آفتاب

کودکان و جوانان ترکیه در دام مرگبار مواد مخدر صنعتی ارزان قیمت

کودکان و جوانان ترکیه در دام مرگبار مواد مخدر صنعتی ارزان قیمت

آنکارا - ایرنا - رواج یک نوع قرص رونگردان صنعتی ارزان قیمت به نام ˈبونازیˈ در ترکیه موجب کاهش سن استفاده از مواد مخدر در این کشور و افزایش مرگ و میر جوانان و حتی کودکان شده است.

به گزارش ایرنا، کلمه بونازی اخیرا جای بیشتری در رسانه های ترکیه به خود اختصاص داده و اخبار و گزارشاتی از مرگ چندین کودک و جوان در مطبوعات و شبکه های تلویزیونی این کشور در چند روز گذشته منتشر شده است.

جامعه ترکیه اکنون نگران آینده کودکان و جوانان خود می باشد و ˈجمعیت هلال سبزˈ این کشور که وظیفه مبارزه با اعتیاد به مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر را دارد و وزارت بهداشت ترکیه با هشدارهای پی در پی در مورد کاهش سن استفاده از مشروبات الکلی ، دخانیات و قرصهای رونگردان به 9 سال، ناقوس خطر را به صدا درآورده اند.

در گزارش ˈسیاست و راهبرد ملیˈ دولت ترکیه در زمینه مقابله با قاچاق و مواد مخدر که در سال 2012 میلادی توسط وزارت کشور منتشر شد، آمده است: مسایل فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی در گرایش به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در این کشور دارد. استعمال دخانیات مهمترین معضل بهداشتی در ترکیه است و استعمال دخانیات در سنین پایین عاملی برای گرایش به مصرف مواد مخدر در سنین بالاتر محسوب می شود.

این گزارش اضافه کرد: عوامل اقتصادی و اجتماعی نظیر رشد شهرنشینی و افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها به گسترش معضل مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات در ترکیه انجامیده است. رشد جمعیت حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و به موازات آن افزایش فقر به عاملی برای مصرف گرایی در زمینه مواد مخدر و دخانیات تبدیل شده است.

افزایش مصرف مواد مخدر و به دنبال آن بالا رفتن نرخ بزهکاری در میان اقشار فقیر جامعه ترکیه بسیار قابل توجه است. به دلیل کمبودهایی که قشر فقیر در جامعه احساس می کند، ارتکاب جرایم و مصرف مواد مخدر و همچنین دیگر جرایم مرتبط با قاچاق و عرضه این مواد در بین این جوانان ترکیه قابل ملاحظه است.

گزارشهای اخیر در رسانه های ترکیه حاکی از رشد چشمگیر قاچاق ، تولید و مصرف قرصهای ارزان قیمت شیمیایی و صنعتی در جامعه این کشور و فروش آنها به کودکان و نوجوانان در دبستانها و دبیرستانها و نگرانی شدید اولیا در این باره است .

ماه گذشته هزاران نفر از اهالی مناطق ˈآتاشهرˈ و ˈباشاک شهرˈ استانبول با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی هایی به مسوولان دولت هشدار دادند که باید با رشد اعتیاد در بین کودکان و نوجوانان به مواد مخدر و تولید و توزیع آن در ترکیه مقابله کنند.

وزارت بهداری ترکیه اخیرا با انتشار گزارشی اعلام کرد که سن مصرف مواد مخدر در این کشور به 9 سال کاهش پیدا کرده است.

این گزارش با استناد به آمار و ارقام مراکز مبارزه با مشروبات الکلی و مواد مخدر ترکیه تهیه شده است.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی این مراکز، در سال 2011 میلادی 174 هزار و 229 نفر به علت مصرف مواد مخدر به این مراکز مراجعه کرده اند که رقم یاد شده در سال 2012 میلادی به 227 هزار و 298 نفر افزایش یافته است.

سه هزار و 377 نفر از افراد مراجعه کننده به این مراکز را نوجوانان زیر 18 سال که در بین آنان کودکانی با سن 9 سال مشاهده شد، تشکیل می دادند.

طبق آمار ارایه شده، 92 هزار نفر از مراجعه کنندگان به مراکز مبارزه با مشروبات الکلی و مواد مخدر ترکیه ، به مصرف حشیش، 69 هزار نفر به دیگر مواد مخدر و 25 هزار نفر نیز به استفاده از مشروبات الکلی معتاد هستند.

بیشترین میزان مراجعه کنندگان به این مراکز در سال 2012 را جوانان گروه سنی 25 تا 29 سال تشکیل می دادند.

در سال 2012 میلادی 782 نفر در گروه سنی 15 تا 19 سال، 25 نفر در گروه سنی زیر 15 سال و 25 نفر در گروه سنی زیر پنج سال برای معالجه به این مراکز مراجعه کرده اند.

ترکیه به لحاظ موقعیت جغرافیایی بطور مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از قاچاق و ترانزیت مواد مخدر است .

منطقه ˈبالکانˈ، شرق دریای ˈمدیترانهˈ و شمال دریای ˈسیاهˈ از جمله مسیرهایی هستند که برای ترانزیت هروئین تولید شده در افغانستان به مقصد اروپا مورد استفاده قاچاقچیان قرار می گیرد .

قاچاقچیان از خاک ترکیه به عنوان مسیری جهت ترانزیت محرک هایی از نوع ˈآمفتامینˈ از مبداء اروپا به مقصد کشورهای عربی نیز استفاده می شود.

محموله های مواد اولیه شیمیایی بعضا از مبداء اروپا و از مسیر ترکیه به مقصد منطقه جنوب غرب آسیا نیز قاچاق می شود.

ˈدلا تمیزارˈ رییس فدراسیون مبارزه با مواد مخدر و مشروبات الکلی در ترکیه در این زمینه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: سن استفاده از مواد مخدر در ترکیه به 9 سال کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: کودکان یا قربانی چشم و هم چشمی و یا قربانی دوستان خود می شوند و با افزایش انواع مواد مخدر، خطر استفاده کودکان از این مواد نیز افزایش یافته است.

علاوه بر مراکز دولتی معالجه معتادان به مواد مخدر و مشروبات الکلی در ترکیه ده ها مرکز خصوصی نیز در این کشور وجود دارد که آمار مراجعه کنندگان به آنها در گزارش وزارت بهداری ترکیه درج نشده است.

از طرف دیگر نگاهی به آمار زندانیان در ترکیه بیانگر ابعاد وحشتناک قاچاق مواد مخدر در این کشور است.

طبق آمار وزارت دادگستری ترکیه، در زندان های این کشور در سال 2012 میلادی مجموعا 136 هزار و 20 نفر زندانی وجود داشت که رقم یاد شده در سال گذشته میلادی با شش درصد افزایش به 144 هزار و 178 نفر رسید.

26 هزار و 209 نفر از زندانیان ترکیه که در بین آنها 258 کودک نیز وجود دارد، به دلیل جرایم ناشی از قاچاق مواد مخدر دستگیر و محکوم شده اند.

25 هزار و 735 نفر از زندانیان در ترکیه به دلیل قتل و 24 هزار و 408 نفر به دلیل سرقت در زندان بسر می برند.

ترکیه به علت موقعیت خاص جغرافیایی در مسیر ترانزیت انواع مواد مخدر از کشورهای آسیایی به اروپا قرار دارد و همه ساله هزاران کیلوگرم انواع مواد مخدر در این کشور کشف می شود.

به رغم کشف هزاران کیلوگرم مواد مخدر در ترکیه، مصرف این مواد در این کشور در طول دو دهه اخیر افزایش چشمگیری یافته است.

تنوع مواد مخدر، دسترسی آسان جوانان به این مواد، بهای نسبتا ارزان ، سست شدن اساس و بنیاد خانواده در ترکیه به دلیل نفوذ فرهنگ غربی از جمله دلایل اصلی افزایش گرایش جوانان به مواد مخدر در این کشور اعلام شده است .

خاورم ** 2010**1651
کد N427586

وبگردی