابد محکوم شد، اما این حکم در ژانویه (دی/بهمن) 2013 لغو و پرونده وی بار دیگر در آوریل (فروردین/اردیبهشت) همان سال به جریان افتاد.

مبارک در حدود یک سال پیش در بیمارستان ˈمعادیˈ قاهره بستری و تحت حصر خانگی قرار گرفت.

وی در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) به جرم ارتشا به سه سال حبس محکوم شد، اما این حکم تا کنون اجرا نشده و مبارک همچنان در خارج از زندان به سر می برد.

اتفاقات اخیر مصر و برکناری گروه ˈاخوان المسلمین ˈ توسط نظامیان از قدرت، به مبارک این فرصت را داده تا بار دیگر و با استفاده از جلسات دادگاه به سخنرانی علیه مخالفان خود بپردازد .

خاورم**9156**7074**1651
کد N427597

وبگردی