آفتاب

استفاده از "پالم" در محصولات لبنی موضوع تازه‌ای نیست

استفاده از "پالم" در محصولات لبنی موضوع تازه‌ای نیست

‌رئیس انجمن صنایع شیر و لبنیات استان کرمانشاه با بیان اینکه استفاده از روغن پالم (گیاهی) در محصولات لبنی موضوع تازه‌ای نیست، گفت: فشار اقتصادی که به واحدهای صنایع لبنی وارد شده چنین اتفاقاتی را رقم می‌زند.

سیدمهدی افخمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به مباحثی که اخیرا در خصوص استفاده از روغن گیاهی "پالم" در محصولات لبنی مطرح شده، اظهارکرد: وقتی که شیر با قیمت افسار گسیخته به دست تولیدکننده می‌رسد و از سوی دیگر دولت فشار وارد می‌کند که نباید قیمت محصولات لبنی بالا برود، تولیدکننده مجبور است از چنین روش‌هایی وارد شود.


وی ادامه‌داد: تولیدکننده در هر صورت به دنبال سودآوری است و مجبور است از هر روشی که شده قیمت تمام شده محصولات خود را پایین بیاورد.




رئیس انجمن صنایع شیر و لبنیات استان کرمانشاه استفاده از چربی طبیعی لبنیات را برای تولیدکننده مقرون به صرفه ندانست و تاکید کرد: استفاده از روغن پالم چیزی جدیدی نیست و مدتهاست از این روغن در برخی از شرکت‌ها به عنوان افزاینده چربی محصولات لبنی خصوصا ماست پرچرب استفاده می‌شود.




افخمی با اشاره به اینکه مسئولان نیز در جریان استفاده از روغن پالم بوده‌اند، افزود: این روغن با کانتینر و با حجم زیاد در سراسر کشور حمل و نقل می‌شود و به مصرف صنایع لبنی می‌رسد.




وی معتقد است، امکان ندارد هیچ واحد لبنی محصولات پرچرب با چربی هشت تا 10 درصد را طبیعی تولید کند.




به گفته وی در استان کرمانشاه واحدهایی هستند که از روغن گیاهی "پالم" در تولیدات خود استفاده می‌کنند و قابل پیگیری هم هستند.




رئیس انجمن صنایع شیر و لبنیات استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: استفاده از روغن گیاهی پالم ضرری برای مصرف‌کننده ندارد، اما طعم محصولات لبنی را تغییر می‌دهد و برای اینکه طعم نامطبوع ایجاد نشود باید افزودنی‌های دیگری نیز به محصولات اضافه کرد.




وی معتقد است: استفاده از روغن پالم چندان هم منع شده نبود، اما کار درستی هم نیست.




کد N427226

وبگردی