آفتاب

روزنامه یدیعوت آحارونوت: نتانیاهو امید ما را ناامید کرد

روزنامه یدیعوت آحارونوت: نتانیاهو امید ما را ناامید کرد

تحلیل‌گر سیاسی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت نوشت: عملکرد اسرائیل و فرماندهی ارتش در جنگ علیه غزه، ناامید کننده بوده و همه این‌ها احتمالا پای اسرائیل را به دادگاه‌های بین‌المللی می‌کشاند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شیمون شفر، تحلیل‌گر سیاسی این روزنامه در مقاله‌ای

عنوان داشت: بنیامین نتانیاهو عقب‌نشینی از غزه را بدون هیچ راه حل مناسب و نتیجه‌ای روز گذشته انتخاب کرد و در واقع وی جنایت‌های اسرائیل را در جنگی که پایان ندارد، انتخاب کرد.

شفر تصریح کرد: جنبش حماس و جهاد سعی دارند تا بدون هیچ معطلی به اهداف مشخص شده خود که آن برداشتن محاصره نوار غزه و گشودن گذرگاه‌های مرزی است، دست یابند چرا که بدون تحقق این اهداف شلیک موشک و حملات خود را متوقف نمی‌کنند این در حالی است که بنیامین نتانیاهو از اهداف خود برجی ساخته که مقابل چشمانش فرومی‌ریزد.

شفر عنوان داشت: در سطح سیاسی انتقادات به فرماندهی ارتش اسرائیل، نتانیاهو، موشه یعالون و بنی گانتس که در ابتدای عملیات نظامی مفهوم "کشتار مرحله‌ای" یعنی اعمال زور مرحله‌ای و تدریجی را مطرح کردند، رو به افزایش است.

وی افزود: آنان باید در سایه این حقیقت تاسف‌بار درباره اینکه شیوه تدریجی‌شان هیچ تاثیری بر حماس نگذاشت، توضیح دهند.

شفر خطاب به نتانیاهو و طرفدارانش گفت: شما چه می‌خواهید؟ آیا اشغال غزه را می‌خواهید؟ خیر،‌ هیچ فرد عاقلی نیست که پیشنهاد اشغال غزه را بدهد چرا که این مساله باید مبتنی بر یک منطق نظامی باشد یعنی یا خود حماس تسلیم شود یا اساسا اراده نظامی آن مقابل ما متوقف شود.

وی در خصوص خلع سلاح غزه گفت: این امر نیز با تسلیم حماس امکان‌پذیر است و خلع سلاح حماس در حالی که غزه تحت کنترل دارد، درست نیست.

شفر این گفته دولت رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه حماس زمانی که حجم این کشتارها را ببیند از ترس با آتش‌بس موافقت می‌کند را توخالی خواند و گفت: جامعه بین‌الملل زمانی که میزان کشتارها را ببیند از ما انتقادات شدیدی خواهد کرد و ما باید در مقابل کمیته‌های تحقیقات بین‌المللی پاسخگو باشیم.

شفر در ادامه گفت: بنیامین نتانیاهو وعده داد که مشکل تونل‌ها را حل می‌کند و اعلام کرد که در طول مرزهای خود با مصر و رود اردن در اطراف خود دیوار می‌کشد و در واقع در این حالت تبدیل به منطقه‌ای می‌شود که تمام اطراف آن را دیوار فرا گرفته است. نتانیاهو هیچ راه حل دیگری که تضمین کننده زندگی برای دو طرف اسرائیل و فلسطین باشد، ارائه نکرده است.

وی افزود: تاکنون نتانیاهو ما را ناامید و عصبانی کرده است به خاطر بهای سنگینی که به دلیل کشتار و تلفات جنگ می‌پردازیم و 28 روز جنگ بی‌نتیجه مایه افتخار نیست.

انتهای پیام

کد N427563

وبگردی