آفتاب

اسناد اسنودن افشاگر حمایت اطلاعاتی آمریکا از اسرائیل برای حمله به غزه

اسناد اسنودن افشاگر حمایت اطلاعاتی آمریکا از اسرائیل برای حمله به غزه

اسناد جدید فاش شده از سوی ادوارد اسنودن نشان می‌دهد که دولت آمریکا تا چه حد از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و ارتش این رژیم را قادر می‌سازد تا به غزه حمله کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از اینترنشنال بیزنس تایمز، این اسناد که از سوی ادوارد اسنودن، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا (ان.اس.ای) منتشر شده بیانگر رابطه این آژانس با یگان ملی "سیگینت" اسرائیل (Israeli SIGINT National Unit) است و نشان می‌دهد مبالغ هنگفت،‌ تسلیحات و اطلاعات جاسوسی گسترده از سوی دولت آمریکا در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

در یکی از این اسناد به تاریخ 19 آوریل 2013 آمده است: آژانس امنیت ملی آمریکا رابطه تحلیلی و فنی با ISNU برای تبادل، رهگیری، هدفگیری، زبان، تحلیل و گزارش اطلاعات دارد. در این سند آورده است: رابطه با سیگینت به عنوان کاتالیزوری برای روابط اطلاعاتی گسترده‌تر میان تل‌آویو – واشنگتن عمل می‌کند. تغییرات چشمگیر در رابطه ان.اس.ای و ISNU باعث شده است تا سایر نهادهای اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل از جمله سیا،‌ موساد و بخش عملیات‌های ویژه نیز با یکدیگر همکاری کنند. آمریکا در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه تنها همانند یک ناظر نگران عمل کرده است و این موضعی را که پیشتر در قبال تل‌آویو برای حمایت از آن اتخاذ کرده، توجیه می‌کند.



روابط رسمی NSA و ISNU به سال 1968 و زمانی که لیندون جانسون، رئیس جمهوری وقت آمریکا با لوی اشکول، نخست وزیر وقت اسرائیل توافقنامه تبادل اطلاعات امضا کرده باز می‌گردد.



گلن گرینوالد، سردبیر پایگاه "اینترسپت" و معتمد اسنودن بر این باور است که این روابط در حملات رژیم صهیونیستی به غزه نقش حیاتی ایفا می‌کند. وی گفت: اسناد جدید اسنودن حقایق تلخی را نشان می‌دهد. تهاجمات اسرائیل بدون کمک مستمر و سخاوتمندانه و نیز حمایت دولت آمریکا ممکن نبود. اما دولت آمریکا خود را به عنوان بی‌طرف و میانجی صلح در این حملات نشان داده است.




کد N427188

وبگردی