آفتاب

درخواست دولت کردستان عراق برای رفع ممنوعیت نفتکش مورد مناقشه در خلیج مکزیک

درخواست دولت کردستان عراق برای رفع ممنوعیت نفتکش مورد مناقشه در خلیج مکزیک

دولت منطقه‌ای کردستان عراق از یک دادگاه آمریکایی خواست تا دستور ضبط حدود یک میلیون بشکه نفت خام مورد مناقشه را لغو کند و اجازه دهد که کشتی حامل این بار آزادانه تحویل تکزاس داده شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نفت کش "یونایتد کالاورتا" که محموله نفت خام به ارزش حدود 100 میلیون دلار را از کردستان عراق حمل می‌کند به دلیل درگیری‌ دولت کردستان عراق با دولت مرکزی بر سر مالکیت این محموله 9 روز است که در نزدیکی تکزاس در خلیج مکزیک متوقف شده است.

در پاسخ به درخواست مقامات بغداد هفته گذشته دادگاه منطقه‌ای آمریکا در ناحیه جنوب تگزاس به سرویس مارشال‌های آمریکا دستور داد تا کنترل این نفت کش را در دست گیرند اما سپس اعلام کرد که این نفت کش خارج از حوزه قضایی این دادگاه و خاک آمریکا و متعلق به بندر مکزیک است.

دولت کردستان عراق با اعلام اینکه در گام نخست این دادگاه فاقد قدرت صدور چنین دستوری است، گفت، صادرات نفت تحت قانون اساسی عراق صورت گرفته و دولت کردستان عراق برنامه دارد تا این محموله را به زودی تحویل دهد.

دولت کردستان عراق در درخواست خود آورده است: این نفت کش هنوز وارد خاک آمریکا نشده است اما دولت کردستان عراق توقع دارد که این محموله در آینده نزدیک به حوزه قضایی ناحیه جنوب تکزاس وارد شود.

این نفت کش برای ورود به بندر "گالوستون" در نزدیکی هوستون بسیار بزرگ است و به شرکت‌هایی که خدمات تخلیه ارائه می‌دهند توصیه شده تا از این مناقشه دوری کنند.

دولت بغداد با اشاره به اینکه فروش نفت خارج از کنترل آن غیر قانونی است، اعلام کرد، هفته گذشته برای دستیابی به کنترل این نفت کش اقامه دعوی کرده است.

هفته گذشته پالایشگاه "لیوند بازل" در آمریکا اعلام کرد، اخیرا محموله نفت خامی را از کردستان عراق خریده اما تا وقتی که این مناقشه‌ها پایان نیافته خریدهای آتی خود را متوقف می‌کند.

انتهای پیام

کد N427505

وبگردی