آفتاب

سایه غزه بر میزبانی جام جهانی 2022 قطر

سایه غزه بر میزبانی جام جهانی 2022 قطر

ایسنا نوشت:

"میزبانی جام جهانی 2022 در قطر به جدیدترین هدف ائتلاف اعلام نشده میان عربستان و اسرائیل تبدیل شده که با جنگ غزه و در نتیجه حمایت قطر از اخوان‌المسلمین، حماس و سایر گروه‌های الهام گرفته از اسلام سیاسی، موضوعات مورد مناقشه سیاسی در حوزه خلیج فارس را تشدید کرده‌ است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری هافینگتون‌پست در گزارشی تحلیلی آورده است: «گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی و بین‌المللی به دنبال مرتبط کردن استراتژی قطر با مفهوم اسلام شبه‌نظامی هستند؛ استراتژی‌ای که هدفش تعیین جایگاهی برای قطر به عنوان یک مرکز قدرتمند فوتبال در جهان است تا به این ترتیب جوانان را از طریق برنامه "آکادمی اشتیاق برای برتری‌های ورزشی" علاوه بر ورزش با مفهوم اسلام شبه نظامی برانگیزد.

"آکادمی اشتیاق" برنامه‌ای را برای استعدادیابی حمایت مالی می‌کند که هر ساله 500 هزار جوان از 16 کشور آفریقایی، آسیایی و آمریکایی را مورد امتحان قرار می‌دهد و از میان آنها 20 تن برای آموزش در این آکادمی‌ در دوحه و داکار، پایتخت سنگال انتخاب می‌شوند.

این گزارش‌ها علاوه بر این به دنبال بی‌اعتبار کردن نقش قطر به همراه ترکیه هستند که نقش بسیار مهمی را در تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به آتش بس غزه ایفا می‌کنند چرا که از حماس که توسط آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی برچسب خورده، حمایت می‌کنند. این گزارش‌ها، دولت قطر را علاوه بر اینکه به حمایت مالی و پناه دادن به رهبران حماس در دوحه متهم می‌کنند، می‌گویند که قطر به صورت فعالانه به حماس در ایجاد یک زیرساخت پیچیده نظامی کمک می‌کند.

این گزارش‌ها در مقابل پیش‌زمینه‌ای از یک جنگ لفظی میان اسرائیل و قطر مطرح شده و محکومیت‌هایی که توسط عربستان سعودی و دیگر کشورهای عربی علیه حمله اسرائیل به غزه عنوان می‌شوند. گرچه این محکومیت‌ها با تلاش واقعی جهان عرب برای توقف درگیری‌ها همراه نیست.

نکته متناقض اینجاست که قطر با وجود اقداماتش، در یک دهه گذشته برای دومین بار تنها کشور عربی‌ای بوده که بدون معاهده صلح یا روابط دیپلماتیک با اسرائیل، به صورت مستقیم مبلغ 6 / 4 میلیون دلار در دو باشگاه فوتبال اسرائیلی ‌ فلسطینی سرمایه‌گذاری کرده است.

اگرچه قطر تاکنون به این اتهامات پاسخی نداده اما خالد عطیه، وزیر امور خارجه این کشور در مصاحبه اخیر خود با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که دوحه از حماس حمایت نمی‌کند بلکه از فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

وی همچنین اسرائیل را به خرابکاری سیستماتیک تلاش‌های آمریکا برای حل بحران اسرائیل-فلسطین در سال گذشته میلادی متهم کرد.

قطر روابط دیرینه‌ای با اخوان‌المسلمین که حماس نیز یکی از انشعابات آن است، دارد و این روابط به مدت‌ها قبل از استقلال قطر باز می‌گردد. این روابط به عنوان ابزاری برای قطر عمل کرده است تا گرچه در کنار عربستان سعودی به تفاسیر وهابی از اسلام گرایش دارد اما از ساختار سیاسی سبک سعودی‌ها که در آن خاندان حاکم، قدرت را با روحانیتی محافظه‌کار سهیم است، اجتناب کند.

در جدیدترین گزارش‌ خبری، روزنامه دیلی تلگراف گزارش داد که تعدادی از اعضای خانواده حاکم آل ثانی در قطر میزبان روحانیون شبه نظامی در فستیوال اخیر آکادمی اشتیاق در دوحه بودند که برخی از آنها در بریتانیا ممنوع‌الفعالیت‌ هستند.

بنابر گزارش این روزنامه، یکی از این روحانیون محمد بن عبدالرحمان العارف، استاد دانشگاه ملک سعود ریاض است که در فیس بوک بیش از 12 میلیون حامی دارد. این مرد به خاطر بدگویی از مسلمانان شیعه در راستای سیاست و ایدوئولوژی پادشاهی عربستان از سفر به انگلیس و سوییس منع شده است. هم‌چنین دلیل دیگر ممنوعیت حضور وی در انگلیس و سوییس این است که او در مسجدی در کاردیف در کنار دو جوان دیده شد؛ دو جوانی که متعاقبا مشخص شد در یک فیلم ویدئویی منتسب به داعش دیده شده‌اند.

همچنین گفته می‌شود که در میان این روحانیون، وقدی عبدالحمید محمد غنیم، نیز دیده می‌شود که متولد مصر است و جمع کننده کمک‌های مالی برای حماس است که بخاطر سخنرانی‌های ضد یهود خود معروف بوده و پس از بازداشت در آمریکا به اتهام نقض موقعیت مهاجر بودنش به قطر رفته و در انگلیس نیز به خاطر "تحریک، توجیه یا باشکوه جلوه دادن خشونت تروریستی" منع شده است. او همچنین از سفر به سوییس و کانادا نیز منع شده است.

گزارش روزنامه دیلی تلگراف به شدت با گزارش فستیوال آکادمی اشتیاق در سایت DohaStadiumPlusQatar.com در تضاد است. این وبسایت ورزشی قطری اعلام کرد که در فستیوال ورزش‌های ماه رمضان این‌ آکادمی بازی‌هایی نظیر فوتبال، بسکتبال و هندبال برگزار شد و ورزشکاران زن و معلول‌ها در این بازی‌ها شرکت داشتند که توسط کمیته پارالمپیک قطر و کمیته ورزش بانوان این کشور سازماندهی شده بود.

پیشتر نیز روزنامه تایمز آو اسرائیل به نقل از یک کارشناس امنیت سایبری اسرائیل نوشت، قطر به تامین مالی، تجهیزات و سیستم‌های پیچیده‌ و همچنین سازه‌هایی برای پرتاب راکت‌هایی با استفاده از سیستم‌های پرتاب زمان‌بندی شده و اتوماتیک برای حماس و به منظور ساخت سیستم‌های تونلی‌ای می‌پردازد که هدف اصلی حمله اسرائیل به غزه هستند. این روزنامه همچنین به نقل از آویاد دادون، از گروه امنیت سایبری "آدور" اسرائیل که به بسیاری از وزرای اسرائیلی مشاوره می‌دهد، نوشت که وی به رادیو ارتش اسرائیل گفته قطر به پرسنل حماس درباره چگونگی استفاده از این تجهیزات آموزش داده است.

این مرد بعدا گفت که رهگیری 70 درصد از تمام حملات سایبری علیه وبسایت‌های دولتی اسرائیل در هفته‌های اخیر به آی‌پی آدرس‌هایی در قطر منتهی شده است. قطر که درباره افزایش‌ تنش‌ها با عربستان که اخوان‌المسلمین را به عنوان یک گروه تروریستی منع کرده و سال گذشته میلادی کودتای ارتش در مصر را نیز حمایت کرد، نگران است، غزه را به عنوان فرصتی در آزمودن سرمایه‌گذاری صدها میلیون دلاریش در ظرفیت‌های سایبری تهاجمی و دفاعی می‌بیند.

آقای دادون گفت: قطر جنگ میان اسرائیل و حماس را به عنوان یک زمینه برای آماده سازی می‌بیند. آنها از عملکردشان در تجهیزات سایبری درس گرفته و آنها را برای جنگ بعدی که حتی بیشتر از این یکی سایبری محور خواهد بود، ارتقا می‌دهند.

الی آویاد، مقام اسرائیلی که ریاست دفتر هماهنگی اسرائیل را در دوحه برعهده داشت تا آنکه قطر در واکنش به حمله 2009 اسرائیل به غزه آن را تعطیل کرد، در مصاحبه‌ای با رادیو ارتش اسرائیل گفت آمریکا از آنچه درحال رخ دادن است، آگاه است اما قطر پول بیشتری را برای تضمین این مساله خرج کرد تا روابط خوبی با واشنگتن داشته باشد - شاهدش هم این است که پافشاری جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا براین بود که قطر در مذاکرات برای آتش بس در غزه دخیل باشد. قطر برای این مساله چه کرد؟

دبکا فایل، یک وبسایت خبری در ارتباط نزدیک با اطلاعات اسرائیل، گزارش داد که فرماندهی حماس و مراکز کنترل آن به نظر با تجهیزات ارتباطی پیچیده و رمزگذاری شده با عملکرد دوگانه مجهز هستند: ارتباط جنگی، فرماندهی میانه و سطح پرسنلی و تداخل الکترونیکی و ایجاد پارازیت در سیگنال‌های پهپادهای وزارت جنگ اسرائیل یا حتی رهیگری آنها و همچنین استراق سمع ارتباطات این وزارت خانه و سیگنال‌های شبکه‌ها و وسایل تصویری.

روزنامه اورشلیم پست در سرمقاله‌ای نوشته است: "هزینه‌ میزبانی بازی‌های جام جهانی می‌تواند به تنهایی مشکلات اقتصادی فلسطینی‌ها را برای چندین سال حل کند اما پول قطر برای این مشکلات اختصاص داده نمی‌شود. درضمن، میزبانی بازی‌های 2022 در قطر خود یک مدل بزرگ میانجی‌گری تاثیرگذار است. بسیاری از کارخانجات و کمپانی‌های آمریکایی برای ساخت و ساز در قطر قرار داد بسته‌اند اما اگر نشانه‌ای از صداقت وجود داشته باشد، محل برگزاری این بازی‌ها برای سال 2022 باید تغییر کند و نقش قطر در میانجی‌گری درگیری‌ها در سراسر خاورمیانه بایستی به دقت مورد انتقاد قرار گیرد."»

5252

کد N427470

وبگردی